Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän jutun yksilö on vielä paljon arvokkaampi ainutlaatuisen historiansa ja ajomääränsä ansiosta.

Vuonna 1972 tehtaan linjalta ulos rullannut superauto toimitettiin melko pian valmistumisensa jälkeen kuuluisaan osoitteeseen, eli Saudi-Arabian kuningasperheen residenssiin. Koska kyseessä oli todellinen VIP-asiakas, Lamborghini toteutti tässä Miura SV:ssä aivan erityisiä toiveita. Etukulmiin sijoitettiin ensinnäkin ilmanohjaimet, jotka asennettiin tämän yksilön lisäksi ainoastaan yhteen Miuraan.


Lisäksi autossa on moottori- ja vaihteistoöljyn erottava sumppujärjestelmä, jonka tehdas asensi vain 96 Miuraan. Saudi-Arabian kuningasperheellä ei ollut kuitenkaan juuri käyttöä hankinnalleen, ja Lambo vietti suurimman osan nuoruudestaan katseilta piilossa. Auto tuli esiin vasta 2000-luvun alkupuolella, jolloin se löytyi pahvilaatikkokasan alta kuningasperheen omistamasta isosta varastosta.

Vuonna 2005 Miura myytiin USA:han, jossa se pääsi kaksi vuotta kestäneen perusteellisen entisöinnin kohteeksi. Auto sai ylleen erikoisen metalliharmaan sävyn, jolle tunnettu Miura-historioitsija ja concours-tuomasti Joe Sackey antoi myöhemmin Grigio Fantastico Metallizzato -nimen.





Vuonna 2011 Lamborghini vaihtoi jälleen mannerta, kun se laivattiin Eurooppaan Joe Macari Classicsin omistukseen. Siellä auto on pysynyt näihin päiviin asti mittarissaan lähes uskomaton 5 759 kilometrin ajomäärä. Tätä yksilöä väitetään maailman vähiten ajetuksi Miura SV:ksi, mikä on helppo uskoa. Nyt superautoklassikko olisi myynnissä vajaan 2,6 miljoonan punnan hintaan, eli euroissa kuvetta pitäisi kaivaa yli 2,9 miljoonan verran.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...