Vuonna 1964 markkinoille lanseerattu Ford Mustang perusti alun perin poniautojen luokan, mutta villihepo kasvoi muskeliautoksi vain muutamassa vuodessa. Fordin hovivirittäjänä häärinyt Carroll Shelby teki taikojaan jo ensimmäisten vuosikertojen Mustangien parissa, mutta todellisia asfaltintärisimiä niistä tuli vasta mallivuodeksi 1967 saataville tulleen isolohkokasin myötä. ”Tavallisessa” Shelby GT 500:ssakaan ei tarvinnut kärsiä voiman puutteesta, mutta rengasvalmistaja Dunlop halusi testejänsä varten vielä puhdikkaamman yksilön.
Niinpä Carroll Shelby rakensi Dunlopille GT 500 Super Snakeksi ristityn luomuksen, joka laittoi rengasfirman uusien Thunderbolt-kumien kestävyyden kovalle koetukselle. Mussen pellin alla möyrysi nimittäin seitsemänlitrainen isolohkokasi, jota hyödynnettiin myös Le Mansin 1960-luvun lopulla useamman kerran valloittaneessa Ford GT40:ssä. Myllyn teholukema ilmoitettiin tuolloin käytössä olleen SAE-normin mukaan 355 hevosvoimaksi.
Shelby näytti testeissä heti kyntensä. Sen keskinopeudeksi mitattiin 500 mailin matkalla 142 mailia tunnissa, eli 227 km/h. Huippunopeutta kertyi peräti 170 mph, eli yli 270 km/h itse Carroll Shelbyn ajamana. Tämä on melkoinen saavutus, kun ottaa huomioon Mustangin tiiliskivimäisen aerodynamiikan. Näiden tulosten rohkaisemana Super Snakesta suunniteltiin 50 kappaleen piensarjaa, mutta Dunlopille rakennettu auto jäi kuitenkin lajinsa ainoaksi.
Rengasfirman jälkeen super-Mustang päätyi yksityisiin käsiin. Sitä käytettiin vähemmän yllättävästi kiihdytyskisoissa, joita varten Shelby sai lyhyemmät välitykset. Tämän vaiheen jälkeen auto siirtyi jälleen uudelle omistajalle, jonka hallussa se viihtyi peräti 25 vuoden ajan. Sitten Super Snake päätyi Floridaan, ja omistajat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Auton näihin päiviin asti omistanut henkilö hankki sen vuonna 2013, ja hän voi onnitella itseään erinomaisesta valinnasta.
Suosittelemme
Super Snaken ostohinta oli nimittäin kuutisen vuotta sitten ”vain” 1,3 miljoonaa dollaria, ja nyt se huutokaupattiin eteenpäin 2,2 miljoonalla dollarilla. Kuuden vuoden omistus toi mukanaan noin 900 000 dollarin voiton, joten autot eivät ole todellakaan aina huonoja sijoituksia.