Keskiluokan viimeisiin premium-merkkien ulkopuolisiin perinneporrasperiin kuuluvan Mazda6:n tuotanto päättyy pikapuoliin Japanissa. Mazda on kuitenkin hakenut Euroopassa oikeuksia 6e-tavaramerkkiin, mikä saattaa enteillä Kuutosen paluuta sähkön turvin.
Mazda ei ole vielä koskaan käyttänyt e-kirjainta mallinumeron yhteydessä, mutta pientä e:tä on sentään hyödynnetty e-Skyactiv-nimisten sähköistettyjen voimanlähteiden yhteydessä. Nimeämisstrategia voi kuitenkin muuttua, kun Mazdankin mallisto laajenee vääjäämättömästi sähköautojen, hybridien ja pistokehybridien suuntaan. Merkin rekisteröimässä Mazda 6e -nimessä on toinenkin uudistus, eli merkin ja mallinimen välistä löytyvä välilyönti.
Se on toki korrekti useimpien oikeinkirjoitusoppien mukaan, mutta Mazdan mallit on silti virallisesti tunnettu jo yli parinkymmenen vuoden ajan nimillä Mazda2, Mazda3, Mazda6 ja niin edelleen. Mazda 6e -nimen ohella japanilaismerkki haki Euroopan Unionin teollisuusoikeuksien virastolta rekisteröintiä 6e-logolle, joka on ulkoasultaan ”metallinen”. Molemmat rekisteröinnit julkaistiin viraston nettisivuilla, mutta niiden ohessa ei ollut mitään lisätietoja. Niinpä nimen ja logon tulevaa käyttöä voidaan vain spekuloida parhaiden arvauksien mukaan.
Viime vuosina automaailmassa on liikkunut Mazda6:n tulevaisuudesta monia huhuja, jotka Mazdan viralliset edustajat ovat kuitenkin tähän asti kumonneet. Japanista kantautuneiden viimeisimpien huhujen mukaan Mazdan katumaasturimalliston menestys mahdollistaisi uuden sukupolven Kuutosen kehittämisen. Auto voitaisiin kuulemma tehdä CX-60:stä tutun taka- ja nelivetopohjaisen perusrakenteen varaan, mikä mahdollistaisi sekä polttomoottorien että pistokehybridivoimanlähteiden käytön.
Vaikka tavaramerkkirekisteröinnit tehtiinkin Euroopassa, uusi Mazda6 olisi japanilaistietojen mukaan suunnattu erityisesti Pohjois-Amerikan markkinoille. Auto voisi haastaa siellä esimerkiksi BMW 3-sarjan ja Mercedes C-luokan, mikä ei olisi kovin helppoa vanhalla mantereella. Pikapuoliin tuotannosta poistuvan kolmannen sukupolven Mazda6:n elinkaari venyi pitkäksi, koska auto esiteltiin jo vuonna 2012.
Suosittelemme
Hillityt faceliftit olivat puolestaan vuorossa vuosina 2015 ja 2018. Auton myynti Pohjois-Amerikassa päättyi jo vuonna 2021, ja monissa Euroopan maissakin Kuutonen on poistunut viime vuosina myyntiohjelmasta. Mazda6:ta on myyty edelleen Australiassa Japanin lisäksi, mutta nykymallin loppu koittaa sielläkin pian koska auton tuotanto päättyy jo huhtikuun aikana.