Mersu uskaltautui aivan uusille urille, kun ensimmäinen A-luokka lanseerattiin 20 vuotta sitten. Vain vajaan 3,6 metrin pituinen tötterö oli erikoinen ilmestys muiden 1990-luvun Mercedesten joukossa, ja auto oli kaiken lisäksi vielä merkkinsä ensimmäinen etuvetoinen henkilöauto. A-luokan debyyttiä varjosti auton kaatuminen ruotsalaislehden hirvenväistökokeessa, mutta Mersu paransi pikkuistaan pian ja toi ajovakaudenhallinta ESP:n vakiovarusteeksi. ESP:n voittokulku kaikkien uusien autojen varusteeksi alkoi juuri tästä. Pikku-Mersun toinenkin sukupolvi tehtiin samalla reseptillä, mutta mitat kasvoivat toki hieman. Suurempi muutos koettiin, kun autosta tehtiin sporttisen oloinen hatchback viitisen vuotta sitten.
Lähemmäs Audi A3:a ja BMW:n 1-sarjaa tuotu A-sarjalainen on menestynyt mukavasti, joten stuttgartilaiset jatkavat samoilla linjoilla. Neljännen sukupolven A-luokan naamioituja testiprototyyppejä on bongattu jo jonkin aikaa, ja nyt auto putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana. Uutuus kuvattiin ilmeisesti tehtaan takapihalla, jossa se odotteli törmäystestejä oranssinväriseksi maalattuna. Tuoreen hatchbackin takana pilkotti myös mallivalikoimaan uutena versiona lisättävä sedan-korinen versio, josta annettiin esimakua jo keväällä Shanghain autonäyttelyssä esitellyn konseptin avulla.
A-luokan naamailme muuttuu huomattavasti entistä vihaisemmaksi, kun nykyiset etuvalot korvataan kapeammilla viiruilla. Lisäksi maski käännetään ylösalaisin muutaman jo nähdyn AMG-mallin tyyliin. Vastaava nokka tulee muuten myös pian esiteltävään kolmannen sukupolven CLS:ään, joten tuimailmeisiä tähtikeuloja on luvassa enemmänkin. A-luokan kylkilinja on puolestaan pitkälti entisellään, mutta rauhattoman oloiset pokkaukset muuttuvat selkeälinjaisemmiksi. Takapäähän tuodaan tuoretta otetta aiempaa leveämpien ja litteämpien takavalojen avulla, jollaiset nähdään myös neliovisessa porrasperässä.
Suosittelemme
Sisätiloja koristaa jatkossa isommista Mersuista tuttu digitaalinen tuplanäyttö, eli nykyinen törröttävä tabletti on pian historiaa. Edullisemman pään versioissa saatetaan kuitenkin hyödyntää vastaisuudessakin analogista mittaristoa. Sisustan pitäisi olla hieman nykymallia väljempi kasvaneiden ulkomittojen sekä akselivälin ansiosta, ja takapenkille on helpompi käydä isomman oviaukon ansiosta. Auto tehdään nykyisen MFA-pohjalevyn evoluutioversion varaan, ja moottorivalikoimassakaan ei ole odotettavissa radikaaleja yllätyksiä. Mercedes-AMG:n A 45 -huippuversiossa pitäisi olla vähintään 400 heppaa, ja tulossa saattaa olla vieläkin tehokkaampi hybridimalli.
Uuden A-luokan hatchback esitellään todennäköisesti maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä tasan kuusi vuotta edellisen Aapelin debyytin jälkeen. Tähtimerkin kompaktiautovalikoima täydentyy sedanin lisäksi vielä B-luokan tila-autolla ja neliovisella CLA-coupélla, joka asemoidaan nykymallia sekä porrasperäistä A-luokkaa arvokkaammaksi. Sedanista tulee tarjolle myös jatkettu versio Kiinan markkinoille, ja luonnollisesti myös GLA-crossover saa seuraajan. Se saattaa kuitenkin olla nykymallia maastohenkisempi, ja nimikin voi muuttua GLB:ksi.