Mersu kuin panssarivaunu – Mansoryn 850-heppaista Gronos 4×4:ää valmistetaan vain 10 kappaletta

Portaaliakseleilla varustettu Mercedes-AMG G63 4×4 “Squared” on jo tehtaan jäljiltä sen luokan ökymaasturi, että ujompien ei kannata edes harkita auton ratin taakse nousemista. Vielä erottuvamman isosta G:stä saa viemällä auton tuning-spesialisti Mansoryn pajalle, jolloin tulokseksi saadaan Gronos 4×4 -nimeä totteleva luomus.

Mansory asentaa autoon ensinnäkin erittäin röyhkeän näköisen korisarjan, joka säilyttää G-luokan kantikkaat perusmuodot mutta poistaa autosta esimerkiksi kylkilistat. Ehkäpä tästä syystä Mansory kertoo, että muhkeilla lokasuojanlevityksillä ja hiilikuituisella konepellillä varustetun korisarjan suunnittelussa on ajateltu myös aerodynamiikkaa.

Kuva: Mansory
Kuva: Mansory

Ulkokuoren muutoksiin lukeutuvat lisäksi tuulilasin yläpuolelle sovitetut lisävalot, perään asennetun varapyörän hiilikuituinen kotelo ja vähintään riittävästi erilaisia ilma-aukkoja. Mansoryn luomuksen erottavat lähtökohdastaan myös reilun kokoinen kattospoileri sekä takapuskurin alla komeileva ”suojakaide”. Mansorylle tuttuun tyyliin autossa on käytetty reilusti hiilikuitua, jota löytyy esimerkiksi peilinkoteloista, vilkkujen juurista, ilmanottoaukkojen reunoista ja lokasuojanlevityksistä.

Kuva: Mansory

Panssarivaunua muistuttavaan autoon saa lisähintaan myös ihka-aidon panssaroinnin. Mansoryn alla pyörivät 22-tuumaiset takovanteet, jotka on kietaistu 325/55-profiilisille, asfaltille sekä maastoon sopiville Pirellin renkaille molemmilla akseleilla. Sisusta on verhoiltu ainakin kuvien yksilössä pääosin valkoisella sekä sinisellä nahalla, ja starttinappula on sovitettu sisäkattoon. Takaosastolta löytyvät puolestaan täyspitkällä keskikonsolilla toisistaan erotetut erillisistuimet. Bling blingiä saadaan vielä oviverhoiluihin upotetuista sadoista ledeistä, jotka luovat värikkään tähtitaivaan efektin.

Kuva: Mansory

Tuning viimeistellään moottorivirityksellä, joka houkuttelee AMG:n nelilitraisesta tuplaturbokasista 850 hevosvoiman huipputehon ja tasan 1000 newtonmetrin maksimiväännön. Näillä eväillä ”panssarivaunu” pinkaisee sataseen 4,5 sekunnissa ja yltää sähköisesti rajoitettuun 210 km/h:n huippunopeuteen. Gronos 4×4:n hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta 10 yksilön valmistusmäärä ja lähtökohdan noin 300 000 euron veroton hinta eivät lupaile kovin edullisia taksoja.

Kuva: Mansory
Kuva: Mansory

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat