Tämä satumaisen upea Lowrider-rekka nähdään viikonloppuna Lahdessa

Lauantaina Lahdessa pidettävä Autot ja Viihde -viikonloppu on syksyn suurin ja kaunein autotapahtuma, joka kokoaa Lahden Messukeskuksen katon alle muun muassa huippuunsa viritettyjä tuning-autoja ja viimeisen päälle viimeisteltyjä jenkkiklassikoita. Joukossa nähdään tänäkin vuonna myös raskasta kalustoa, sillä Kuljetus Auvisen uusin työjuhta ja näyttelyhelmi valtaa ison tilan näyttelyhallista.

Kuljetus Auvinen on kuljetusliike, jonka ajokalusto poikkeaa positiivisesti harmaasta massasta. 1953 perustettu perheyritys on siirtynyt vuosien varrella isältä pojalle ja ajokaluston tuunaaminen alkoi vuonna 1997, kun Mika Auvinen kilpaili ensimmäisellä omalla kustomoidulla rekalla Nordic Trophyssä. Matka jatkui ja kalustoa tuli lisää, ja ensimmäinen voitto heltisi vuonna 2007, kun alla oli oranssinen “Shogun”, jonka teema sai innoituksensa legendaarisista japanilaissotureista.

-- MAINOS --

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Auvisen tallissa on nähty jo toistakymmentä toinen toistaan komeampaa teiden kuningasta ja ajatus autojen rakentelun lopettamisesta oli jo ehtinyt hiipiä Auvisen mieleen. Loppua ei kuitenkaan vielä tullut, sillä ystävien kanssa tehtyjen yhteisten reissujen ja yhteistyökumppaneiden tapaamisten myötä, kipinä syttyi jälleen ja idea ensimmäiseen Lowrider-rekkaan syntyi.

Lowrider-projekti alkoi vuoden 2016 syksynä, kun työt aloitettiin Italiasta tuodusta säiliöperävaunusta. Työtä riittikin vuoden ajaksi ja sitä tehtiin isolla joukolla alan asiantuntijoita. Auton kaikki kromi-, rosteri- ja alumiiniosat ja -koristeet on työstetty käsin, eli hyllytavaraa ei ole juuri käytetty. Sähkärilläkin on riittänyt hommia, silla ajoneuvoyhdistelmästä löytyy tarkalleen 503 äärivaloa. Yhdistelmän vetojuhdaksi valikoitui vuoden 2017 Mercedes-Benz Actros 2663, joka on kokenut sekä ulkoa että sisältä melkoisen ”makeoverin”. Säädettävä alusta on paineilmatoiminen ja sen ohjausjärjestelmä on projektin mekaanikoiden virittämä.

-- MAINOS --




Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Lowrider-yhdistelmän desing ja upeat maalaukset ovat peräisin muun muassa Perttu Papusen kynäruiskusta, joka tunnetaan autopiireissä useista upeista projekteista tai paremmin sanottuna taideteoksista. Maalauksen teema on peräisin Meksikosta, josta myös lowrider-kulttuuri on alun perin lähtöisin. Lowriderin kyljessä komeilee meksikolaiset sukujuuret omaavia näyttelijöitä sekä uskonnollisia hahmoja. Näissä kaikissa yhdistyy taiteilijan mukaan meksikolaiset perusarvot, joissa näkyy vahva side sekä perheeseen että uskontoon. Maalauksiin on mennyt noin puolet koko auton työajasta, koko projektin tuntimäärän ollessa kunnioitettavan reilut 5000 tuntia.

-- MAINOS --

Lowrider-rekka kiertää tällä hetkellä näyttelyitä ja ensi viikonloppuna se nähdään Lahdessa X-Treme Car Showssa. Kuten Auvisella on tapana, tämäkin näyttelyauto aloittaa oikeat työt näyttelykierroksen jälkeen ja ilahduttaa tielläliikkujia ympäri Suomea.

Mercedes-Benz Actros Lowrider
Kuva: Design ja kynäruisku Perttu Papunen

Projektissa ovat olleet mukana muun muassa: Perttu Papunen @ PP Design & Art Special, design ja kynäruiskutaide. Mjölby Billackeringen, Ristimaa Customs, Simon Ahlsved, Faw Design and KillerCoating, maalit ja maalaukset. Hio-Mex and Tankpro, korityöt. Pama Service, sähköt. Verhoomo Prima, Clockhill Customs, sisustus. Örum (Hella and Rigid Industries), valot. Marko Oksa, Arto Simola, The Liksa, Antti Nyman ja Pekka Alanko, Hba Special team. Mika Auvinen / Kuljetus Auvinen, omistaja, johtaja ja “kiilloitusmies”

Autot ja Viihde -viikonloppu 30.9. – 1.10.2017 Lahden messukeskuksessa. Ovet avautuvat lauantaina klo 10.00 ja autonäyttely on avoinna klo 19 asti. Heti tämän jälkeen alkaa Rokki Night -spektaakkeli, joka viihdyttää auto- ja rokkikansaa puoleen yöhön saakka. Meno jatkuu sunnuntaina klo 10.00 – 16.00, jolloin ohjelmaa myös lapsille! Lue lisää tapahtumasta Autot ja Viihde -kotisivulta.

Jokamies.fi on mukana menossa molempina päivinä ja raportoi paikan päältä. Stay tuned!

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Super-Tesla on pian täällä – nollasta sataan noin kahdessa sekunnissa yli 1100 hepan voimin

Tesla Model S on ehtinyt jo kunnioitettavaan kahdeksan vuoden ikään, mutta seuraajaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Alkuvuosinaan Teslan sähkösedan...

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...