Brittisporttien ikoneihin kuuluva MGB täytti hiljattain 60 vuotta. MG:n brändin alla tehdään nykyisin kiinalaisia sähköautoja, mutta myös aidosta asiasta tuotiin nyt tarjolle tyylikkäästi modernisoitu versio.
Asialla on ”virallisen” MG:n sijasta brittispesialisti Frontline Cars, joka on toiminut alalla jo 32 vuoden ajan. Vuonna 1991 Frontline Developments -nimellä startannut firma muutti nimensä tänä vuonna paremmin autojen maailmaan sopivaksi, ja melkein saman tien julkisuuteen tuotiin 1960-luvun MGB:n pohjalta tehdyt modernisoidut restomod-tyyliset tulkinnat.
Ne tottelevat puolestaan LE60- ja BEE-nimiä. Ensin mainitulla viitataan MGB:n hiljattain saavuttamaan 60 vuoden merkkipaaluun. Frontline aikoo tehdä LE60-konversioita vain 30 kappaletta. Restomod on saanut alkuperäistä leveämmän raidevälin sekä korin, mutta paino on onnistuttu pitämään vain 1122 kilossa. Se on samaa luokkaa esimerkiksi uuden Mazda MX-5 RF:n kanssa.
Teho-painosuhde on mainiolla tolalla, koska auton nokalla murisee uusista osista kasattu 4,8-litrainen Roverin veekasi. Sen tuottama 375 hevosvoiman tehomäärä on lähes kolminkertainen alkuperäisen MGB:n voimavaroihin nähden parhaimmillaan. Vääntöä on puolestaan 403 newtonmetrin verran, ja potku välitetään takapyörille Tremecin valmistaman viisivaihteisen manuaalin sekä lukkoperän kautta. 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) kiihdytetään noin neljässä sekunnissa, ja ajettavuutta kohentaa lähes täydellinen 50:50 painonjakauma.
LE60:ssä on myös täysin uusi jousitus, jonka Frontline on kehittänyt yhteistyössä Nitronin kanssa. Hidastuvuudesta huolehtivat 16-tuumaisten vanteiden taakse sovitetut jarrut 310-millisillä tuuletetuilla levyillä sekä edessä kuusi- ja takana nelimäntäisillä satuloilla. Lisäksi MGB:n korirakennetta on vahvistettu huimasti kasvaneiden voimavarojen ehdoilla.
BEE-nimistä sähkö-restomodia saa puolestaan sekä kuvissa näkyvänä kovakattoisena GT:nä että avomallisena roadsterina. Sähkömoottori tuottaa bensakasiin verrattuna varsin vaatimattomat lukemat, eli 114 heppaa ja 220 newtonia. Todellinen erikoisuus on kuitenkin se, että sähkömoottorinkin voimavarat välitetään takapyörille manuaalivaihteiston kautta. Frontlinen mukaan sähkösportti ottaa kierroksia kuin polttomoottoriauto parhaimmillaan 9000 rundiin asti kytkinpolkimen avulla operoituna.
Suosittelemme
Virta saadaan 40 kWh:n akkupaketilta, jonka pystyy lataamaan täyteen hieman yli viidessä tunnissa. Sähköversio on 1186 kilon massansa myötä vain hitusen bensamallia painavampi, ja tässäkin tapauksessa painonjakauma on lähes optimaalinen. Veekasivoimaa tai sähkön surinaa janoavat MGB:n omistajat voivat viedä autonsa Frontlinen pajalle muutostöitä varten, mutta ensimmäistä valmiita restomodeja lupaillaan vasta ensi vuodelle.