McLaren esitteli legendaarisen F1:n seuraajan – uusi Speedtail on kuin steroideja nauttinut VW XL1

Vuonna 1992 esitelty McLaren F1 sai nauttia pitkään maailman nopeimman sarjatuotantoauton statuksesta. BigMacilla tykitettiin VW-konsernin testiradalla Saksan Ehra-Lessienissä yli 386 km/h:n vauhtiin BMW:n Motorsport-osaston käsialaa olevan vapari-V12:n voimin. Bugatti, Koenigsegg ja kumppanit ovat sittemmin siirtäneet McLarenin ennätyksen historian lehdille, mutta yli 25 vuotta sitten lanseerattu F1 on edelleen maailman nopein vapaasti hengittävä auto.

McLaren on sittemmin rakentanut mm. hyperautokategoriaan kuuluvan P1:n, mutta alkuperäinen F1 ei ole saanut seuraajaa. Auton erikoispiirteenä oli huiman huippunopeuden lisäksi erikoinen istuinjärjestely, joka mahdollisti yhden kyytiläisen mukaan ottamisen kuskin molemmille puolille.





Nyt britit esittelivät vihdoinkin samalla konseptilla tehdyn uutuuden, jota McLaren luonnehtii itse superluokan GT:ksi. Auton erikoisuutena on kolmipaikkaisuuden lisäksi huippuunsa optimoidun aerodynamiikan edellyttämä pitkä perä, ja uutuus onkin nimetty Speedtailiksi.

Koko auto on suunniteltu mahdollisimman pienen ilmanvastuksen ehdoilla. Speedtailin kori on pisaranmuotoinen, ja se tuo mieleen Volkswagenin taannoisen XL1:n. McLaren ei ole kuitenkaan VW:n tavoin mikään ekoauto, vaan kaikki on tehty suorituskyvyn maksimoimiseksi. Esimerkiksi sivupeilit on korvattu aerodynaamisemmilla kameroilla, jotka piiloutuvat kokonaan ovien sisään huippunopeusmoodissa. Lisäksi etuvanteet on verhottu ilmaa eteenpäin ohjaavilla katteilla.

Korin takaosasta nousee puolestaan kaksi spoileriläppää, jotka on onnistuttu integroimaan saumattomasti Speedtailin muotoihin taipuisan hiilikuidun ansiosta. Läpät toimivat eri moodeissa, ja ne pystyvät esimerkiksi tehostamaan jarrutuksissa ja auttamaan huippunopeuden saavuttamisessa.

Sisustan erikoisuuksiin kuuluvat kolmipaikkaisuuden lisäksi kuskin molemmilla puolilla komeilevat kosketusnäytöt sekä sisäkattoon sijoitetut nappulat. Lasikaton tummuusastetta pystyy säätämään toiveiden mukaan, ja tällä tekniikalla on korvattu myös perinteiset aurinkolipat.

Aerodynamiikan vuoksi nähty vaiva ei ole mennyt hukkaan, koska Speedtailin pitäisi yltää peräti 402 km/h:n huippunopeuteen. Esimerkiksi Bugatti Chiron tarvitsee vastaaviin vauhteihin 1500 hevosvoimaa, mutta McLarenin hybridivoimanlähde tuottaa ”vain” 1035 heppaa. 299 km/h on taulussa 12,8 sekunnissa, mikä on 2,7 sekuntia nopeammin kuin P1:n kohdalla. Britit eivät ole vielä kertoneet voimanlähteen tarkkoja speksejä, mutta Speedtailia vauhdittaa todennäköisesti muista McLareneista tutun nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhdistelmä.

Ja sitten ne huonot uutiset. Speedtail maksaa verottomanakin lähes kaksi miljoonaa euroa, ja kaikki valmistettavat 106 autoa on jo myyty. Onnekkaiden omistajien täytyy vielä malttaa odottaa omaa Speedtailiaan, koska ensimmäiset yksilöt on luvattu luovuttaa asiakkaille alkuvuodesta 2020.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...