Maailman kallein Mustang huutokaupattiin – alun perin rengastestejä varten rakennetusta Shelby GT 500 Super Snakesta maksettiin 2,2 miljoonaa dollaria

Vuonna 1964 markkinoille lanseerattu Ford Mustang perusti alun perin poniautojen luokan, mutta villihepo kasvoi muskeliautoksi vain muutamassa vuodessa. Fordin hovivirittäjänä häärinyt Carroll Shelby teki taikojaan jo ensimmäisten vuosikertojen Mustangien parissa, mutta todellisia asfaltintärisimiä niistä tuli vasta mallivuodeksi 1967 saataville tulleen isolohkokasin myötä. ”Tavallisessa” Shelby GT 500:ssakaan ei tarvinnut kärsiä voiman puutteesta, mutta rengasvalmistaja Dunlop halusi testejänsä varten vielä puhdikkaamman yksilön.

Niinpä Carroll Shelby rakensi Dunlopille GT 500 Super Snakeksi ristityn luomuksen, joka laittoi rengasfirman uusien Thunderbolt-kumien kestävyyden kovalle koetukselle. Mussen pellin alla möyrysi nimittäin seitsemänlitrainen isolohkokasi, jota hyödynnettiin myös Le Mansin 1960-luvun lopulla useamman kerran valloittaneessa Ford GT40:ssä. Myllyn teholukema ilmoitettiin tuolloin käytössä olleen SAE-normin mukaan 355 hevosvoimaksi.


Shelby näytti testeissä heti kyntensä. Sen keskinopeudeksi mitattiin 500 mailin matkalla 142 mailia tunnissa, eli 227 km/h. Huippunopeutta kertyi peräti 170 mph, eli yli 270 km/h itse Carroll Shelbyn ajamana. Tämä on melkoinen saavutus, kun ottaa huomioon Mustangin tiiliskivimäisen aerodynamiikan. Näiden tulosten rohkaisemana Super Snakesta suunniteltiin 50 kappaleen piensarjaa, mutta Dunlopille rakennettu auto jäi kuitenkin lajinsa ainoaksi.

Rengasfirman jälkeen super-Mustang päätyi yksityisiin käsiin. Sitä käytettiin vähemmän yllättävästi kiihdytyskisoissa, joita varten Shelby sai lyhyemmät välitykset. Tämän vaiheen jälkeen auto siirtyi jälleen uudelle omistajalle, jonka hallussa se viihtyi peräti 25 vuoden ajan. Sitten Super Snake päätyi Floridaan, ja omistajat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Auton näihin päiviin asti omistanut henkilö hankki sen vuonna 2013, ja hän voi onnitella itseään erinomaisesta valinnasta.





Super Snaken ostohinta oli nimittäin kuutisen vuotta sitten ”vain” 1,3 miljoonaa dollaria, ja nyt se huutokaupattiin eteenpäin 2,2 miljoonalla dollarilla. Kuuden vuoden omistus toi mukanaan noin 900 000 dollarin voiton, joten autot eivät ole todellakaan aina huonoja sijoituksia.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...