Citroënin klassiset mallit tunnetaan ranskalaisesta omaleimaisuudestaan, mutta sporttista suorituskykyä etsiville ne ovat useimmiten väärä valinta. Niinpä tuunattuja vanhoja Sitikoita ei juuri näe, mutta tämän jutun SM on hieno poikkeus sääntöön.
Italian Como-järven rannalla hiljattain järjestetty Villa d’Esten concours-tilaisuus keräsi jälleen paikalle maailman hienoimmat ja arvokkaimmat klassikkoautot. Useimmiten ne ovat viimeisen päälle entisöidyssä alkuperäiskunnossa, mutta joukkoon mahtui mukaan myös rankasti muokattu Citroën SM vuodelta 1972.
Maseratin V6:lla varustettu SM oli toki jo uutena maailman nopein etuvetoinen auto, mutta se ei silti ollut mikään raaseri vaan pikemminkin herrasmiehille tarkoitettu gran turismo. Amerikkalaisen Jerry Hathawayn jo 1980-luvulla rakentama yksilö on kuitenkin aivan eri maata, koska SM:ssä vakiona ollut alle 200-hevosvoimainen V6 on korvattu räätälintyönä tehdyllä tuplaturboversiolla.
Näillä eväillä potkua irtosi peräti 537 hepan verran, ja Jerryn tavoitteena olivat suola-aavikkojen huippunopeusmittelöt. Sitikalla yllettiin Bonnevillen legendaarisella baanalla parhaimmillaan 325 km/h:n huippuihin, mutta tuolloin puikoissa oli auton rakentaneen Jerryn sijasta miehen vaimo Sylvia. Tämän suorituksen myötä metallipunainen SM jäi aikakirjoihin maailman nopeimpana Citroënina.
Huippunopeusmittelöjä silmälläpitäen SM:n sisusta siivottiin kaikesta ylimääräisestä luksuksesta, ja istuimina palvelevat metalliset kuppipenkit. Lisäksi autosta löytyvät turvakaaret, ja turvallisen hidastumisen varmistaa perästä ulos pullahtava jarruvarjo. SM painoi alun perin vajaat 1500 kiloa, joten myös kevennyksillä on varmasti ollut tärkeä osansa nopeusennätyksiin yllettäessä. Jerry Hathaway veti muuten aikanaan nopeusennätysautoa pick-upiksi muutetulla SM:llä, mutta sitä ei valitettavasti nähty Como-järven rannalla.