Mercedes-Benz toi viime vuonna markkinoille täyssähköisen EQC-katumaasturin, mutta merkin lähitulevaisuuden tavoitteena on tarjota markkinoiden laajin lataushybridimallisto. Mallistossa on tällä hetkellä viisitoista lataushybridimallia, mutta määrä tulee lähes tuplaantumaan vuoden loppuun mennessä.
Mercedes-Benz mallisto tarjoaa tällä hetkellä jo viisitoista eri lataushybridimallia, ja valikoima tulee kasvamaan vuoden loppuun mennessä kahteenkymmeneenkuuteen malliin – ja lähivuosina tiedossa on vielä lisää malleja. Yksistään uudistuva E-sarja tuo syksyllä markkinoille seitsemän ladattavaa hybridiä, joista kolme on nelivetoisia. Sähkömoottorilla ja akustolla varustetun lataushybridin yhteyteen voi valita joko bensiini- tai dieselmoottorin. Dieselhybridejä on bensiinihybridien rinnalla C-, E- ja GLE-mallisarjoissa, ja vuoden loppuun mennessä myös GLC tulee saataville dieselhybridinä.
Mercedes-Benzin näkemyksen mukaan ladattava hybridi yhdistää sähkö- ja polttomoottorin parhaat puolet. Sähköisen voimalinjan avulla voidaan ajaa paikallisesti päästöttömästi esimerkiksi kaupungissa, ja polttomoottori tarjoaa pitkällä matkalla ylivoimaisen toimintasäteen, ladaten samalla akustoa matkan aikana.
Etuvetoisten lataushybridimallien suurin yhdistelmäteho on 160 kW / 218 hv ja suurin vääntömomentti muhkeat 450 Nm. C-sarjasta ylöspäin tehoa on mallista riippuen 225 kW – 350 kW (306 – 476 hv), ja suurin vääntömomentti on aina 700 Nm.
Todellinen jatkuva neliveto – myös sähköllä ajettaessa
Mercedes-Benzin ladattavien hybridien neliveto toimii kuten perinteisissä 4Matic-malleissa. Sähköinen liikkuminen on toteutettu automaattivaihteiston yhteyteen sijoitetulla hybridivoimayksiköllä, johon on integroitu momentinmuunnin, irrotuskytkin ja sähkömoottori. Hybridivoimayksikkö on osa vaihteistoa, joten 4Matic-malleissa myös sähköllä ajettaessa auto on jatkuvasti nelivetoinen kaikissa tilanteissa.
Suosittelemme
Kolmen kokoisia akustoja ja tehokas laturi
Daimler valmistaa autoissaan käytettävät akustot tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven tuotantolaitoksissa. Etuvetoisissa autoissa akuston koko on 15,6 kWh, taka- ja nelivetoisissa on 13,5 kWh:n akusto ja kookkaimmassa GLE-mallissa akusto muodostuu kahdesta etuvetomalliston akustosta ollen näin yhteiskapasiteetiltaan 31,2 kWh. Etuvetoisissa voidaan hyödyntää puuttuvan kardaaniakselin tila, ja käyttää taka- ja nelivetoisia suurempaa akustoa. GLE-mallissa puolestaan auton mitoitus ja maavara antavat mahdollisuuden sijoittaa suuremman akuston tavaratilan lattian alle.
Kaikissa Mercedes-Benzin lataushybridi-malleissa on tehokas ja nopea 7,4 kW:n sisäinen laturi, joka lyhentää latausaikaa, ja säästää aikaperusteisissa latauspalveluissa myös latauskustannuksissa.
Autoalan Tutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan ladattavia hybridiautoja ladataan säännöllisesti ja sähköllä ajetaan Suomessa keskimäärin 53 prosenttia kilometreistä. Talvisin osuus kilometreistä on noin 47 % ja muina vuodenaikoina noin 58 %.
ECO-avustin
Mercedes-Benzin ECO-avustin ohjaa kuljettajan ajotapaa taloudellisempaan suuntaan, ja kertoo esimerkiksi, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta nopeusrajoituksen alentuessa. Järjestelmä hyödyntää navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta saatavia tietoja.
ECO-avustin käyttää suosituksissaan ja tehokkuusstrategiansa perustana seuraavia liikennetilanteita ja tietoja: ajoreitti, huomioiden kaarteet, risteykset, liikenneympyrät, ylä- ja alamäet, sekä nopeusrajoitukset ja etäisyys edellä ajaviin ajoneuvoihin. Taloudellisin tulos saadaan käyttämällä Eco-ajo-ohjelmaa, ohjelmoimalla määränpää navigointiin ja aktivoimalla adaptiivinen vakionopeudensäädin.
Hybridiautoissa kuljettaja voi myös itse päättää ajetaanko sähköllä vai polttomoottorilla tai niiden yhdistelmällä. Oletuksena käytössä on Hybrid-ajotila, jolloin auto tekee päätöksen käyttövoimasta, mutta kuljettaja voi vaikuttaa voimanlähteen valintaan valitsemalla joko yksinomaan sähkömoottorin käytön tai yksinomaan polttomoottorin käytön. Kuljettaja voi myös säästää sähköä myöhempää käyttöä varten ohjaamalla auton liikkumaan vain polttomoottorin voimin.
Miljardi euroa akkutuotantoon
Kaikkiaan Daimler on investoinut yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon: kaksi tehdasta sijaitsee Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden tehtaan kohteita ovat Saksan Singelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä Thaimaan Bangkok. Yhdeksännen tehtaan rakentamisesta on tehty päätös, mutta sen sijaintia ei ole vielä vahvistettu. Tällä hetkellä jo toiminnassa ovat Kamenzin tehdas Saksassa, sekä Kiinan ja Malesian tuotantolaitokset. Kamenzin tehdas tuottaa akkuja 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa.