Maailman kallein Mustang huutokaupattiin – alun perin rengastestejä varten rakennetusta Shelby GT 500 Super Snakesta maksettiin 2,2 miljoonaa dollaria

Vuonna 1964 markkinoille lanseerattu Ford Mustang perusti alun perin poniautojen luokan, mutta villihepo kasvoi muskeliautoksi vain muutamassa vuodessa. Fordin hovivirittäjänä häärinyt Carroll Shelby teki taikojaan jo ensimmäisten vuosikertojen Mustangien parissa, mutta todellisia asfaltintärisimiä niistä tuli vasta mallivuodeksi 1967 saataville tulleen isolohkokasin myötä. ”Tavallisessa” Shelby GT 500:ssakaan ei tarvinnut kärsiä voiman puutteesta, mutta rengasvalmistaja Dunlop halusi testejänsä varten vielä puhdikkaamman yksilön.

Niinpä Carroll Shelby rakensi Dunlopille GT 500 Super Snakeksi ristityn luomuksen, joka laittoi rengasfirman uusien Thunderbolt-kumien kestävyyden kovalle koetukselle. Mussen pellin alla möyrysi nimittäin seitsemänlitrainen isolohkokasi, jota hyödynnettiin myös Le Mansin 1960-luvun lopulla useamman kerran valloittaneessa Ford GT40:ssä. Myllyn teholukema ilmoitettiin tuolloin käytössä olleen SAE-normin mukaan 355 hevosvoimaksi.

-- MAINOS --

Shelby näytti testeissä heti kyntensä. Sen keskinopeudeksi mitattiin 500 mailin matkalla 142 mailia tunnissa, eli 227 km/h. Huippunopeutta kertyi peräti 170 mph, eli yli 270 km/h itse Carroll Shelbyn ajamana. Tämä on melkoinen saavutus, kun ottaa huomioon Mustangin tiiliskivimäisen aerodynamiikan. Näiden tulosten rohkaisemana Super Snakesta suunniteltiin 50 kappaleen piensarjaa, mutta Dunlopille rakennettu auto jäi kuitenkin lajinsa ainoaksi.

Rengasfirman jälkeen super-Mustang päätyi yksityisiin käsiin. Sitä käytettiin vähemmän yllättävästi kiihdytyskisoissa, joita varten Shelby sai lyhyemmät välitykset. Tämän vaiheen jälkeen auto siirtyi jälleen uudelle omistajalle, jonka hallussa se viihtyi peräti 25 vuoden ajan. Sitten Super Snake päätyi Floridaan, ja omistajat vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Auton näihin päiviin asti omistanut henkilö hankki sen vuonna 2013, ja hän voi onnitella itseään erinomaisesta valinnasta.

-- MAINOS --




Super Snaken ostohinta oli nimittäin kuutisen vuotta sitten ”vain” 1,3 miljoonaa dollaria, ja nyt se huutokaupattiin eteenpäin 2,2 miljoonalla dollarilla. Kuuden vuoden omistus toi mukanaan noin 900 000 dollarin voiton, joten autot eivät ole todellakaan aina huonoja sijoituksia.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.