Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde. Mercedes-AMG Oneksi ristityn tuotantomallin polku on ollut kivinen, mutta kehitystyö on lähestymässä viimeinkin loppuaan.

Tähtimerkki halusi hyödyntää Bugattin, Koenigseggin ja kumppanit haastavassa hyperautossaan aitoa F1-tekniikkaa, joka pohjautuu kaudella 2016 käytettyyn W07-kilpuriin. Kisatekniikan kesyttäminen katukäyttöön ja varsinkin päästöjen saaminen kaikkien määräysten mukaiseksi on ollut kuitenkin kaikkea muuta kuin helppoa, minkä Mercedeskin on saanut karvaasti huomata. Mercedes-AMG:n imagon kannalta äärimmäisen tärkeästä projektista ei ole kuitenkaan haluttu luopua, ja niinpä kehitystyö on saanut jatkua.

-- MAINOS --

Siinä on nyt päästy loppusuoralle, minkä kunniaksi Mersu kertoi Onen viimeisimmistä testeistä. Protolla ajettiin Saksan Immendingenissä sijaitsevalla radalla, ja ratin takana nähtiin myös Mercedes-AMG:tä vetävä Tobias Moers. Hän kertoi koko tiiminsä sanoin, että One on nyt täyttänyt kaikki suorituskyvylle asetetut tavoitteet. Lisäpontta saatiin koko Mercedeksen ylimmältä pomolta, eli ruotsalaislähtöiseltä Ola Källeniukselta.

Hänen mukaansa kehitystyön loppusuoran saavuttaneella autolla ajetaan jo täydellä teholla. Sitä pitäisi riittää yli 1000 hevosvoiman edestä F1-peräisen voimalinjan ansiosta, joka koostuu 1,6-litraisesta turbo-V6:sta ja peräti neljästä sähkömoottorista. Kahdensadan nopeuden pitäisi olla taulussa alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan yli 350 km/h.

-- MAINOS --




Sinänsä komea lukema paljastaa samalla, että Mercedes ei lähde absoluuttiseen nopeuskilvoitteluun vaikkapa edellä mainittujen Koenigseggin ja Bugattin kanssa, joiden mallit yltävät nelosella alkaviin huippuihin. Sen sijaan Onen pitäisi näyttää todelliset kyntensä mutka-ajossa, jossa kisatekniikan pitäisi näkyä ja tuntua. Jo verottomana reilusti yli kahden miljoonan euron hintaisen Onen tilaajilta on vaadittu kärsivällisyyttä, koska auton piti olla alun perin valmiina jo viime vuonna. Odotus päättyy kuitenkin vasta ensi vuonna, jolloin ensimmäiset asiakasautot on luvattu luovuttaa tilaajilleen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.