McLarenin tuleva superauto sai nimen – Artura kulkee myös pelkän sähkön voimin

McLarenin brändi yhdistyy ennen kaikkea F1-sarjaan, mutta brittimerkillä on hieno historia myös katuautojen puolella. Ensi vuonna tarina jatkuu täysin uuden Artura -hybridisuperauton myötä.

Uutuus on luvattu tuoda myyntiin vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana, mutta McLaren julkaisi jo nyt ensimmäiset tiiserikuvat autosta. Niistä käy ilmi myös luomuksen nimi, eli Artura. Brittivalmistaja ei kertonut tarkempia syitä nimivalinnalleen, mutta ainakaan McLarenin historiasta ei löydy mitään yhtymäkohtia tähän.

-- MAINOS --

Niitä ei välttämättä kaivatakaan, koska kyse on täysin uudesta autosta voimanlähdettä myöten. Kulusta vastaa kompaktin kokoinen tuplaturbo-V6, joka on yhdistetty sähkömoottoriin. Suorituskyvyn kerrotaan olevan samalla tasolla kuin McLarenin aiemmissa tupla-ahdetuissa veekaseissa, mutta toisaalta kevyeksi mainostettu hybridivoimalinja mahdollistaa myös liikkumisen pelkän sähkön voimin. Niinpä Arturalla pääsee tulevaisuudessakin polttomoottoreille rajoituksia asettaneiden kaupunkien keskustoihin, ja sähköisen toimintasäteen pitäisi riittää urbaaniin arkiajoon.

Vaikka Artura on suunniteltu puhtaalta pöydältä, autossa on kuulemma päästy hyödyntämään brittimerkin vuosikymmenten kokemusta sekä kilpa- että katuautopuolelta. Uutuus on McLarenin ensimmäinen auto, joka rakennetaan sähkökäyttöä silmälläpitäen suunnitellun täysin uuden perusrakenteen varaan, ja kuljettajan ”käyttöliittymänkin” luvataan olevan huippumoderni. Suunnittelu- ja valmistuspaikkana toimii McLarenin Composites Technology Center, joka sijaitsee luonnollisesti Brittein saarilla.

-- MAINOS --




Vaikka Arturan hybridivoimalinjaa mainostetaan kevyeksi, se painaa kuitenkin enemmän perinteiseen polttomoottoriin verrattuna. Tätä kompensoidaan painoa säästävillä teknologioilla niin alustarakenteiden, korin kuin itse moottorinkin puolella. McLaren ei ole vielä julkaissut tarkempia teknisiä tietoja, mutta tuplaturbokuutosesta ja sähkömoottorista koostuva pistokehybridivoimalinja tuottaa huhujen mukaan yli 600 hevosvoiman kokonaistehon, kun taas sähköinen toimintasäde olisi 30 kilometrin luokkaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.