Mazda kertoi uutisia Phase 2 -nimisestä suunnitelmastaan, joka linjaa japanilaismerkin sähköistymisen askeleita vuosiksi 2025-2027. Tulossa on kuitenkin myös uusi polttomoottori ja hybridivoimanlähteitä hyödyntäviä uutuuksia.
Niistä tärkein lienee seuraavan sukupolven CX-5, joka saa Mazdan itse kehittämän hybridivoimalinjan. Auto eroaa siis merkittävästi Atlantin toisella puolella tarjolla olevasta CX-50:stä, jossa käytetään Toyotan hybriditekniikkaa. Nykyinen CX-5 esiteltiin jo kahdeksan vuotta sitten, mutta auto on kunnioitettavasta malli-iästään huolimatta edelleen Mazdan eniten myyty malli esimerkiksi USA:n markkinoilla.
Uuden CX-5:n markkinoille lanseerauksen ajankohtaa ei ole vielä kerrottu, mutta se on jo selvillä että suositun SUV:n valmistusprosessista halutaan entistä yksinkertaisempi. Niinpä auto on kuulemma noin 60 prosenttia vähemmän monimutkainen kuin nykymalli, mihin päästään sekä eri malliversioiden että tarjolla olevien lisävarusteiden karsimisella.
Vuonna 2027 on puolestaan uuden sähkö-Mazdan vuoro, joka tehdään aivan oman pohjalevynsä varaan. Sähköautojen hyytymään päässeen kysynnän vuoksi japanilaismerkki kartoittaa parhaillaan myös samaa perusrakennetta hyödyntäviä pistokehybrideitä, jotka olisivat kuulemma melko halpoja kehittää. Lisäksi suunnitteilla on kiinalaisen Changan Mazdan käsialaa oleva sähkö-crossover, josta saatiin jo esimakua Pekingin autonäyttelyssä keväällä nähdyn Arata-konseptin myötä.
Sähköistymisen etenemisestä huolimatta Mazda panostaa myös vanhaan kunnon polttomoottoriin. Kehitteillä on uusi Skyactiv-Z-voimanlähde, joka on tarkoitus lanseerata vuonna 2027. Nelisylinterinen pannu toimii tämän hetken Skyactiv-G- ja Skyactiv-X-moottoreiden seuraajana, ja luvassa on erityisen hyvä lämpöenergiatehokkuus ja ihanteellinen palamisprosessi. Mazda aikoo myös yksinkertaistaa polttomoottorivalikoimaansa, mutta merkki lupaa olla jatkossakin sitoutunut esimerkiksi wankelmoottoreihin.
Suosittelemme
Lisäksi Mazda saattaa soveltaa uutta polttomoottoriteknologiaa myös suorissa kuutoskoneissaan niiden saattamiseksi tulevien päästömääräysten tasolle. Vuosina 2028-2030 luvassa on puolestaan merkin Phase 3 -suunnitelma, jonka myötä lupaillaan sähköautojen täysimittaista lanseerausta markkinoille.