Mercedes-Benz esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä 15.9. C-mallisarjan kaikkien aikojen suorituskykyisimmän version. Uusi Mercedes-AMG C 63 Coupén lanseeraus tapahtuu maaliskuussa 2016 ja se vie merkin Driving Performance –ajattelun aivan uudelle tasolle.
Mercedes-AMG C 63 Coupe on mielenkiintoinen uutuus heti ensivilkaisusta lähtien. Malli eroaa selvästi uudesta Mercedes-Benzin C-sarjan Coupésta, vaikka ovet, katto ja takaluukku ovat yhteiset. Keula ja takapää on muotoiltu uudelleen 8-sylinterisen moottorin vaatiman tilan ja suorituskyvyn vaatimusten mukaisesti.
”Tässä autossa asiakkaamme voivat todeta edistyksen ja kehityksen kaikilla aisteillaan: näkemällä, kuulemalla, tuntemalla ja ennen kaikkea ajamalla”, Mercedes-AMG:n pääjohtaja Tobias Moers luonnehtii.
AMG Coupé on perusmallia edestä 64 ja takaa 66 milliä leveämpi, ja myös rengaskoko on kasvanut edessä jopa 255:een ja takana 285 milliin. Alumiininen konepelti on hieman C-sarjan Coupéta pidempi, ja sitä korostaa kaksi erottuvaa muhkuraa. Matkustamoon on saatavilla Performance-istuimet, joiden istuma-asento on matalampi ja sivuttaistuki C-sarjan urheiluistuimiakin parempi.
Suorituskykyä suoraan oman luokkansa huipulle
4-litraista 8-sylinteristä biturbomoottoria on aikaisemmin käytetty C 63-sedanissa ja –farmarimallissa sekä AMG GT-urheiluautossa. Moottorin kaksi ahdinta on sijoitettu sylinteripenkkien väliin V-muotoon. Rakennetta kutsutaan nimellä ”hot inside V” ja se takaa moottorille kompaktin koon, optimaalisen reagointikyvyn sekä alhaisen päästötason. Moottorin äänimaailma puolestaan on räätälöity erityisesti uutta AMG Coupé –mallia silmälläpitäen.
Suosittelemme
Malli | Mercedes-AMG C 63 Coupé | Mercedes-AMG C 63 S Coupé |
Iskutilavuus | 3982 cm3 | 3982 cm3 |
Teho | 350 kW (476 hv)/5500–6250 rpm | 375 kW (510 hv)/5500–6250 rpm |
Vääntö | 650 Nm/1750–4500 rpm | 700 Nm/1750–4500 rpm |
Kulutus | 8,6–8,9 l/100 km | 8,6–8,9 l/100 km |
CO2-päästö | 200–209 g/km | 200–209 g/km |
Omapaino (DIN/EC) | 1710 kg* | 1725 kg* |
Kiihtyvyys 0–100 km | 4,0 s. | 3,9 s. |
Huippunopeus | 250 km/h** | 250 km/h** |
Mercedes-AMG C 63:ssä käytetään AMG Speedshift MCT 7 –urheiluvaihteistoa. Sen erityispiirteisiin kuuluu esimerkiksi aikaisempaa huomattavasti nopeampi vaihteensiirto ohjauspyörän painikkeilla. Kuljettajan käytössä on myös neljä AMG Dynamic Select –vaihteisto-ohjelmaa, mukana muun muassa kilpa-ajotilanteita simuloiva Race. 3-vaiheisen ESP:n vaihtoehdot ovat ESP On, ESP Sport Handling Mode sekä ESP Off.
Auton teknisiin ominaispiirteisiin kuuluu AMG Ride Control –alusta ajotilanteeseen mukautuvalla vaimennuksella. Kuljettaja voi valita maksimaalisen sporttisen suorituskyvyn tai erinomaisen matka-ajomukavuuden ainoastaan nappia painamalla. Erinomaisen pidon ja ajodynamiikan tarjoaa C 63 Coupéssa taka-akselin mekaaninen tasauspyörästölukko. C 63 S Coupéssa vastaava lukko on sähkötoiminen.
Uusi AMG-Coupé tarjoaa myös ensiluokkaisen turvallisuustason. Vakiovarusteisin kuuluvat esimerkiksi Attention Assist –vireystila-avustin sekä peräänajoja estävä Collision Prevention Assist Plus –törmäysvaroitin.