Viime syksynä Münchenin IAA-näyttelyssä esitelty Mercedes-Benz EQE jäi vielä odottelemaan AMG-version julkaisua. Nyt niitä lanseerattiin peräti kaksin kappalein.
Täyssähköiset sporttimallit tottelevat nimiä Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC sekä EQE 53 4MATIC+. Vaikka AMG:n sähkösedan kuulostaa varsin tuoreelta idealta, vastaavalla reseptillä tehty 53-versio nähtiin jo viime syksynä pykälää isomman ja ylellisemmän EQS:n pohjalta. Edullisempaa EQE 43:a vauhdittaa kahdesta sähkömoottorista koostuva voimalinja, joka tuo mukanaan nelivedon sekä 476 hevosvoiman huipputehon ja 858 newtonmetrin väännön. Näillä eväillä satasen nopeus on taulussa 4,2 sekunnin jälkeen, ja rajoitin katkaisee menon 210 km/h:n kohdalla.
Akkukapasiteetti on puolestaan 90,6 kWh ja WLTP-standardin mukainen toimintamatka 462-533 kilometriä. Pikalataus onnistuu parhaimmillaan 170 kW:n teholla, jolloin 180 kilometrin ajoon riittävä sähkö saadaan ladattua varttitunnissa. EQE 53 4MATIC+- isoveljessä potkua on jo 626 hepan ja 950 newtonin verran, mikä mahdollistaa 3,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja 220 km/h:n huippunopeuden. Toimintasäde laskee kuitenkin 444-518 kilometrin lukemaan. Jos EQE 53:een ruksii vielä AMG Dynamic Plus -paketin, huipputeho kasvaa tarkalleen 687 hevosvoimaan ja tasan 1000 newtonmetriin. Nyt nollasta sataan -pyrähdyksessä kestää enää 3,3 sekuntia, ja huippujakin riittää 240 km/h:n verran.
Sekä 43:ssa että 53:ssa on AMG:n omaa käsialaa olevat sähkömoottorit, joissa on panostettu erityisesti jäähdytykseen jatkuvan suorituskyvyn turvaamiseksi. Sport- ja Sport+-moodeissa optimoidaan suorituskykyä, kun taas Comfort-asetuksella tehoa leikataan 15-20 prosenttia toimintasäteen kasvattamiseksi. Täysi potku on käytössä vain Sport+- ja Race Start -moodeissa, kun taas liukkaan kelin asetus vähentää tehoa puolella ja sporttimoodissakin tarjolla on ”vain” 90 prosenttia voimavaroista. Akkujen ohjausta voidaan päivittää etänä, jolloin auton elinkaaren aikana on odotettavissa jatkuvia parannuksia.
Suosittelemme
EQE:n AMG-malleissa hyödynnetään mukautuvalla iskunvaimennuksella varustettua ilmajousitusta, ja esimerkiksi olka-akselit, jousituksen tukivarret sekä kallistuksenvaimentimet ovat AMG:n omaa käsialaa. Renkaat ovat puolestaan Michelin Pilot Sport EV:t, jotka on suunniteltu erityisesti suorituskykyisiä sähköautoja varten. Varusteluun kuuluu myös nelipyöräohjaus, joka parantaa ketteryyttä pienillä nopeuksilla ja toisaalta vakauttaa menoa kovemmassa vauhdissa. Sporttifiilistä on yritetty lisäksi tuoda keinotekoisilla kaiutinäänillä, joiden joukosta voi valita eri vaihtoehtoja.
Vakiovarusteluun kuuluvat edessä kuusimäntäisillä satuloilla varustetut teräsjarrut, mutta hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimetkin ovat tarjolla 21-tuumaisten pyörien kaverina. Ulkoa AMG-mallit tunnistaa mm. uudesta etupuskurista, takaluukun kannen pienestä spoilerilipasta, aerodynaamisesti optimoiduista vanteista sekä umpinaisen maskin kromatuista pystyrivoista, mutta EQE:n saippuapalamainen muotoilu ei vieläkään iske kaikkien makuun. Sisustan Artico-keinonahan vaihtoehdoksi saa myös aitoa nappanahkaa, ja sporttifiilistä on yritetty kabiinissa pitää yllä esimerkiksi kontrastiompeleiden sekä runsaalla kädellä siroteltujen AMG-logojen myötä. Huomion varastaa kuitenkin lähes koko kojelaudan kattava Hyperscreen-näyttö, jos se on valittu lisävarustelistalta.