MAINOS: Casio Watches Finland







Mazda on kehittämässä uutta wankelmoottorista urheiluautoa – myös MX-5:n seuraaja on työn alla

Mazdalla on hieno historia wankelmoottorilla varustettujen sporttien osalta, mutta niiden suhteen on ollut pitkä kuiva kausi vuonna 2012 tuotannosta poistuneen RX-8:n jälkeen. Nyt tunnelin päässä näkyy kuitenkin valoa.

Japanilaismerkki esitteli toissavuonna Iconic SP -nimisen urheiluautokonseptin, jonka puhdaslinjaiset muodot keräsivät kovasti kehuja. Monet näkivät tutkielmassa potentiaalisen seuraajan RX-8:aa edeltäneelle kaksioviselle RX-7:lle, mutta Mazdan puhui tuoreeltaan lähinnä vastaavien linjojen hyödyntämisestä seuraavan sukupolven MX-5:ssä.

Mazda Iconic SP -konseptiauto
Kuva: Mazda

Tämä sai monet jo luopumaan toivosta RX-7:n uuden tulemisen suhteen, koska kahden uuden urheilumallin kehittäminen katumaasturien ja crossoverien dominoimassa markkinatilanteessa kuulostaisi varsin riskialttiilta vedolta. Nyt Mazdan teknisen puolen ylin pomo Ryuichi Umeshita kertoi kuitenkin MotorTrendille, että Iconic SP ei ollutkaan viidennen sukupolven MX-5:n esipuhe vaan oma mallinsa joka asemoidaan ikoniseen asemaan nousseen roadsterin yläpuolelle.

Mazda Iconic SP -konseptiauto
Kuva: Mazda

Hän innostui jopa toteamaan, että autosta tulee hyvä seuraaja RX-7:lle, mutta perinteisen nimen paluuta Umeshita ei sentään suostunut vahvistamaan. Eri medioissa liikkuneiden tietojen mukaan Iconic SP ei ole vielä saanut lopullista hyväksyntää tuotantoon, mutta Umeshitan puheista päätellen kyse on enää muodollisuudesta. Yksi vaihtoehto auton nimeksi voisi olla myös 1960-luvun wankelmoottorisessa urheilu-Mazdassa käytetty Cosmo, mutta tähän ratkaisuun Mazda ei kuulemma ole päätymässä.

Mazda Iconic SP -konseptiauto
Kuva: Mazda

Reilut 25 senttiä nykyistä MX-5:tä pidempää tutkielmaa vauhditti 365 hevosvoimaa tuottava voimalinja, jossa kaksiroottorinen wankelmoottori toimi sähkömoottorin akkuja lataavana generaattorina. Vastaavaa ratkaisua ollaan kehittämässä myös sarjatuotantoon, mutta lisäksi Mazda on harkitsemassa perinteisempää ratkaisua jossa wankelmoottorin tuottama voima ohjataan suoraan pyörille. Myös täysin sähköinen Iconic SP:n tuotantoversio olisi teknisesti mahdollinen, mutta tälle tielle Mazda ei ole lähtemässä.

Suosittelemme


Mazda MX-5
Kuva: Mazda

Jos wankelmoottoriselle urheilu-Mazdalle näytetään lopullista vihreää valoa tuotantoon, auto ehtisi myyntiin vielä ennen uutta MX-5:tä. Mazdan päämuotoilija Masashi Nakayama kertoi Motor Trendille, että nykyinen MX-5 pysyy myynnissä vielä muutaman vuoden ajan. Kun seuraaja saapuu, se saa muutamia muotoiluvaikutteita Iconic SP:stä. Seuraavan sukupolven MX-5:n voimanlähteenä toimii todennäköisesti tuleva Skyactiv-Z-bensakone yhdistettynä perinteiseen kuusipykäläiseen manuaaliin, takavetoon ja kevyeen rakenteeseen.

Mazda Iconic SP -konseptiauto
Kuva: Mazda


Lue lisää