Maseratin piti esitellä upouusi superauto jo keväällä, mutta koronavirus teki nämäkin suunnitelmat tyhjiksi. Nyt MC20:ksi nimetty uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen pitkän tiiserikampanjan jälkeen.
Maseratin mallisto on viime vuosina koostunut GT-henkisistä sporteista, tyylikkäistä sedaneista sekä monia uusia asiakkaita tuoneesta Levante-katumaasturista, mutta superautotkaan eivät ole maineikkaalle italialaisbrändille aivan uusi asia. Niistä viimeisin on 15 vuoden takainen MC12, joka oli itse asiassa Ferrari Enzo valepuvussa. Uutta MC20:ta mainostetaan tuon auton luonnolliseksi jatkumoksi, mutta tällä kertaa Maserati ei kurkota aivan hyperautoluokkaan.
Täysin uudessa MC20:ssa on myös täysin uusi moottori, jonka korostetaan olevan sataprosenttista Maseratia merkin Ferrari-kytköksistä huolimatta. F1-tekniikasta inspiraationsa saaneessa voimanlähteessä käytetään mm. tuplia sytytystulppia, ja tuplaturbojen avulla kolmilitraisesta V6:sta saadaan revittyä irti peräti 630 hevosvoiman huipputeho ja 730 newtonmetrin maksimivääntö.
Muhkeat voimavarat välitetään kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta takapyörille, joiden pitoa kohentaa lukkoperä. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi ilmoitetaan 2,9 sekuntia, ja huippunopeutta riittää 325 km/h:n verran. MC20:n kerrotaan edustavan Maseratin uutta aikaa, ja niinpä bensakuutosen vaihtoehdoksi saa myös täyssähköisen voimalinjan. Siitä annettiin vasta niukanlaisesti tietoja, mutta strategisina lukuina mainittiin sentään 2,8 sekuntia nollasta sataan ja 310 km/h:n huiput. Toimintasäde on puolestaan parhaimmillaan reilut 320 km.
Suosittelemme
MC20:n rakenteessa käytetään reilusti hiilikuitua, minkä ansiosta paino on onnistuttu pitämään 1500 kilon alapuolella. Auton pituudeksi kerrotaan reilut 4,6 metriä, kun taas leveys on karvan verran alle kaksi metriä. Korkeus on puolestaan hitusen yli 1,2 metriä, ja akselivälillä on mittaa tasan 2,7 metriä. Muotoilultaan uutuus on ehkä hieman geneerinen italialaiseksi superautoksi, mutta toisaalta tyyli on ilahduttavan puhdaslinjaista. Aerodynamiikkaa on hiottu tuhansien tuntien edestä Dallaran tuulitunnelissa, ja ilmanvastuksen cw-kerroin on alle 0,38.
Sisäänkäynti tapahtuu eksoottisen oloisten perhosovien kautta, ja kahvat on upotettu ovien pintaan. 20-tuumaisten vanteiden takana pilkottavat kookkaat jarrulevyt, joiden halkaisija on edessä 380 ja takana 350 milliä. Lisähintaan tarjolla ovat myös hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet, jolloin levyjen läpimitta kasvaa 10 millillä niin edessä kuin takanakin. Sisustan sporttityylistä huolehditaan mm. hiilikuidulla verhoillun keskikonsolin, hiilikuituisen ratin ja Sabeltin kuppipenkkien avulla, kun taas 10-tuumainen digimittaristo ja samankokoinen tietoviihdejärjestelmän ruutu edustavat uutta aikaa.
MC20:n tuotanto alkaa vielä tämän vuoden aikana, mutta sähköversio seuraa todennäköisesti perässä hieman myöhemmin. Avomallikin on luvassa, ja sen esittelyvuoro koittaa todennäköisesti ensi vuoden mittaan. Hinnaltaan Maseratin superauto asettuu Ferrarin aloitusmallien tasolle, eli kyseessä on arvokkain Maserati mitä tehtaalta saa. Suomessa MC20:n verollinen hinta on reilut 361 000 euroa, ja omansa voi jo tilata Luxury Collection Automobilesilta. Lempäälään saapuva esittelyauto näyttää tältä: