Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde. Mercedes-AMG Oneksi ristityn tuotantomallin polku on ollut kivinen, mutta kehitystyö on lähestymässä viimeinkin loppuaan.

Tähtimerkki halusi hyödyntää Bugattin, Koenigseggin ja kumppanit haastavassa hyperautossaan aitoa F1-tekniikkaa, joka pohjautuu kaudella 2016 käytettyyn W07-kilpuriin. Kisatekniikan kesyttäminen katukäyttöön ja varsinkin päästöjen saaminen kaikkien määräysten mukaiseksi on ollut kuitenkin kaikkea muuta kuin helppoa, minkä Mercedeskin on saanut karvaasti huomata. Mercedes-AMG:n imagon kannalta äärimmäisen tärkeästä projektista ei ole kuitenkaan haluttu luopua, ja niinpä kehitystyö on saanut jatkua.





Siinä on nyt päästy loppusuoralle, minkä kunniaksi Mersu kertoi Onen viimeisimmistä testeistä. Protolla ajettiin Saksan Immendingenissä sijaitsevalla radalla, ja ratin takana nähtiin myös Mercedes-AMG:tä vetävä Tobias Moers. Hän kertoi koko tiiminsä sanoin, että One on nyt täyttänyt kaikki suorituskyvylle asetetut tavoitteet. Lisäpontta saatiin koko Mercedeksen ylimmältä pomolta, eli ruotsalaislähtöiseltä Ola Källeniukselta.

Hänen mukaansa kehitystyön loppusuoran saavuttaneella autolla ajetaan jo täydellä teholla. Sitä pitäisi riittää yli 1000 hevosvoiman edestä F1-peräisen voimalinjan ansiosta, joka koostuu 1,6-litraisesta turbo-V6:sta ja peräti neljästä sähkömoottorista. Kahdensadan nopeuden pitäisi olla taulussa alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan yli 350 km/h.

Sinänsä komea lukema paljastaa samalla, että Mercedes ei lähde absoluuttiseen nopeuskilvoitteluun vaikkapa edellä mainittujen Koenigseggin ja Bugattin kanssa, joiden mallit yltävät nelosella alkaviin huippuihin. Sen sijaan Onen pitäisi näyttää todelliset kyntensä mutka-ajossa, jossa kisatekniikan pitäisi näkyä ja tuntua. Jo verottomana reilusti yli kahden miljoonan euron hintaisen Onen tilaajilta on vaadittu kärsivällisyyttä, koska auton piti olla alun perin valmiina jo viime vuonna. Odotus päättyy kuitenkin vasta ensi vuonna, jolloin ensimmäiset asiakasautot on luvattu luovuttaa tilaajilleen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...