Löytäisikö katoton sähköauto tarpeeksi ostajia – VW harkitsee avomallista ID.3:a

Volkswagenilla on erittäin pitkät perinteet avoautoista jo Kuplan ajoista lähtien. Tällä hetkellä saksalaismerkin valikoimaan kuuluu ainoastaan T-Roc-katumaasturin avoversio, mutta se voi saada jo parin vuoden päästä seuraa tai seuraajan katottomasta sähköautosta.

Kuplan jälkeen Volkkarin kompaktiluokan avoautojen perinteitä jatkoi Golf Cabriolet. Vuosina 1979-1993 valmistettua ensimmäisen sukupolven avo-Golfia tehtiin lähes 390 000 kappaletta, ja kolmoskorin pohjalta kehitetty seuraaja ylsi puolestaan 171 000 yksilön tuotantomäärään. Tämän jälkeen seurasi neljännen sukupolven Golfin näköinen facelift-malli sekä pitkän tauon jälkeen kuutoskorisen Golfin avoversio, joka ei kuitenkaan säilynyt tuotannossa kuin nelisen vuotta. Rinnalla tarjottiin myös katotonta Beetleä, mutta kompaktiluokan avomallien myyntilukemat eivät enää nousseet vanhojen aikojen tasolle erilaisten crossovereiden ja katumaasturien puristuksessa.

Niinpä Volkswagen päätti yhdistää nämä autoluokat, ja tulokseksi saatiin pari vuotta sitten esitelty T-Roc Cabriolet. Nissan ja Land Rover olivat jo testanneet samaa ideaa laihoin tuloksin, ja myöskään avomallinen T-Roc ei ole kohonnut miksikään suureksi menestykseksi. Aika ei siis näytä olevan vieläkään kypsä avomalliselle katumaasturille, joten VW on alkanut jälleen harkita kompaktiluokan hatchbackin pohjalta tehtyä avoautoa vanhojen Golf Cabrioletien malliin. Tällä kertaa lähtökohtana ei kuitenkaan toimisi Golf, vaan Wolfsburgin merkin ID.3-sähköauto.

VW julkaisi ajatusleikkinsä tueksi jo luonnoskuviakin katottomasta sähköautosta. Kaksioviseksi avomalliksi muuttunut ID.3 ei näytä niissä lainkaan hassummalta, ja teknisen perustankin pitäisi olla kunnossa. VW-konsernin sähköautoja varten kehitetty MEB-perusrakenne on nimittäin lähtökohtaisesti hyvin jäykkä, joten sen varaan saisi rakennettua avoautonkin suhteellisen helposti. Uuden korimallin kehittäminen veisi kuitenkin vähintään pari vuotta, joten ID.3:n avomalli voitaisiin lanseerata markkinoille aikaisintaan vuonna 2023.

Suosittelemme

Kaikki riippuu kuitenkin siitä, kuinka potentiaaliset ostajat reagoivat Volkswagenin ideaan. Lähes äänettömällä sähköavolla lipuminen voisi olla monen asiakkaan mielestä paljon houkuttelevampaa kuin tässä autoluokassa tavanomaisen neloskoneen pörinän kuunteleminen. Avomallinen ID.3 olisi varmasti myös helpompi myytävä kuin Volkswagenin alun perin kaavailema täyssähköinen rantakirppu MEB-perusrakenteen pohjalta. Se jäi koronakriisin ja valmistajaksi kaavaillun E.Go:n ongelmien jalkoihin, mutta toivottavasti katoton ID.3 tuottaa VW:lle tarpeeksi positiivista palautetta vihreän valon näyttämiseksi tuotantopäätökselle.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat