Mersun S-luokka on toiminut eräänlaisena edustusautojen mittatikkuna pidempään kuin juuri kukaan jaksaa muistaa. Nykyinen W222-korimalli lanseerattiin nelisen vuotta sitten, mutta se on jäänyt teknisessä kilpajuoksussa jo hieman uudemman BMW 7-sarjan varjoon. Niinpä Mercedes esitteli nyt Shanghain autonäyttelyssä Ässän faceliftin, jolla asia korjaantuu kertaheitolla. Kasvojenkohotus koskee sekä tavallista S-luokkaa että sen pohjalta tehtyjä AMG- ja Maybach-versioita.
Mukavuus ja tyylikkyys ovat olleet aina S-luokan kantavia teemoja, ja urheilullisuudelle on useimmiten viitattu kintaalla. Uusin facelift tekee Ässästä kuitenkin yllättävän sporttisen näköisen, ja isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri on lähes yhtä räyhäkkään näköinen kuin tähänastisissa AMG-versioissa. Lisäksi maski on lainattu S 65 AMG:stä, ja takapuskurissakin on eräänlainen diffuusori sekä näyttävät putkenpäät. Kolmella päiväajovalonauhalla varustetut ledivalot ja samaa tekniikkaa hyödyntävät takavalot viimeistelevät faceliftin ulkoisesti.
Sisällä kaksi erillistä näyttöä on korvattu yhtenäisellä vaakasuuntaisella ruudulla, ja tietoviihdejärjestelmän monia toimintoja pystyy käyttämään ratin kosketusherkillä kentillä. Itse rattikin on nyt sporttisemman näköinen, ja puolia on kolme entisten kahden sijasta. Lisäksi sisätiloihin saa erilaisia moodeja, jolloin mm. ilmastoinnin, hierovien ja tuuletettujen penkkien, valaistuksen sekä äänentoistojärjestelmän toimintoja ohjataan kulloisenkin tunnelman mukaisesti. Skaala ulottuu Vitality-asetuksen punasävyisestä ärhäkkyydestä Joy-moodin keltavoittoiseen pirteyteen.
Suosittelemme
Moottorivalikoimakin on laitettu perusteellisesti uusiksi. S 500 korvataan S 560:lla, jonka mallimerkintään on saatu inspiraatio W126-korisesta 1980-luvun Ässästä. S 560:n pellin alla on uusi nelilitrainen tuplaturbokasi, jota mainostetaan sylinterienlepuutuksen ansiosta yhdeksi maailman taloudellisimmista veekaseista. Tehoa siitä irtoaa mukavat 469 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan tasan 700 newtonin lukemaan.
Myös S 63:ssa käytetään nykyään nelilitraista tupla-ahdettua kasia, joka luovuttaa peräti 612 hevosvoimaa. Dieselpuolella nähdään puolestaan upouusi suora kuutonen S 350 d – ja S 400 d -malleissa. Bensakonevalikoimakin täydentyy myöhemmin uusilla suorilla turbokuutosilla ja pistokehybridillä.
Uuteen Ässään saa lukemattoman määrän erilaisia ajoavustimia, jotka vievät auton entistä lähemmäksi autonomista ajamista. Mm. ohjaus- ja kaistanvaihtoavustimet ovat nyt aktiivisia, ja Mersun pystyy myös pysäköimään kaukosäätimellä rakkaan kilpakumppanin, eli BMW 7-sarjan tavoin. Faceliftattu S-luokka on siis valloittamassa takaisin paikkaansa edustusautojen ehdottomalla huipulla, ja auto tulee Euroopan Mersu-kauppoihin heinäkuussa. Hinnoista ei ole vielä kerrottu mitään.