Ensimmäinen ikoninen Honda NSX -urheiluauto ilmestyi markkinoille vuonna 1990, eli 25 vuotta sitten. Sitä valmistettiin vuoteen 2005 asti ja nyt kymmen vuoden odotuksen jälkeen se on tehnyt paluun!
Keskimoottorinen NSX oli aikoinaan ensimmäinen täysin alumiinikorinen auto ja sen myötä auto painoi kevyimmillään vain 1180 kiloa. Voimanlähteenä autossa oli 3 litrainen V6, josta irtosi tehoa 280 hevosvoimaa. NSX kiihtyi 0-100 km/h 5,4 sekunnissa ja kykeni 280 km/h:n huippunopeuteen.
Uusi NSX julkistettiin 12.1.2015 Pohjois-Ameriikan kansainvälisessä autonäyttelyssä ja se kulkee nimellä Acura NSX. Acura on Hondan merkki Yhdysvalloissa, missä uusi NSX on myös kehitetty ja valmistettu. NSX on edelleen keskimoottorinen ja alumiinikorinen, mutta nyt koria on vahvistettu suurlujuusteräksillä sekä muilla kehittyneillä materiaaleilla ja moottori on saanut seurakseen peräti kolme sähkömoottoria.
Voimanlähteinä toimii kaksoisturbolla varustettu V6 DOHC -moottori ja kolme sähkömoottoria, joista kaksi on edessä ja yksi takana. Tehoa irtoaa viimeisimmän tiedon mukaan yli 550 hevosvoimaa.
Suosittelemme
Voimansiirtona on ajanmukainen 9-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto. Polttomoottori ja yksi sähkömoottoreista tarjoilee voiman takapyörille ja etuvedon hoitaa kaksi itsenäistä sähkömoottoria. Pidosta huolehtii ContiSportContact -erikoisrenkaat, edessä 245/35Z R19 ja takana 295/30Z R20. NSX pysähtyy 6- ja 4- mäntäisten hiilikuitu-keraamisien jarrujen voimalla.
Ajonhallintajärjestelmä on hiottu viimeiseen huippuunsa ja NSX tulee varmasti haastamaan muun muassa Nissan GTR:n ylivoimaiseksi kehutun ajettavuuden. Hybridiautoksi luokiteltavassa NSX:ssä on neljä ajomoodia: Quiet (sähkö), Sport, Sport+ ja Track.
Aerodynaaminen, viimeistelty kori on huikean näköinen. Kuvat puhukoon puolestaan.
[portfolio_slideshow id=3226]