Mersu antaa jo syksyllä esimakua uudesta pick-upistaan

Automaailmassa on tiedetty jo jonkin aikaa, että Mersu on lähdössä mukaan kilpailemaan pick-upien ostajista omalla mallillaan. Mercedeksen lava-auto pohjautuu yhteistyökumppani Nissanin NP300 Navaraan, mutta tähtimerkin pick-upista ollaan tekemässä brändi-imagon mukaisesti lähtökohtaansa arvokkaampaa. Brittilehti Auto Express kertoi nyt, että Mersun pick-upin tuotantoversiota enteilevä konseptimalli paljastetaan todennäköisesti jo lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä.

Auton tuotantomallia voidaan odotella markkinoille noin vuosi konseptin esittelyn jälkeen. Lava-auton nimeksi tulee ilmeisesti X-luokka, jolla halutaan luoda mielleyhtymiä rankempaakin käyttöä kestävään rakenteeseen ja lisävarusteena tarjottavaan nelivetoon. Mersu ei ole ainoana saksalaismerkkinä asialla, koska myös Volkswagen on tarjonnut jo usean vuoden ajan Amarok-nimistä pick-upiaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että Volkkari on kilpaillut lähinnä Toyota Hiluxin ja muiden vastaavien työkalujen kanssa, kun taas Mercedeksen pitäisi olla aito premium-luokan auto ainakin kalliimpien versioiden osalta.

Mersusta on nähty vasta yksi virallinen piirroskuva, mutta muotoilun peruspiirteet käyvät ilmi jo siitä. Leveä kolmiripainen maski, iso tähtilogo, varsin sulavalinjaiset ajovalot sekä pyöreänpehmeät linjat liittävät lava-Mersun merkin muuhun mallistoon. Muodoissa on yhtäläisyyksiä mm. GLE- ja GLE Coupé -katumaastureiden kanssa, mutta pitkä tuplaohjaamo muistuttaa auton todellisesta luonteesta. Pick-up on tehty tukevan tikapuurungon varaan, ja myös lyhyellä hytillä varustettu versio on harkinnassa. Auton peräpäätä reunustavat kapeat takavalot, ja takapuskurin pystyy ilmeisesti irrottamaan isojen esineiden lastaamisen helpottamiseksi.

Vaikka Mersu pohjautuu Nissan Navaraan, tähtikeulan pellin alle tulee erilaista tekniikkaa. Nissania saa pelkästään 2,3-litraisella nelosdieselillä, kun taas Mercedekseen tarjotaan ilmeisesti sekä neli- että kuusipyttyisiä bensa- ja dieselkoneita. Vaihteistoksi saa manuaalin lisäksi myös automaatin, ja pick-upista ollaan suunnittelemassa jopa hybridimallia. Hybridi on tulossa vasta myöhemmin auton malli-iän aikana, ja Mersu haluaa demonstroida sen avulla teknologista johtoasemaansa lava-autojen luokassa.

Myös sisätilojen pitäisi olla ylellisemmät kuin kilpailijoissa. Tyyli lienee pitkälti samanlaista kuin V-luokan isossa tila-autossa, ja tarjolle tulee mm. tablettimainen iso keskinäyttö sekä viimeisimmät turvavarusteet ja ajoavustimet. Auton täytyy kuitenkin kestää rankkaa käyttöä, ja niinpä kovamuoviltakaan ei voida sisustassa välttyä. Perusversiot muistuttavat varustelultaan Mersun pakettimalleja, kun taas ylellisempiin varustetasoihin saa nahkaa ja jalopuuta henkilöautojen tyyliin. Pick-upeja myydään vuosittain noin 2,3 miljoonaa kappaletta, joten ei ole ihme, että Mercedeskin haluaa oman osansa kakusta.

Lue lisää