Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti coupé Shamal, jossa riitti kulmia ja kantteja.

Joulukuussa 1989 lanseerattu Shamal sai kunnian olla viimeinen malli, joka esiteltiin Maseratin tuolloin omistaneen Alejandro de Tomason alaisuudessa. Firman kassan pohja alkoi jo häämöttää, joten autossa hyödynnetiin vahvasti jo 1980-luvulla kehitetyn Biturbon osia peruskoria myöten. Esittelyhetkellään Shamal oli vielä suhteellisen moderni ilmestys, mutta 1990-luvun mittaan sen kulmikkaat muodot alkoivat vanhentua käsiin. Valmistus päättyi vuonna 1996, jolloin piti odotella vielä pari vuotta aivan uutta tyylisuuntaa edustaneen 3200 GT:n tuloa markkinoille.

-- MAINOS --

Nykyään Shamalin kulmikkailla linjoilla on kuitenkin oma viehätyksensä, joka ei ole jäänyt huomaamatta Maseratiltakaan. Niinpä italialaiset julkaisivat nyt Fuoriserie-yksilöintiosastonsa Instagram-tilillä luonnoskuvia 2020-luvun tyyliin modernisoidusta Shamalista. Project Rekalliksi nimetyn luomuksen peruslinjat ovat ennallaan, mutta nokalla komeilevat ledivalot ja modernit päiväajovalot. Lisäksi etupuskurin kulmiin on integroitu ilma-aukoilla varustetut splitterit.

Konepellissäkin on alkuperäistä enemmän pullistuksia, ja perää koristavat ledivalot keulan tyyliin. Takaluukun kulmassa on alkuperäistä terävämpi spoilerilippa, ja pakoputkenpäätkin on laitettu uusiksi. Originaalia linjaa edustavat katon poikki kulkeva turvakaari sekä vanteiden seitsemänpuolainen design, mutta kiekkojen tuumakoko on jotakin muuta kuin 30 vuotta sitten. Sisustaan Maserati on puolestaan visioinut retrohenkisen digitaalimittariston ja hiilikuitutaustaiset kuppipenkit.

-- MAINOS --




Nyt jäljelle jää vain kysymys siitä, aikooko Maserati rakentaa ainakin yksittäiskappaleen luonnoskuviensa pohjalta vai jääkö modernisoitu Shamal ainoastaan ajatusleikiksi. Pidämme peukkuja ensimmäisen vaihtoehdon puolesta, mutta Fuoriserien Instagram-tilillä on ennenkin julkaistu visioita pelkistä muotoilijoiden haavekuvista, joten tämä saattaa olla myös tuoreutetun Shamalin kohtalona.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.