Mersu faceliftasi edustusautonsa – Ässä ei ole näyttänyt vielä koskaan näin sporttiselta

Mersun S-luokka on toiminut eräänlaisena edustusautojen mittatikkuna pidempään kuin juuri kukaan jaksaa muistaa. Nykyinen W222-korimalli lanseerattiin nelisen vuotta sitten, mutta se on jäänyt teknisessä kilpajuoksussa jo hieman uudemman BMW 7-sarjan varjoon. Niinpä Mercedes esitteli nyt Shanghain autonäyttelyssä Ässän faceliftin, jolla asia korjaantuu kertaheitolla. Kasvojenkohotus koskee sekä tavallista S-luokkaa että sen pohjalta tehtyjä AMG- ja Maybach-versioita.





Mukavuus ja tyylikkyys ovat olleet aina S-luokan kantavia teemoja, ja urheilullisuudelle on useimmiten viitattu kintaalla. Uusin facelift tekee Ässästä kuitenkin yllättävän sporttisen näköisen, ja isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri on lähes yhtä räyhäkkään näköinen kuin tähänastisissa AMG-versioissa. Lisäksi maski on lainattu S 65 AMG:stä, ja takapuskurissakin on eräänlainen diffuusori sekä näyttävät putkenpäät. Kolmella päiväajovalonauhalla varustetut ledivalot ja samaa tekniikkaa hyödyntävät takavalot viimeistelevät faceliftin ulkoisesti.

Sisällä kaksi erillistä näyttöä on korvattu yhtenäisellä vaakasuuntaisella ruudulla, ja tietoviihdejärjestelmän monia toimintoja pystyy käyttämään ratin kosketusherkillä kentillä. Itse rattikin on nyt sporttisemman näköinen, ja puolia on kolme entisten kahden sijasta. Lisäksi sisätiloihin saa erilaisia moodeja, jolloin mm. ilmastoinnin, hierovien ja tuuletettujen penkkien, valaistuksen sekä äänentoistojärjestelmän toimintoja ohjataan kulloisenkin tunnelman mukaisesti. Skaala ulottuu Vitality-asetuksen punasävyisestä ärhäkkyydestä Joy-moodin keltavoittoiseen pirteyteen.

Moottorivalikoimakin on laitettu perusteellisesti uusiksi. S 500 korvataan S 560:lla, jonka mallimerkintään on saatu inspiraatio W126-korisesta 1980-luvun Ässästä. S 560:n pellin alla on uusi nelilitrainen tuplaturbokasi, jota mainostetaan sylinterienlepuutuksen ansiosta yhdeksi maailman taloudellisimmista veekaseista. Tehoa siitä irtoaa mukavat 469 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan tasan 700 newtonin lukemaan.

Myös S 63:ssa käytetään nykyään nelilitraista tupla-ahdettua kasia, joka luovuttaa peräti 612 hevosvoimaa. Dieselpuolella nähdään puolestaan upouusi suora kuutonen S 350 d – ja S 400 d -malleissa. Bensakonevalikoimakin täydentyy myöhemmin uusilla suorilla turbokuutosilla ja pistokehybridillä.

Uuteen Ässään saa lukemattoman määrän erilaisia ajoavustimia, jotka vievät auton entistä lähemmäksi autonomista ajamista. Mm. ohjaus- ja kaistanvaihtoavustimet ovat nyt aktiivisia, ja Mersun pystyy myös pysäköimään kaukosäätimellä rakkaan kilpakumppanin, eli BMW 7-sarjan tavoin. Faceliftattu S-luokka on siis valloittamassa takaisin paikkaansa edustusautojen ehdottomalla huipulla, ja auto tulee Euroopan Mersu-kauppoihin heinäkuussa. Hinnoista ei ole vielä kerrottu mitään.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...