Mazda ei ole pitänyt kiirettä sähköautojen kanssa, mutta tätä nykyä niitäkin löytyy sentään muutama japanilaismerkin mallistosta. Valikoima täydentyy pian keskikokoisella katumaasturilla, josta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiseri.
Uutuusmalli toimii viime vuoden Pekingin autonäyttelyssä esitellyn Arata-konseptiauton tuotantoversiona, ja sen nimeksi tulee ainakin Kiinan markkinoilla EZ-60. Auton profiili näyttää lähes identtiseltä tutkielman kanssa, joten tässä tapauksessa tuotantomalli ei ole etääntynyt kauas konseptista. Mazdan malliston tähän asti ainoana sähkö-crossoverina toiminut kompakti MX-30 on ollut myynnillisesti melkoinen floppi, joten uutuuden harteille kasaantuvat melkoiset paineet.

Auton suhteen noudatetaan vastaavaa strategiaa kuin Euroopan markkinoille äskettäin lanseeratun 6e:n tapauksessa. Se on vanhalle mantereelle tarkoitettu versio Kiinassa tarjolla olevasta Mazda EZ-6:sta, joka on kehitetty yhteistyössä paikallisen Changanin kanssa. Katumaasturikorinen EZ-60 tehdään EZ-6:n tavoin Changanin EPA1-nimiselle pohjalevylle, joka löytyy myös paikallisen Deepalin alta.
Jos sähkö-SUV:n tekniikka on samaa kuin EZ-6:ssa tai eurooppalaisittain 6e:ssä, tarjolle saattavat tulla 68,8 kWh:n ja 80 kWh:n akulla varustetut versiot. Niiden teholukemat liikkuvat 250 hevosvoiman molemmilla puolilla, ja toimintasäde on parhaimmillaan yli 500 kilometriä. Lisäksi valikoima voi täydentyä versiolla, jossa 1,5-litrainen bensakone pidentää toimintamatkaa.

Mazda asemoi vuoden takaisen Arata-konseptin täsmäaseeksi Tesla Model Y:tä vastaan. Tesla-boikottien sävyttämässä nykytilanteessa Mazda saattaa hyvinkin pystyä nappaamaan asiakkailta amerikkalaismerkiltä, vaikka Mazdakin on kiinalaista tekoa. Mazda on Teslan tavoin katumaasturiksi varsin liukkaasti muotoiltu, millä pyritään kohentamaan sähköautossa erityisen tärkeää aerodynamiikkaa.
Suosittelemme
Euroopassa uuden sähkö-SUV:n nimeksi tulee todennäköisesti CX-6e, eli auto asemoidaan sähkö-Kuutosen tavoin vastaavan polttomoottoriauton sisarmalliksi. Näin asiakkaita ei vieraannuteta liikaa Mazdan perinteistä, vaikka tekniikka onkin täysin uutta.

