992-sukupolven Porsche 911:n faceliftiä on odoteltu kovasti, koska auto lanseerattiin markkinoille jo yli viisi vuotta sitten. Tuoreutettu versio debytoi toukokuun lopussa, mutta Porsche päästi siitä julkisuuteen jo nyt ensimmäiset kuvat sekä tiedot.
Kuvissa esiintyvät testiprotot ovat vielä naamioinnin peitossa, joten ulkokuoren kokemat muutokset selviävät vasta 28.5. jolloin facelift-malli esitellään koko komeudessaan. Se on kuitenkin selvää jo nyt, että ulkoiset muutokset ovat varsin pieniä ja koskevat lähinnä valoja sekä puskureita. Ikonisen 911:n ulkonäköä ei sovi muutenkaan peukaloida liikaa, mutta tekniikan muutokset ovat tällä kertaa jopa suuria facelift-malliksi.

Porsche kertoi nimittäin, että mallivuoden 2025 911 saa hybridivoimalinjan ensimmäistä kertaa urheiluautoikonin pitkän historian aikana. Vaikka Porschella on jo rutkasti kokemusta hybrideistä merkin muiden mallisarjojen osalta, uutta 911:tä on testattu peräti viiden miljoonan kilometrin verran. Aiemmin liikkuneiden huhujen mukaan hybridi olisi lisätty 911-mallistoon uutena tehoversiona, mutta nyt julkaistujen tietojen perusteella sähköapua tuleekin ”aloitustason” Carrera-malleihin jotka lanseerataan faceliftatun valikoiman ensimmäisinä.
Saksalaisvalmistaja kutsuu uutuutta ”performance-hybridiksi”, eli kyseessä on suorituskykyä kohentava järjestelmä tavanomaisemman pistokehybridin sijasta. Teholukemia tai suoritusarvoja ei vielä kerrottu, mutta Nürburgringin Nordschleifen kierrosaika on jo tiedossa. Se on seitsemän minuuttia ja 16,9 sekuntia, eli uutuus on 8,7 sekuntia nopeampi kuin edeltävä vastaava malli eli tässä tapauksessa ilmeisesti 992 Carrera S.

Kierrosaika on kuulemma saavutettu autolla, jossa oli normaalit katurenkaat ja lisävarustelistalta löytyvä Aerokit-korisarja. Se tuo mukanaan ainakin ison kiinteän takasiiven ja mahdollisesti myös aktiivisia ilmaläppiä etupuskuriin. Porschen testikuskina ja brändilähettiläänä toimivan Jörg Bergmeisterin mukaan hybridissä on enemmän pitoa ja tehoa sekä spontaanimmin reagoiva voimalinja, mistä on iloa myös radalla. Jäämme odottelemaan reilun viikon päästä luvattuja lisätietoja ja kuvia faceliftistä, joka lienee 911:n 61-vuotisen historian merkittävin ainakin tekniikan osalta.

