Maailman nopein etuvetoinen tuotantoauto Nürburgringin Nordschleifella on Volkkari!

Legendaarisen Nürburgringin pohjoislenkin kierrosennätyksistä saa taas kilvoitella vapaasti, kun radan väliaikaiset nopeusrajoitukset poistettiin muutama viikko sitten uuden ratakauden kynnyksellä. Renault Sportin virittämät Méganet, Seat Leon Cupra ja Honda Civic Type R ovat viime vuosina pitäneet hallussaan radan nopeimman etuvetoisen auton valtikkaa, mutta nyt tuo titteli siirtyi Volkkarin haltuun.

VW-friikit pyhiinvaeltavat näihin aikoihin vuodesta Itävallan Wörtherseelle, jossa järjestetään maailman suurin GTI-kokoontuminen. Harrastajien pienimuotoisesta tapaamisesta alkunsa saanut tapahtuma on kasvanut megaluokan ilmiöksi, jossa on esillä kaikenlaisia tuunattuja menopelejä lähinnä VW-konsernin tuotteiden pohjalta. Konsernin merkit ovat olleet virallisestikin tapahtumassa esillä ja paljastaneet siellä uutuusmallejaan. Tänä vuonna vuorossa on Golf GTI:n pohjalta tehty Clubsport S, joka on nyt ottanut haltuunsa tuon alussa mainitun Ringin kierrosennätyksen.

gti

Clubsport S toimii myös Golf GTI:n 40-vuotissynttärimallina, koska legendaarinen sporttiauto tuli markkinoille vuonna 1976. Volkswagen esitteli jo viime vuonna ”tavallisen” Clubsport-version GTI:stä, ja Ässä on siitä ratakäyttöön jatkojalostettu erikoismalli. Auton takapenkki, keskikyynärnoja sekä äänieristeitä on heivattu pois painonsäästön nimissä ja tilalle on ruuvattu turvakaaret. Lisäksi Clubsport S:ssä on pienempi akku ja mm. alumiininen apurunko etupäässä. Auton paino on laskenut näiden muutosten ansiosta noin 30 kilolla, millä on merkitystä kierrosaikojen kannalta. Niitä edesauttavat myös Ässän alla pyörivät katuslicksityyliset Michelin Sport Cup 2:t.

gti_2

Pellin alla asusteleva kaksilitrainen turbonelonen on saanut uuden bensapumpun ja optimoidun moottorinohjauksen. Lisäksi pakoputkisto on entistä sporttisempaa mallia. Nämä muutokset ovat nostaneet pannun tehon 310 hevosvoimaan ja väännön 380 newtoniin. Ässää saa puristiseen tyyliin ainoastaan kuusipykäläisellä manuaalilla. Auto kiihtyy nollasta sataan 5,8 sekunnissa, ja huippunopeus on peräti 260 km/h. Koska auto on tehty Nordschleifen rataennätysten metsästämiseen, ajomoodivalikosta löytyy erityisesti Vihreää Helvettiä varten kehitetty asetus.

Suosittelemme

Nürburgring-moodi tuntuu toimivan, koska saksalainen kisakuski Benny Leuchter tykitti Ässällä Nordschleifen kierroksen tarkalleen 7 minuutissa ja 49,21 sekunnissa, mikä on siis etuvetoisten tuotantoautojen uusi ennätys. Golf GTI Clubsport S:n tuotanto rajoitetaan vain 400 yksilöön, joista 100 autoa jää Saksan markkinoille. Suomessa Ässää tuskin nähdään ainakaan virallisen maahantuojan kautta.

gti_3

Lue lisää