Automaailmassa on liikkunut jo pitkään huhuja siitä, että Mercedes-Benz toisi varsin laajan katumaasturivalikoimansa täydennykseksi vielä yhden mallin. Se sijoittuu kompaktin GLA:n ja keskikoisen GLC:n väliin, joten auton nimeksi tulee loogisesti GLB. GLA ja GLC ovat varsin sulavalinjaisia ilmestyksiä, mutta GLB on hieman toista maata. Se saisi kuulemma vaikutteita maasturilegenda G-luokasta, joten muodoista tulisi kulmikkaammat.
Uutuus on bongattu jo testiajoissa, mutta se on ollut vielä todella vahvan naamioinnin peitossa. Nyt ainakaan etupään muotoja ei tarvitse enää arvailla, koska GLB:stä vuosi ensimmäiset kuvat nettiin täysin naamioimattomana. Oranssiksi kauttaaltaan maalattu prototyyppi odotteli ilmeisesti törmäystestejä tehtaan pihalla, ja se onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille etuviistosta. Takapään linjoistakin voidaan esittää jo arvailuja kuvien perusteella.
Monet ovat odottaneet etukäteishuhujen perusteella, että GLB toistaisi lähes yksi yhteen maasturilegenda G:n muotoja hieman pienemmässä mittakaavassa. Asia ei kuitenkaan ole näin, vaan auto on huomattavasti pehmeälinjaisemman oloinen tarkoituksenmukaisen suorista perusmuodoista huolimatta. GLB vaikuttaisikin olevan muotoilunsa osalta lähempänä Mersun kookasta GLS-katumaasturia, joten todella äijämäinen kulmikkuus säilyy jatkossakin G-luokan yksinoikeutena.
GLB:n nokkaa koristaa muista Mercedeksen SUV-malleista tuttu isolla tähdellä koristettu maski, ja etuvaloissakin on kovasti samaa näköä kuin Mersun muissa katumaastureissa. Takavalot ovat puolestaan vaakasuorassa esimerkiksi GLS:n tyyliin. GLB tehdään samalle etuvetopohjaiselle perusrakenteelle kuin juuri lanseerattu A-luokka ja myös pikapuoliin tulossa oleva uusi GLA. Tätä pohjalevyä hyödynnetään myös CLA:n ja B-luokan seuraavissa sukupolvissa.
Suosittelemme
GLB toimiikin katumaasturivaihtoehtona tila-automalliselle B-luokalle, ja autosta saattaa tulla tarjolle myös seitsemänpaikkainen versio. Sisätiloissa saadaan nauttia Mercedeksen uusimmasta MBUX-tietoviihdejärjestelmästä, joka esiteltiin uuden A-luokan myötä. Kojelautaa dominoi kaksi leveää näyttöä, ja varustelistalle kuuluu myös tunnelmavalaistuksen ja luksusluokasta tuttujen ajoavustimien kaltaisia herkkuja.
Moottorivalikoima seurannee pitkälti muiden kompaktiluokan Mersujen esimerkkiä, eli tarjolle tulee eritehoisia turbobensoja ja -dieseleitä korkeintaan nelisylinterisinä. Perusmallit lienevät pelkästään etuvetoisia, mutta nelivedonkin saa toki lisähintaan. GLB:n myynti alkaa todennäköisesti ensi vuoden mittaan, jolloin Mersun kompaktiautovalikoiman pitäisi olla jo kuuden mallin mittainen.