Perinteinen Mazda6 on poistumassa tai poistunut jo myynnistä useimmissa Euroopan maissa. Sen seuraajaksi uumoiltiin vielä muutama vuosi sitten BMW:n mallit haastavaa takavetoista sporttisedania, mutta nyt Kuutosen saappaisiin astuukin kiinalainen sähköauto.
EZ-6-niminen Mazdan sähkösedan esiteltiin jo nelisen kuukautta sitten Pekingin autonäyttelyssä, jolloin kerrottiin että auto jäisi vain Kiinan markkinoiden yksinoikeudeksi. Sittemmin japanilaismerkin väki on kuitenkin muuttanut mielensä, ja EZ-6:sta tuleekin globaali malli. Mazda ilmoitti nyt, että sähkösedan lanseerataan alkavan syksyn aikana sekä Kiinan että Euroopan markkinoille.

Sitä ei ole kuitenkaan vielä kerrottu, missä Euroopan maissa EZ-6 tulee tarjolle ja saapuuko auto myöhemmin myös muualle maailmaan. Jo pahasti ikääntymään päässeen 6:n korvaava sähkösedan näyttää ainakin ensivilkaisulla Mazdan omalta luomukselta, mutta auto on todellisuudessa kiinalaista perua. EZ-6 tehdään nimittäin saman perusrakenteen varaan kuin Kiinassa myytävä Deepal SL03, jonka valmistuksesta vastaa Mazdan sikäläinen joint venture -kumppani Changan.
Sukulaisuus näkyy ulospäinkin esimerkiksi kattolinjassa, vaikka pääosa Mazdan koripelleistä on omia. Deepalia saa sekä täyssähköautona että toimintamatkan pidentäjänä toimivalla bensakoneella varustettuna, ja myös Mazda EZ-6:een on Kiinassa tarjolla molemmat voimanlähdevaihtoehdot. Pelkällä sähkömallilla pitäisi päästä noin 600 kilometriä yhdellä latauksella, kun taas range extender -version kokonaistoimintamatka on jopa yli 1000 kilometriä.

Euroopan tilanteesta ei ole vielä tietoa, mutta täyssähköautojen nykyisessä markkinatilanteessa range extender -mallin tarjoaminen myös vanhalla mantereella voisi olla varsin fiksu veto Mazdalta. EZ-6:n teknisiä tietoja ei ole myöskään vielä julkaistu, mutta speksit lienevät pitkälti samat kuin Kiinan markkinoiden Deepal SL03:ssa.
Suosittelemme
Sen täyssähköversioita saa joko 58,9 tai 66,8 kWh:n akkupaketilla. Perusmallia vauhdittaa yksi sähkömoottori, joka tuottaa vajaat 220 hevosvoimaa ja 320 newtonmetrin maksimiväännön. SL03:sta on saatavilla myös tehokkaampi versio, jossa on hieman alle 260 heppaa ja tasan 320 newtonia.
