Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti coupé Shamal, jossa riitti kulmia ja kantteja.

Joulukuussa 1989 lanseerattu Shamal sai kunnian olla viimeinen malli, joka esiteltiin Maseratin tuolloin omistaneen Alejandro de Tomason alaisuudessa. Firman kassan pohja alkoi jo häämöttää, joten autossa hyödynnetiin vahvasti jo 1980-luvulla kehitetyn Biturbon osia peruskoria myöten. Esittelyhetkellään Shamal oli vielä suhteellisen moderni ilmestys, mutta 1990-luvun mittaan sen kulmikkaat muodot alkoivat vanhentua käsiin. Valmistus päättyi vuonna 1996, jolloin piti odotella vielä pari vuotta aivan uutta tyylisuuntaa edustaneen 3200 GT:n tuloa markkinoille.

Nykyään Shamalin kulmikkailla linjoilla on kuitenkin oma viehätyksensä, joka ei ole jäänyt huomaamatta Maseratiltakaan. Niinpä italialaiset julkaisivat nyt Fuoriserie-yksilöintiosastonsa Instagram-tilillä luonnoskuvia 2020-luvun tyyliin modernisoidusta Shamalista. Project Rekalliksi nimetyn luomuksen peruslinjat ovat ennallaan, mutta nokalla komeilevat ledivalot ja modernit päiväajovalot. Lisäksi etupuskurin kulmiin on integroitu ilma-aukoilla varustetut splitterit.

Konepellissäkin on alkuperäistä enemmän pullistuksia, ja perää koristavat ledivalot keulan tyyliin. Takaluukun kulmassa on alkuperäistä terävämpi spoilerilippa, ja pakoputkenpäätkin on laitettu uusiksi. Originaalia linjaa edustavat katon poikki kulkeva turvakaari sekä vanteiden seitsemänpuolainen design, mutta kiekkojen tuumakoko on jotakin muuta kuin 30 vuotta sitten. Sisustaan Maserati on puolestaan visioinut retrohenkisen digitaalimittariston ja hiilikuitutaustaiset kuppipenkit.

Suosittelemme

Nyt jäljelle jää vain kysymys siitä, aikooko Maserati rakentaa ainakin yksittäiskappaleen luonnoskuviensa pohjalta vai jääkö modernisoitu Shamal ainoastaan ajatusleikiksi. Pidämme peukkuja ensimmäisen vaihtoehdon puolesta, mutta Fuoriserien Instagram-tilillä on ennenkin julkaistu visioita pelkistä muotoilijoiden haavekuvista, joten tämä saattaa olla myös tuoreutetun Shamalin kohtalona.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat