Miljoonan dollarin latolöytö – vuoden 1960 Mercedes 300 SL Roadster ehti nukkua ruususen unta 40 vuotta

Lokinsiipimersuna tunnettu 1950-luvun 300 SL on aivan kärkipäässä klassisten tähtikeulojen hinnoista puhuttaessa. Vielä arvokkaampi on saman auton avoversio, jollainen löytyi hiljattain amerikkalaisesta ladosta.

300 SL näki päivänvalon lokinsiipiovilla varustettuna putkirunkoisena coupéna vuonna 1954, mutta muutaman vuoden päästä aikansa superautoihin kuuluneen Mersun kysyntä alkoi jo laskea. Erityisesti Kalifornian markkinat janosivat avoautoja, joten Mercedes päätti muuntaa 300 SL:n avomalliseksi vuodesta 1957 alkaen. Samalla autosta katosivat lokinsiipiovet, mutta tehoa tuli hieman lisää ja taka-akseli sai päivitetyn rakenteen.

300 SL Roadstereita ehdittiin naputella kasaan vuoteen 1963 mennessä reilut 1800 yksilöä, eli avo nousi hieman umpimallia suositummaksi. Suuremmasta valmistusmäärästä huolimatta Roadster on nykyään vielä lokinsiipi-coupéakin arvokkaampi, ja autojen hinnat ovat kivunneet miljoonan euron paremmalle puolelle.

Tällä summalla saa yleensä huippuentisöidyn yksilön, mutta USA:ssa kaupattiin hiljattain latolöytö vastaavaan hintaan. 40 vuotta paikallaan seissyt yksilö oli kylläkin erittäin hyväkuntoinen kotimaisiin latolöytöihin verrattuna, ja auton mittariin oli ehtinyt kertyä vasta 23 429 kilometrin ajomäärä. Indianan osavaltiosta löytynyt Mersu laitettiin saman tien myyntiin amerikkalaiseen autokauppaan, joka pyysi löydöstä 1 095 000 dollaria, eli reilut miljoona euroa.

Suosittelemme

Vuoden 1960 300 SL Roadster vietiin aikanaan USA:han, ja auto majaili 1970-luvulle asti Chicagon alueella. Mercedeksen alkuperäinen väri oli harvinainen Blaugrau-niminen siniharmaa, mutta auto sai jossakin vaiheessa sen pinnassa nyt olevan vihertävänhopean sävyn. Myös nahkasisustan väri muuttui mustaksi samassa yhteydessä. Myöhemmin SL jäi seisomaan pitkäksi aikaa, kunnes se pintautui jälleen ihmisten ilmoille tämän vuoden alkupuolella.

Patinoitunut latolöytöstatus oli sen verran houkutteleva, että Mersu meni pikavauhtia kaupaksi pyydettyyn hintaan. Kyseessä on yksi harvoista entisöimättömistä 300 SL Roadstereista koko maailmassa, vaikka maalipinta ja sisusta eivät olekaan enää tehtaan jäljiltä. 215-heppaisen Roadsterin mukana tulivat myös alkuperäinen kovakatto sekä tehtaan kantakortti, ja tekniikkakin on edelleen auton alkuperäinen. Kuvien perusteella himoittu klassikko ei vaadi välttämättä kovin kattavaa entisöintiä varsinkaan patinaa arvostaville, mutta 40 vuotta seissyt tekniikka voi olla melkoinen kysymysmerkki.

LähdeAuto Bild

2 KOMMENTIT

  1. Onhan tuo yksi niitä kaikkien haaveilemia latolöytöjä…

    Tuon yksilön kanssa on vaikea päätös tehdäänkö kunnostus patinaa kunnioittaen, vai täydellisesti “bolt&nut”-tyyliin entisöiden.

    Toivottavasti malttaisi omistaja pitäytyä ensimmäisessä, auton ajomäärä ym. ovat kuitenkin poikkeuksellisen alhaisia. En palauttaisi edes orggis-väriä.

  2. Hieno on.
    Voisinkohan jättää vähän ajetun Golfini jonnekin latoon muutamaksi vuosikymmenneksi, niin saisi siitä hyvän hinnan sitten eläkkeellä… ?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat