Miljoonan dollarin latolöytö – vuoden 1960 Mercedes 300 SL Roadster ehti nukkua ruususen unta 40 vuotta

Lokinsiipimersuna tunnettu 1950-luvun 300 SL on aivan kärkipäässä klassisten tähtikeulojen hinnoista puhuttaessa. Vielä arvokkaampi on saman auton avoversio, jollainen löytyi hiljattain amerikkalaisesta ladosta.

300 SL näki päivänvalon lokinsiipiovilla varustettuna putkirunkoisena coupéna vuonna 1954, mutta muutaman vuoden päästä aikansa superautoihin kuuluneen Mersun kysyntä alkoi jo laskea. Erityisesti Kalifornian markkinat janosivat avoautoja, joten Mercedes päätti muuntaa 300 SL:n avomalliseksi vuodesta 1957 alkaen. Samalla autosta katosivat lokinsiipiovet, mutta tehoa tuli hieman lisää ja taka-akseli sai päivitetyn rakenteen.

-- MAINOS --

300 SL Roadstereita ehdittiin naputella kasaan vuoteen 1963 mennessä reilut 1800 yksilöä, eli avo nousi hieman umpimallia suositummaksi. Suuremmasta valmistusmäärästä huolimatta Roadster on nykyään vielä lokinsiipi-coupéakin arvokkaampi, ja autojen hinnat ovat kivunneet miljoonan euron paremmalle puolelle.

Tällä summalla saa yleensä huippuentisöidyn yksilön, mutta USA:ssa kaupattiin hiljattain latolöytö vastaavaan hintaan. 40 vuotta paikallaan seissyt yksilö oli kylläkin erittäin hyväkuntoinen kotimaisiin latolöytöihin verrattuna, ja auton mittariin oli ehtinyt kertyä vasta 23 429 kilometrin ajomäärä. Indianan osavaltiosta löytynyt Mersu laitettiin saman tien myyntiin amerikkalaiseen autokauppaan, joka pyysi löydöstä 1 095 000 dollaria, eli reilut miljoona euroa.

-- MAINOS --




Vuoden 1960 300 SL Roadster vietiin aikanaan USA:han, ja auto majaili 1970-luvulle asti Chicagon alueella. Mercedeksen alkuperäinen väri oli harvinainen Blaugrau-niminen siniharmaa, mutta auto sai jossakin vaiheessa sen pinnassa nyt olevan vihertävänhopean sävyn. Myös nahkasisustan väri muuttui mustaksi samassa yhteydessä. Myöhemmin SL jäi seisomaan pitkäksi aikaa, kunnes se pintautui jälleen ihmisten ilmoille tämän vuoden alkupuolella.

-- MAINOS --

Patinoitunut latolöytöstatus oli sen verran houkutteleva, että Mersu meni pikavauhtia kaupaksi pyydettyyn hintaan. Kyseessä on yksi harvoista entisöimättömistä 300 SL Roadstereista koko maailmassa, vaikka maalipinta ja sisusta eivät olekaan enää tehtaan jäljiltä. 215-heppaisen Roadsterin mukana tulivat myös alkuperäinen kovakatto sekä tehtaan kantakortti, ja tekniikkakin on edelleen auton alkuperäinen. Kuvien perusteella himoittu klassikko ei vaadi välttämättä kovin kattavaa entisöintiä varsinkaan patinaa arvostaville, mutta 40 vuotta seissyt tekniikka voi olla melkoinen kysymysmerkki.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

2 KOMMENTIT

  1. Onhan tuo yksi niitä kaikkien haaveilemia latolöytöjä…

    Tuon yksilön kanssa on vaikea päätös tehdäänkö kunnostus patinaa kunnioittaen, vai täydellisesti “bolt&nut”-tyyliin entisöiden.

    Toivottavasti malttaisi omistaja pitäytyä ensimmäisessä, auton ajomäärä ym. ovat kuitenkin poikkeuksellisen alhaisia. En palauttaisi edes orggis-väriä.

  2. Hieno on.
    Voisinkohan jättää vähän ajetun Golfini jonnekin latoon muutamaksi vuosikymmenneksi, niin saisi siitä hyvän hinnan sitten eläkkeellä… ?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.