Maailman nopein etuvetoinen tuotantoauto Nürburgringin Nordschleifella on Volkkari!

Legendaarisen Nürburgringin pohjoislenkin kierrosennätyksistä saa taas kilvoitella vapaasti, kun radan väliaikaiset nopeusrajoitukset poistettiin muutama viikko sitten uuden ratakauden kynnyksellä. Renault Sportin virittämät Méganet, Seat Leon Cupra ja Honda Civic Type R ovat viime vuosina pitäneet hallussaan radan nopeimman etuvetoisen auton valtikkaa, mutta nyt tuo titteli siirtyi Volkkarin haltuun.

VW-friikit pyhiinvaeltavat näihin aikoihin vuodesta Itävallan Wörtherseelle, jossa järjestetään maailman suurin GTI-kokoontuminen. Harrastajien pienimuotoisesta tapaamisesta alkunsa saanut tapahtuma on kasvanut megaluokan ilmiöksi, jossa on esillä kaikenlaisia tuunattuja menopelejä lähinnä VW-konsernin tuotteiden pohjalta. Konsernin merkit ovat olleet virallisestikin tapahtumassa esillä ja paljastaneet siellä uutuusmallejaan. Tänä vuonna vuorossa on Golf GTI:n pohjalta tehty Clubsport S, joka on nyt ottanut haltuunsa tuon alussa mainitun Ringin kierrosennätyksen.

gti

Clubsport S toimii myös Golf GTI:n 40-vuotissynttärimallina, koska legendaarinen sporttiauto tuli markkinoille vuonna 1976. Volkswagen esitteli jo viime vuonna ”tavallisen” Clubsport-version GTI:stä, ja Ässä on siitä ratakäyttöön jatkojalostettu erikoismalli. Auton takapenkki, keskikyynärnoja sekä äänieristeitä on heivattu pois painonsäästön nimissä ja tilalle on ruuvattu turvakaaret. Lisäksi Clubsport S:ssä on pienempi akku ja mm. alumiininen apurunko etupäässä. Auton paino on laskenut näiden muutosten ansiosta noin 30 kilolla, millä on merkitystä kierrosaikojen kannalta. Niitä edesauttavat myös Ässän alla pyörivät katuslicksityyliset Michelin Sport Cup 2:t.

gti_2

Pellin alla asusteleva kaksilitrainen turbonelonen on saanut uuden bensapumpun ja optimoidun moottorinohjauksen. Lisäksi pakoputkisto on entistä sporttisempaa mallia. Nämä muutokset ovat nostaneet pannun tehon 310 hevosvoimaan ja väännön 380 newtoniin. Ässää saa puristiseen tyyliin ainoastaan kuusipykäläisellä manuaalilla. Auto kiihtyy nollasta sataan 5,8 sekunnissa, ja huippunopeus on peräti 260 km/h. Koska auto on tehty Nordschleifen rataennätysten metsästämiseen, ajomoodivalikosta löytyy erityisesti Vihreää Helvettiä varten kehitetty asetus.

Suosittelemme

Nürburgring-moodi tuntuu toimivan, koska saksalainen kisakuski Benny Leuchter tykitti Ässällä Nordschleifen kierroksen tarkalleen 7 minuutissa ja 49,21 sekunnissa, mikä on siis etuvetoisten tuotantoautojen uusi ennätys. Golf GTI Clubsport S:n tuotanto rajoitetaan vain 400 yksilöön, joista 100 autoa jää Saksan markkinoille. Suomessa Ässää tuskin nähdään ainakaan virallisen maahantuojan kautta.

gti_3

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat