Mersumiehet huomio – palopäällikön vanha tähtikeula tarjoaa tunnelmallista B&B-majoitusta

Volkkarin vanhat pakut ovat kaikkien huulilla, ja junakeulaisen T1:n hinnat ovat kohonneet lähes taivaisiin viime aikoina. Monilta unohtuu kuitenkin, että muutkin saksalaisvalmistajat ovat tehneet sympaattisen oloisia pakuja. Yksi niistä on Mersun L 319, joka nimettiin myöhemmin L 405 – L 408:ksi. Auto esiteltiin vuonna 1955 keskellä Saksan talousihmettä, ja se poistui tuotannosta vasta 13 vuotta myöhemmin paljon kulmikkaamman T2-mallisarjan tieltä.

Eräs L 406 viimeiseltä mallivuodelta palveli aikanaan Göteborgin palopäällikön omana autona peräti 20 vuoden ajan. Kun vuoden 1968 Mercedes poistui lopulta liikenteestä, se päätyi norjalaiselle pariskunnalle. Pienessä norjalaiskaupungissa asuvat Bente ja Pål eivät kuitenkaan ostaneet autoa enää ajettavaksi, ja entisöintikään ei ollut suunnitelmissa.


Mersun korkea katto ja lukuisat ikkunat tekivät autosta jo valmiiksi hyvin tilavan ja valoisan oloisen, joten suurin osa sisustan lopuistakin komponenteista sai lähtöpassit. Kulahtanut sininen ulkoväri peitettiin paksulla pinkillä maalilla, jolloin L 406 oli muuttunut näppäräksi bed & breakfast -majoituspaikaksi.

Auton takaosassa oleva sänky tarjoaa nukkumispaikan kahdelle, ja kuskin sekä repsikan entiset tilat palvelevat nykyään eräänlaisena olohuoneena sohvamaisine kalusteineen. Pakun sisustukseen kuuluu kirjahyllyn, pöydän ja jopa taulun kaltaisia tavallisia huonekaluja, mutta virta-avain roikkuu edelleen kojelaudassa muistutuksena auton menneisyydestä. Ulkokuori näyttää uudesta maalauksesta huolimatta sen verran ruosteiselta, että Mersulla ei taitaisi kuitenkaan olla enää asiaa liikenteeseen.





Auto on nykyään säilötty pysyvästi pariskunnan puutarhaan, jossa se tarjoaa Airbnb-majoitusta kaikille kiinnostuneille. Myös Mercedes kiinnostui vanhan pakun uudesta käyttötarkoituksesta, koska se kertoi L 406:sta äskettäin virallisilla nettisivuillaan. Ehkäpä tällaiset tapaukset kasvattavat mallisarjan mainetta sen verran, että senkin hinnat alkavat vihdoinkin kohota junakeulavolkkarin tapaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...