Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde. Mercedes-AMG Oneksi ristityn tuotantomallin polku on ollut kivinen, mutta kehitystyö on lähestymässä viimeinkin loppuaan.

Tähtimerkki halusi hyödyntää Bugattin, Koenigseggin ja kumppanit haastavassa hyperautossaan aitoa F1-tekniikkaa, joka pohjautuu kaudella 2016 käytettyyn W07-kilpuriin. Kisatekniikan kesyttäminen katukäyttöön ja varsinkin päästöjen saaminen kaikkien määräysten mukaiseksi on ollut kuitenkin kaikkea muuta kuin helppoa, minkä Mercedeskin on saanut karvaasti huomata. Mercedes-AMG:n imagon kannalta äärimmäisen tärkeästä projektista ei ole kuitenkaan haluttu luopua, ja niinpä kehitystyö on saanut jatkua.

Siinä on nyt päästy loppusuoralle, minkä kunniaksi Mersu kertoi Onen viimeisimmistä testeistä. Protolla ajettiin Saksan Immendingenissä sijaitsevalla radalla, ja ratin takana nähtiin myös Mercedes-AMG:tä vetävä Tobias Moers. Hän kertoi koko tiiminsä sanoin, että One on nyt täyttänyt kaikki suorituskyvylle asetetut tavoitteet. Lisäpontta saatiin koko Mercedeksen ylimmältä pomolta, eli ruotsalaislähtöiseltä Ola Källeniukselta.

Hänen mukaansa kehitystyön loppusuoran saavuttaneella autolla ajetaan jo täydellä teholla. Sitä pitäisi riittää yli 1000 hevosvoiman edestä F1-peräisen voimalinjan ansiosta, joka koostuu 1,6-litraisesta turbo-V6:sta ja peräti neljästä sähkömoottorista. Kahdensadan nopeuden pitäisi olla taulussa alle kuudessa sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan yli 350 km/h.

Sinänsä komea lukema paljastaa samalla, että Mercedes ei lähde absoluuttiseen nopeuskilvoitteluun vaikkapa edellä mainittujen Koenigseggin ja Bugattin kanssa, joiden mallit yltävät nelosella alkaviin huippuihin. Sen sijaan Onen pitäisi näyttää todelliset kyntensä mutka-ajossa, jossa kisatekniikan pitäisi näkyä ja tuntua. Jo verottomana reilusti yli kahden miljoonan euron hintaisen Onen tilaajilta on vaadittu kärsivällisyyttä, koska auton piti olla alun perin valmiina jo viime vuonna. Odotus päättyy kuitenkin vasta ensi vuonna, jolloin ensimmäiset asiakasautot on luvattu luovuttaa tilaajilleen.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat