Miljoonan dollarin latolöytö – vuoden 1960 Mercedes 300 SL Roadster ehti nukkua ruususen unta 40 vuotta

Lokinsiipimersuna tunnettu 1950-luvun 300 SL on aivan kärkipäässä klassisten tähtikeulojen hinnoista puhuttaessa. Vielä arvokkaampi on saman auton avoversio, jollainen löytyi hiljattain amerikkalaisesta ladosta.

300 SL näki päivänvalon lokinsiipiovilla varustettuna putkirunkoisena coupéna vuonna 1954, mutta muutaman vuoden päästä aikansa superautoihin kuuluneen Mersun kysyntä alkoi jo laskea. Erityisesti Kalifornian markkinat janosivat avoautoja, joten Mercedes päätti muuntaa 300 SL:n avomalliseksi vuodesta 1957 alkaen. Samalla autosta katosivat lokinsiipiovet, mutta tehoa tuli hieman lisää ja taka-akseli sai päivitetyn rakenteen.





300 SL Roadstereita ehdittiin naputella kasaan vuoteen 1963 mennessä reilut 1800 yksilöä, eli avo nousi hieman umpimallia suositummaksi. Suuremmasta valmistusmäärästä huolimatta Roadster on nykyään vielä lokinsiipi-coupéakin arvokkaampi, ja autojen hinnat ovat kivunneet miljoonan euron paremmalle puolelle.

Tällä summalla saa yleensä huippuentisöidyn yksilön, mutta USA:ssa kaupattiin hiljattain latolöytö vastaavaan hintaan. 40 vuotta paikallaan seissyt yksilö oli kylläkin erittäin hyväkuntoinen kotimaisiin latolöytöihin verrattuna, ja auton mittariin oli ehtinyt kertyä vasta 23 429 kilometrin ajomäärä. Indianan osavaltiosta löytynyt Mersu laitettiin saman tien myyntiin amerikkalaiseen autokauppaan, joka pyysi löydöstä 1 095 000 dollaria, eli reilut miljoona euroa.


Vuoden 1960 300 SL Roadster vietiin aikanaan USA:han, ja auto majaili 1970-luvulle asti Chicagon alueella. Mercedeksen alkuperäinen väri oli harvinainen Blaugrau-niminen siniharmaa, mutta auto sai jossakin vaiheessa sen pinnassa nyt olevan vihertävänhopean sävyn. Myös nahkasisustan väri muuttui mustaksi samassa yhteydessä. Myöhemmin SL jäi seisomaan pitkäksi aikaa, kunnes se pintautui jälleen ihmisten ilmoille tämän vuoden alkupuolella.

Patinoitunut latolöytöstatus oli sen verran houkutteleva, että Mersu meni pikavauhtia kaupaksi pyydettyyn hintaan. Kyseessä on yksi harvoista entisöimättömistä 300 SL Roadstereista koko maailmassa, vaikka maalipinta ja sisusta eivät olekaan enää tehtaan jäljiltä. 215-heppaisen Roadsterin mukana tulivat myös alkuperäinen kovakatto sekä tehtaan kantakortti, ja tekniikkakin on edelleen auton alkuperäinen. Kuvien perusteella himoittu klassikko ei vaadi välttämättä kovin kattavaa entisöintiä varsinkaan patinaa arvostaville, mutta 40 vuotta seissyt tekniikka voi olla melkoinen kysymysmerkki.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

2 KOMMENTIT

  1. Onhan tuo yksi niitä kaikkien haaveilemia latolöytöjä…

    Tuon yksilön kanssa on vaikea päätös tehdäänkö kunnostus patinaa kunnioittaen, vai täydellisesti “bolt&nut”-tyyliin entisöiden.

    Toivottavasti malttaisi omistaja pitäytyä ensimmäisessä, auton ajomäärä ym. ovat kuitenkin poikkeuksellisen alhaisia. En palauttaisi edes orggis-väriä.

  2. Hieno on.
    Voisinkohan jättää vähän ajetun Golfini jonnekin latoon muutamaksi vuosikymmenneksi, niin saisi siitä hyvän hinnan sitten eläkkeellä… ?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...