Nürburgringin tarunhohtoinen 24 tunnin kilpailu tulee tänä vuonna puolen vuosisadan ikään. Merkkipaalun kunniaksi myös Mini tekee paluun tähän koitokseen 10 vuoden poissaolon jälkeen.
BMW:n omistama brittimerkki lähettää legendaariselle radalle kisaa varten räätälintyönä modifioidun John Cooper Works -mallin, joka kilpailee SP3T-nimisessä luokassa. Kilpurissa on tietysti luokittelun mukaiset turvakaaret, 100 litran bensatankki ja hydraulinen nostoyksikkö, jolle tulee varmasti käyttöä pitkän matkan kestävyyskisan lukuisilla varikkopysähdyksillä.
Autossa on myös John Cooper Works GP -version mukaiset kulmikkaat lokasuojanlevitykset, ja painoa on laskettu esimerkiksi Makrolon-polykarbonaatista tehtyjen ikkunoiden myötä. Aerodynamiikan muutoksiin kuuluvat puolestaan iso säädettävä takasiipi, täysin katettu pohja, takadiffuusori sekä etusplitteri, ja jousituskin on vaihdettu kisamalliseen.
Jarrut on puolestaan lainattu emoyhtiön M Performance -valikoimasta, ja pakokaasut poistuvat sporttiputkiston kautta. Mini JCW:n rataversiota vauhdittaa turbonelonen, joka tuottaa 306 hevosvoiman huipputehon ja 450 newtonmetrin maksimiväännön. Voima välitetään etupyörille kahdeksanpykäläisen Steptronic-automaatin kautta, ja pitoa kohentaa mekaaninen tasauspyörästön lukko.
Suosittelemme
Auto saa kisaa varten Made in Nürburg -nimisen värityksen, joka tekee kuulemma kunniaa Minin kunniakkaalle kisahistorialle. Punavalkoinen värimaailma tuo ainakin mieleen 1960-luvun ralli-Minit, jotka olivat muodostamassa mielikuvaa lentävistä suomalaisista Timo Mäkisen ja Rauno Aaltosen käsissä. Uuden JCW:n kisamodifikaatioista vastaa Ringin lähistöllä Eifel-vuoriston alueella päämajaansa pitävä Bulldog Racing. Auto nähdään tositoimissa 28.5. starttaavassa koitoksessa, joka kattaa perinteisen Nordschleifen lisäksi myös modernimman Grand Prix -radan.