Tämä satumaisen upea Lowrider-rekka nähdään viikonloppuna Lahdessa

Lauantaina Lahdessa pidettävä Autot ja Viihde -viikonloppu on syksyn suurin ja kaunein autotapahtuma, joka kokoaa Lahden Messukeskuksen katon alle muun muassa huippuunsa viritettyjä tuning-autoja ja viimeisen päälle viimeisteltyjä jenkkiklassikoita. Joukossa nähdään tänäkin vuonna myös raskasta kalustoa, sillä Kuljetus Auvisen uusin työjuhta ja näyttelyhelmi valtaa ison tilan näyttelyhallista.

Kuljetus Auvinen on kuljetusliike, jonka ajokalusto poikkeaa positiivisesti harmaasta massasta. 1953 perustettu perheyritys on siirtynyt vuosien varrella isältä pojalle ja ajokaluston tuunaaminen alkoi vuonna 1997, kun Mika Auvinen kilpaili ensimmäisellä omalla kustomoidulla rekalla Nordic Trophyssä. Matka jatkui ja kalustoa tuli lisää, ja ensimmäinen voitto heltisi vuonna 2007, kun alla oli oranssinen “Shogun”, jonka teema sai innoituksensa legendaarisista japanilaissotureista.

-- MAINOS --

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Auvisen tallissa on nähty jo toistakymmentä toinen toistaan komeampaa teiden kuningasta ja ajatus autojen rakentelun lopettamisesta oli jo ehtinyt hiipiä Auvisen mieleen. Loppua ei kuitenkaan vielä tullut, sillä ystävien kanssa tehtyjen yhteisten reissujen ja yhteistyökumppaneiden tapaamisten myötä, kipinä syttyi jälleen ja idea ensimmäiseen Lowrider-rekkaan syntyi.

Lowrider-projekti alkoi vuoden 2016 syksynä, kun työt aloitettiin Italiasta tuodusta säiliöperävaunusta. Työtä riittikin vuoden ajaksi ja sitä tehtiin isolla joukolla alan asiantuntijoita. Auton kaikki kromi-, rosteri- ja alumiiniosat ja -koristeet on työstetty käsin, eli hyllytavaraa ei ole juuri käytetty. Sähkärilläkin on riittänyt hommia, silla ajoneuvoyhdistelmästä löytyy tarkalleen 503 äärivaloa. Yhdistelmän vetojuhdaksi valikoitui vuoden 2017 Mercedes-Benz Actros 2663, joka on kokenut sekä ulkoa että sisältä melkoisen ”makeoverin”. Säädettävä alusta on paineilmatoiminen ja sen ohjausjärjestelmä on projektin mekaanikoiden virittämä.

-- MAINOS --




Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Lowrider-yhdistelmän desing ja upeat maalaukset ovat peräisin muun muassa Perttu Papusen kynäruiskusta, joka tunnetaan autopiireissä useista upeista projekteista tai paremmin sanottuna taideteoksista. Maalauksen teema on peräisin Meksikosta, josta myös lowrider-kulttuuri on alun perin lähtöisin. Lowriderin kyljessä komeilee meksikolaiset sukujuuret omaavia näyttelijöitä sekä uskonnollisia hahmoja. Näissä kaikissa yhdistyy taiteilijan mukaan meksikolaiset perusarvot, joissa näkyy vahva side sekä perheeseen että uskontoon. Maalauksiin on mennyt noin puolet koko auton työajasta, koko projektin tuntimäärän ollessa kunnioitettavan reilut 5000 tuntia.

-- MAINOS --

Lowrider-rekka kiertää tällä hetkellä näyttelyitä ja ensi viikonloppuna se nähdään Lahdessa X-Treme Car Showssa. Kuten Auvisella on tapana, tämäkin näyttelyauto aloittaa oikeat työt näyttelykierroksen jälkeen ja ilahduttaa tielläliikkujia ympäri Suomea.

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Projektissa ovat olleet mukana muun muassa: Perttu Papunen @ PP Design & Art Special, design ja kynäruiskutaide. Mjölby Billackeringen, Ristimaa Customs, Simon Ahlsved, Faw Design and KillerCoating, maalit ja maalaukset. Hio-Mex and Tankpro, korityöt. Pama Service, sähköt. Verhoomo Prima, Clockhill Customs, sisustus. Örum (Hella and Rigid Industries), valot. Marko Oksa, Arto Simola, The Liksa, Antti Nyman ja Pekka Alanko, Hba Special team. Mika Auvinen / Kuljetus Auvinen, omistaja, johtaja ja “kiilloitusmies”

Autot ja Viihde -viikonloppu 30.9. – 1.10.2017 Lahden messukeskuksessa. Ovet avautuvat lauantaina klo 10.00 ja autonäyttely on avoinna klo 19 asti. Heti tämän jälkeen alkaa Rokki Night -spektaakkeli, joka viihdyttää auto- ja rokkikansaa puoleen yöhön saakka. Meno jatkuu sunnuntaina klo 10.00 – 16.00, jolloin ohjelmaa myös lapsille! Lue lisää tapahtumasta Autot ja Viihde -kotisivulta.

Jokamies.fi on mukana menossa molempina päivinä ja raportoi paikan päältä. Stay tuned!

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.