Lujitemuoviveneen kulunut pinta kiiltäväksi pienellä vaivalla – oikeilla aineilla

Veneen pinta on ajokauden aikana lähes jatkuvasti sään armoilla ja sitä kuluttavat niin paahtava aurinko kuin lintujen jätökset ja muut roiskeet. Pinnan kunnossapito vaatii vähimmillään säännöllistä pesua, mutta välillä on syytä tehdä hieman tehokkaampi puhdistus ja pinnan suojaus.

Kunnostuksen kohteeksi valikoitui 80-luvulla lujitemuovista valmistettu Bella 660 -retkivene, joka on ikäisekseen ihan hyvässä kunnossa, mutta veneen pinnat ovat niin kuluneet ja auringon päivettämät mattamaiseksi, niin että alkuperäisestä kiillosta ei ollut edes muistoa jäljellä. Pesu katsottiin tällä kertaa riittäväksi pohjatyöksi, sillä pinta oli kaikesta huolimatta tasainen ja naarmuja ei juuri löytynyt. Perusteellisempi vaihtoehto olisi toki ollut pinnan kevyt koneellinen vesihionta, mutta tarkoituksena oli myös katsoa minkälaiseen lopputulokseen päästään mahdollisimman pienellä vaivalla.

-- MAINOS --

Pesun jälkeen kylkiin jäi vielä muutamia laiturikosketuksista peräisin olevia viiruja, jotka katosivat kuitenkin helposti asetoniin kostutetulla rätillä pyyhkäisemällä. Pinnan kiillottamiseen saimme Autoglym -tuotteiden maahantuojalta ison pullon Autoglym Rapid Renovatoria, joka on koneelliseen käsittelyyn tarkoitettu puhdistava ja kiillottava tuote. Pinnan viimeistelyyn ja suojaamiseen saimme Autoglym Extra Gloss Protection pinnoitetta.

Käsittelyyn sopii erinomaisesti kova vaahtomuovilaikka, johon ainetta lisätään kerrallaan maltillisesti, esimerkiksi kolme peukalon kynnen kokoista pisaraa. Kiillotuskoneen kierrokset säädetään aluksi minimiin, mutta kun tuote on levinnyt, niin kierrokset nostetaan 1000 – 1200 rpm. Laikkaa liikutetaan pinnalla edestakaisin tasaisin vedoin ja kevyesti painamalla. Käsittely on hyvä tehdä pienissä osissa, esimerkiksi noin puolen neliön kokoisina alueina. Sen jälkeen laikkaan lisätään ainetta ja siirrytään seuraavalle alueelle. Käsittelimme kannen kokonaisuudessaan vielä toiseen kertaan, jolloin lopputulos alkoi todella miellyttää silmää.

Autoglym Rapid Renovator-käsittelyn jälkeen, pintaan levitettiin vielä Extra Gloss Protection pinnoite, koska Rapid Renovator -kiillotus-aine vain kiillottaa pinnan, mutta ei tarjoa vahamaista suojaa. Ennen suoja-aineen levittämistä pinta on hyvä pyyhkiä kunnolla puhtaaksikiillotus-aineen jäämistä mikrokuituliinalla ja puhdistukseen voi käyttää lisäksi rasvanpoistoainetta. Autoglym Extra Gloss Protection levitettiin vahasienellä ja sen annettiin kuivaa reilu puolisen tuntia, jonka jälkeen pinnat kiillotettiin mikrokuituliinalla. Kiillotuksen voi toki tehdä myös koneellisesti esimerkiksi lampaanvillaisella kiillotuslaikalla, jos käsin jynssääminen ei innosta.

Vene ennen Rapid Renovator -käsittelyä:

-- MAINOS --




Pinta suorastaan huutaa käsittelyä, sillä muutaman vuoden hoitamattomuus näkyy kauaksi. Valkoiset kyljet ja kannet ovat täysmattaisia, ja myös veneen laitaa kiertävä teippi on todella kulahtanut ja surkean näköinen.

Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä Bella 660 ennen Autoglym Rapid Renovator -käsittelyä

Työstövaiheen kuvia:

-- MAINOS --

Alku tuntui ankealta, mutta homman edetessä alkoi jo hymyilyttämään, kun oma naama alkoi heijastua kannen pinnasta. Kannesta käsiteltiin alueet, jolle ei ole tarkoitus astua, sillä kiiltävä kansi on märkänä myös erittäin liukas.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Käsittelemätön ja käsitelty pinta erottuvat toisistaan kuin yö ja päivä.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Kattoluukku puoliksi käsitelty, ero on selvä

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Myös kylkiteipin voi myllyttää koneella, kunhan tekee sen kevyesti. Kuvassa tilanne ennen käsittelyä…

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

…ja käsittelyn jälkeen.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyssä

Kiillotuslaikkoja on syytä varata ainakin pari kappaletta. Koko veneen käsittelyyn meni kaksi laikkaa.

Autoglym Rapid Renovator ja Extra Gloss Protection

Pinta sileäksi ja kiiltäväksi Autoglym Rapid Renovatorilla ja suoja päälle Extra Gloss Protectionilla.

 

Vene Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen:

Del Monte -mies sanoo kyllä! Lopputulos hivelee silmiä ja mattapinta on kokonaan poissa. Nyt vain pitää muistaa hoitaa pintaa joka kevät, niin jatkossa pääsee vielä helpommalla, eikä lika enää tartu pintaan niin helposti.

Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen Bella 660 Autoglym Rapid Renovator -käsittelyn jälkeen

Myös “laiturinaapuri” kiinnostui aiheesta nähtyään lopputuloksen ja päätimme käsitellä vielä hänen Sunbird Corsair -jenkkiveneen. Lähtötilanne ei ollut aivan niin matta, kuin Bellan kanssa, mutta pinnat olivat kuitenkin silminnähden ehostuksen tarpeessa.

Vene ennen käsittelyä:

Sunbird Corsair

Sunbird Corsair

Vene käsittelyn jälkeen:

Sunbird Corsair

Sunbird Corsair

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.