Uusi McLaren 720S on maailman nopein alle miljoonan euron superauto

McLarenin katuautodivisioona teki uuden tulemisensa reilut viisi vuotta sitten, kun se esitteli hieman kryptisesti nimetyn MP4-12C-superauton. Se kehittyi faceliftin myötä 650S-malliksi, joka joutuu nyt väistymään upouuden 720S:n tieltä. 720S esiteltiin maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, ja ensimmäiset asiakasautot toimitetaan jo lähiviikkoina. Suomenkin katukuvaa kaunistamaan on tilattu ainakin yksi kappale tätä brittiläisen insinööritaidon viimeisintä taidonnäytettä.

Brittisuperautoa vauhdittaa täysin uusi nelilitrainen tuplaturbokasi, josta irtoaa mallimerkinnän lupaamat 720 heppaa. Huipputeho syntyy 7500 kierroksen kohdalla, kun taas 770 newtonin maksimivääntö saadaan ulos 5500 rundin paikkeilla. Voima välitetään takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, jota pystyy käyttämään formulatyyliin ratin takana olevilla vaihtoläpysköillä. 720 S painaa alle 1300 kiloa, joten teho-painosuhde on enemmän kuin kunnossa. 1000 kiloa kohden käytettävissä on yli 500 hevosvoimaa.





McLaren 720S

Niinpä nollasta sataan pinkaistaan vain 2,9 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 341 km/h:n nopeudessa. Varttimailin ajaksi kerrotaan puolestaan 10,4 sekuntia, ja keskikulutus on tehtaan lupauksen mukaan 10,7 litraa satasella. Se lienee varsin teoreettinen arvo, jolla ei taida olla suurta merkitystä tämän luokan autojen ostajille. McLarenin uutuuden paino on saatu pidettyä kurissa alumiinia ja hiilikuitua yhdistelevän rakenteen ansiosta, ja superjäykkä Monocage II -niminen hiilikuitumonokokki ulottuu nyt kattoon asti.

McLaren 720S

Lisäksi uutuudessa on panostettu erityisesti aerodynamiikkaan. Ilmaa ohjataan A-pilareiden tienoilta etupyörien takana oleviin aukkoihin, josta se virtaa kohti takapäätä. Tällöin moottorin jäähdytystä saadaan tehostettua, ja myös autoa tien pintaan imevä downforce kasvaa. Aerodynamiikkaa kohentaa myös aktiivinen takasiipi, joka on koko auton levyinen. Se toimii tarvittaessa joko käsiteltävyyden tai huippunopeuden ehdoilla, ja voimakkaasti hidastettaessa siivestä tulee jättimäinen ilmajarru, joka lyhentää pysähtymismatkaa ja vakauttaa autoa.

McLaren 720S

Sisustan tyyli on minimalistista, ja kuskin edessä oleva digitaalinen mittaristo taittuu haluttaessa pienemmäksi näkyvyyden parantamiseksi. Jousitukseen saa puolestaan kolme eri moodia, ja lisäksi tarjolla on driftausta helpottava toiminto. Iskunvaimentimet on yhdistetty toisiinsa hydraulisesti, mikä tekee perinteiset kallistuksenvaimentimet tarpeettomiksi ja pienentää jousittamatonta massaa.

McLaren 720S

720S:ää on mainostettu maailman nopeimmaksi alle miljoonan euron superautoksi, ja se uhkaa jättää suorituskyvyllään jopa hyperautot taakseen. Suomessa McLaren-autoja myyvän Luxury Collection Automobilesin Miika Toivonen kertoo, että luotettavien lähteiden mukaan uuden 720S:n suorituskyky asettaa sen jopa hyperautojen ”pyhään kolminaisuuteen” kuuluvan McLaren P1:n ja rataversio P1 GTR:n väliin. Täydellisesti varustellun 720S Performance Launch Editionin saa Suomessa omakseen noin 600 000 euron muodollisella summalla, ja veroton hinta on reilut 285 000 euroa.

McLaren 720S

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...