Mersun C-sarja saa kaikkien aikojen suorituskykyisimmän version

Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä 15.9. C-mallisarjan kaikkien aikojen suorituskykyisimmän version. Uusi Mercedes-AMG C 63 Coupén lanseeraus tapahtuu maaliskuussa 2016 ja se vie merkin Driving Performance –ajattelun aivan uudelle tasolle.

Mercedes-AMG C 63 Coupe on mielenkiintoinen uutuus heti ensivilkaisusta lähtien. Malli eroaa selvästi uudesta Mercedes-Benzin C-sarjan Coupésta, vaikka ovet, katto ja takaluukku ovat yhteiset. Keula ja takapää on muotoiltu uudelleen 8-sylinterisen moottorin vaatiman tilan ja suorituskyvyn vaatimusten mukaisesti.

”Tässä autossa asiakkaamme voivat todeta edistyksen ja kehityksen kaikilla aisteillaan: näkemällä, kuulemalla, tuntemalla ja ennen kaikkea ajamalla”, Mercedes-AMG:n pääjohtaja Tobias Moers luonnehtii.

AMG Coupé on perusmallia edestä 64 ja takaa 66 milliä leveämpi, ja myös rengaskoko on kasvanut edessä jopa 255:een ja takana 285 milliin. Alumiininen konepelti on hieman C-sarjan Coupéta pidempi, ja sitä korostaa kaksi erottuvaa muhkuraa. Matkustamoon on saatavilla Performance-istuimet, joiden istuma-asento on matalampi ja sivuttaistuki C-sarjan urheiluistuimiakin parempi.

93ee0c01b296d55a_800x800ar

Suorituskykyä suoraan oman luokkansa huipulle





4-litraista 8-sylinteristä biturbomoottoria on aikaisemmin käytetty C 63-sedanissa ja –farmarimallissa sekä AMG GT-urheiluautossa. Moottorin kaksi ahdinta on sijoitettu sylinteripenkkien väliin V-muotoon. Rakennetta kutsutaan nimellä ”hot inside V” ja se takaa moottorille kompaktin koon, optimaalisen reagointikyvyn sekä alhaisen päästötason. Moottorin äänimaailma puolestaan on räätälöity erityisesti uutta AMG Coupé –mallia silmälläpitäen.

Malli Mercedes-AMG C 63 Coupé Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Iskutilavuus 3982 cm3 3982 cm3
Teho 350 kW (476 hv)/5500–6250 rpm 375 kW (510 hv)/5500–6250 rpm
Vääntö 650 Nm/1750–4500 rpm 700 Nm/1750–4500 rpm
Kulutus 8,6–8,9 l/100 km 8,6–8,9 l/100 km
CO2-päästö 200–209 g/km 200–209 g/km
Omapaino (DIN/EC) 1710 kg* 1725 kg*
Kiihtyvyys 0–100 km 4,0 s. 3,9 s.
Huippunopeus 250 km/h** 250 km/h**

Mercedes-AMG C 63:ssä käytetään AMG Speedshift MCT 7 –urheiluvaihteistoa. Sen erityispiirteisiin kuuluu esimerkiksi aikaisempaa huomattavasti nopeampi vaihteensiirto ohjauspyörän painikkeilla. Kuljettajan käytössä on myös neljä AMG Dynamic Select –vaihteisto-ohjelmaa, mukana muun muassa kilpa-ajotilanteita simuloiva Race. 3-vaiheisen ESP:n vaihtoehdot ovat ESP On, ESP Sport Handling Mode sekä ESP Off.

a185a5765b27e904_800x800ar

Auton teknisiin ominaispiirteisiin kuuluu AMG Ride Control –alusta ajotilanteeseen mukautuvalla vaimennuksella. Kuljettaja voi valita maksimaalisen sporttisen suorituskyvyn tai erinomaisen matka-ajomukavuuden ainoastaan nappia painamalla. Erinomaisen pidon ja ajodynamiikan tarjoaa C 63 Coupéssa taka-akselin mekaaninen tasauspyörästölukko. C 63 S Coupéssa vastaava lukko on sähkötoiminen.

Uusi AMG-Coupé tarjoaa myös ensiluokkaisen turvallisuustason. Vakiovarusteisin kuuluvat esimerkiksi Attention Assist –vireystila-avustin sekä peräänajoja estävä Collision Prevention Assist Plus –törmäysvaroitin.

- Advertisement -

Uusimmat

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...