McLarenin tuleva superauto sai nimen – Artura kulkee myös pelkän sähkön voimin

McLarenin brändi yhdistyy ennen kaikkea F1-sarjaan, mutta brittimerkillä on hieno historia myös katuautojen puolella. Ensi vuonna tarina jatkuu täysin uuden Artura -hybridisuperauton myötä.

Uutuus on luvattu tuoda myyntiin vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana, mutta McLaren julkaisi jo nyt ensimmäiset tiiserikuvat autosta. Niistä käy ilmi myös luomuksen nimi, eli Artura. Brittivalmistaja ei kertonut tarkempia syitä nimivalinnalleen, mutta ainakaan McLarenin historiasta ei löydy mitään yhtymäkohtia tähän.

Niitä ei välttämättä kaivatakaan, koska kyse on täysin uudesta autosta voimanlähdettä myöten. Kulusta vastaa kompaktin kokoinen tuplaturbo-V6, joka on yhdistetty sähkömoottoriin. Suorituskyvyn kerrotaan olevan samalla tasolla kuin McLarenin aiemmissa tupla-ahdetuissa veekaseissa, mutta toisaalta kevyeksi mainostettu hybridivoimalinja mahdollistaa myös liikkumisen pelkän sähkön voimin. Niinpä Arturalla pääsee tulevaisuudessakin polttomoottoreille rajoituksia asettaneiden kaupunkien keskustoihin, ja sähköisen toimintasäteen pitäisi riittää urbaaniin arkiajoon.

Vaikka Artura on suunniteltu puhtaalta pöydältä, autossa on kuulemma päästy hyödyntämään brittimerkin vuosikymmenten kokemusta sekä kilpa- että katuautopuolelta. Uutuus on McLarenin ensimmäinen auto, joka rakennetaan sähkökäyttöä silmälläpitäen suunnitellun täysin uuden perusrakenteen varaan, ja kuljettajan ”käyttöliittymänkin” luvataan olevan huippumoderni. Suunnittelu- ja valmistuspaikkana toimii McLarenin Composites Technology Center, joka sijaitsee luonnollisesti Brittein saarilla.

Vaikka Arturan hybridivoimalinjaa mainostetaan kevyeksi, se painaa kuitenkin enemmän perinteiseen polttomoottoriin verrattuna. Tätä kompensoidaan painoa säästävillä teknologioilla niin alustarakenteiden, korin kuin itse moottorinkin puolella. McLaren ei ole vielä julkaissut tarkempia teknisiä tietoja, mutta tuplaturbokuutosesta ja sähkömoottorista koostuva pistokehybridivoimalinja tuottaa huhujen mukaan yli 600 hevosvoiman kokonaistehon, kun taas sähköinen toimintasäde olisi 30 kilometrin luokkaa.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat