Tämä satumaisen upea Lowrider-rekka nähdään viikonloppuna Lahdessa

Lauantaina Lahdessa pidettävä Autot ja Viihde -viikonloppu on syksyn suurin ja kaunein autotapahtuma, joka kokoaa Lahden Messukeskuksen katon alle muun muassa huippuunsa viritettyjä tuning-autoja ja viimeisen päälle viimeisteltyjä jenkkiklassikoita. Joukossa nähdään tänäkin vuonna myös raskasta kalustoa, sillä Kuljetus Auvisen uusin työjuhta ja näyttelyhelmi valtaa ison tilan näyttelyhallista.

Kuljetus Auvinen on kuljetusliike, jonka ajokalusto poikkeaa positiivisesti harmaasta massasta. 1953 perustettu perheyritys on siirtynyt vuosien varrella isältä pojalle ja ajokaluston tuunaaminen alkoi vuonna 1997, kun Mika Auvinen kilpaili ensimmäisellä omalla kustomoidulla rekalla Nordic Trophyssä. Matka jatkui ja kalustoa tuli lisää, ja ensimmäinen voitto heltisi vuonna 2007, kun alla oli oranssinen ”Shogun”, jonka teema sai innoituksensa legendaarisista japanilaissotureista.





Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Auvisen tallissa on nähty jo toistakymmentä toinen toistaan komeampaa teiden kuningasta ja ajatus autojen rakentelun lopettamisesta oli jo ehtinyt hiipiä Auvisen mieleen. Loppua ei kuitenkaan vielä tullut, sillä ystävien kanssa tehtyjen yhteisten reissujen ja yhteistyökumppaneiden tapaamisten myötä, kipinä syttyi jälleen ja idea ensimmäiseen Lowrider-rekkaan syntyi.

Lowrider-projekti alkoi vuoden 2016 syksynä, kun työt aloitettiin Italiasta tuodusta säiliöperävaunusta. Työtä riittikin vuoden ajaksi ja sitä tehtiin isolla joukolla alan asiantuntijoita. Auton kaikki kromi-, rosteri- ja alumiiniosat ja -koristeet on työstetty käsin, eli hyllytavaraa ei ole juuri käytetty. Sähkärilläkin on riittänyt hommia, silla ajoneuvoyhdistelmästä löytyy tarkalleen 503 äärivaloa. Yhdistelmän vetojuhdaksi valikoitui vuoden 2017 Mercedes-Benz Actros 2663, joka on kokenut sekä ulkoa että sisältä melkoisen ”makeoverin”. Säädettävä alusta on paineilmatoiminen ja sen ohjausjärjestelmä on projektin mekaanikoiden virittämä.

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Lowrider-yhdistelmän desing ja upeat maalaukset ovat peräisin muun muassa Perttu Papusen kynäruiskusta, joka tunnetaan autopiireissä useista upeista projekteista tai paremmin sanottuna taideteoksista. Maalauksen teema on peräisin Meksikosta, josta myös lowrider-kulttuuri on alun perin lähtöisin. Lowriderin kyljessä komeilee meksikolaiset sukujuuret omaavia näyttelijöitä sekä uskonnollisia hahmoja. Näissä kaikissa yhdistyy taiteilijan mukaan meksikolaiset perusarvot, joissa näkyy vahva side sekä perheeseen että uskontoon. Maalauksiin on mennyt noin puolet koko auton työajasta, koko projektin tuntimäärän ollessa kunnioitettavan reilut 5000 tuntia.

Lowrider-rekka kiertää tällä hetkellä näyttelyitä ja ensi viikonloppuna se nähdään Lahdessa X-Treme Car Showssa. Kuten Auvisella on tapana, tämäkin näyttelyauto aloittaa oikeat työt näyttelykierroksen jälkeen ja ilahduttaa tielläliikkujia ympäri Suomea.

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Projektissa ovat olleet mukana muun muassa: Perttu Papunen @ PP Design & Art Special, design ja kynäruiskutaide. Mjölby Billackeringen, Ristimaa Customs, Simon Ahlsved, Faw Design and KillerCoating, maalit ja maalaukset. Hio-Mex and Tankpro, korityöt. Pama Service, sähköt. Verhoomo Prima, Clockhill Customs, sisustus. Örum (Hella and Rigid Industries), valot. Marko Oksa, Arto Simola, The Liksa, Antti Nyman ja Pekka Alanko, Hba Special team. Mika Auvinen / Kuljetus Auvinen, omistaja, johtaja ja ”kiilloitusmies”

Autot ja Viihde -viikonloppu 30.9. – 1.10.2017 Lahden messukeskuksessa. Ovet avautuvat lauantaina klo 10.00 ja autonäyttely on avoinna klo 19 asti. Heti tämän jälkeen alkaa Rokki Night -spektaakkeli, joka viihdyttää auto- ja rokkikansaa puoleen yöhön saakka. Meno jatkuu sunnuntaina klo 10.00 – 16.00, jolloin ohjelmaa myös lapsille! Lue lisää tapahtumasta Autot ja Viihde -kotisivulta.

Jokamies.fi on mukana menossa molempina päivinä ja raportoi paikan päältä. Stay tuned!

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...