Mersumiehet huomio – palopäällikön vanha tähtikeula tarjoaa tunnelmallista B&B-majoitusta

Volkkarin vanhat pakut ovat kaikkien huulilla, ja junakeulaisen T1:n hinnat ovat kohonneet lähes taivaisiin viime aikoina. Monilta unohtuu kuitenkin, että muutkin saksalaisvalmistajat ovat tehneet sympaattisen oloisia pakuja. Yksi niistä on Mersun L 319, joka nimettiin myöhemmin L 405 – L 408:ksi. Auto esiteltiin vuonna 1955 keskellä Saksan talousihmettä, ja se poistui tuotannosta vasta 13 vuotta myöhemmin paljon kulmikkaamman T2-mallisarjan tieltä.

Eräs L 406 viimeiseltä mallivuodelta palveli aikanaan Göteborgin palopäällikön omana autona peräti 20 vuoden ajan. Kun vuoden 1968 Mercedes poistui lopulta liikenteestä, se päätyi norjalaiselle pariskunnalle. Pienessä norjalaiskaupungissa asuvat Bente ja Pål eivät kuitenkaan ostaneet autoa enää ajettavaksi, ja entisöintikään ei ollut suunnitelmissa.





Mersun korkea katto ja lukuisat ikkunat tekivät autosta jo valmiiksi hyvin tilavan ja valoisan oloisen, joten suurin osa sisustan lopuistakin komponenteista sai lähtöpassit. Kulahtanut sininen ulkoväri peitettiin paksulla pinkillä maalilla, jolloin L 406 oli muuttunut näppäräksi bed & breakfast -majoituspaikaksi.

Auton takaosassa oleva sänky tarjoaa nukkumispaikan kahdelle, ja kuskin sekä repsikan entiset tilat palvelevat nykyään eräänlaisena olohuoneena sohvamaisine kalusteineen. Pakun sisustukseen kuuluu kirjahyllyn, pöydän ja jopa taulun kaltaisia tavallisia huonekaluja, mutta virta-avain roikkuu edelleen kojelaudassa muistutuksena auton menneisyydestä. Ulkokuori näyttää uudesta maalauksesta huolimatta sen verran ruosteiselta, että Mersulla ei taitaisi kuitenkaan olla enää asiaa liikenteeseen.

Auto on nykyään säilötty pysyvästi pariskunnan puutarhaan, jossa se tarjoaa Airbnb-majoitusta kaikille kiinnostuneille. Myös Mercedes kiinnostui vanhan pakun uudesta käyttötarkoituksesta, koska se kertoi L 406:sta äskettäin virallisilla nettisivuillaan. Ehkäpä tällaiset tapaukset kasvattavat mallisarjan mainetta sen verran, että senkin hinnat alkavat vihdoinkin kohota junakeulavolkkarin tapaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...