Legendaariset avolavat: Mitsubishi L200

Avolava-auto, jota kutsutaan myös pick-up nimikkeellä, on yksi maailman autohistorian ikonisimmista korimalleista. Ensimmäiset avolavat kehitettiin jo 1950-luvun tietämillä, ja auton käyttötarkoituksena oli kevyen tavaran kuljettaminen, kahden hengen ohjaamon takana sijaitsevalla, avonaisella lavalla

Japanilainen autonvalmistaja Mitsubishi esitteli näkemyksensä avolava-autosta ensimmäisen kerran vuonna 1978 ja sen nimeksi tuli Forte. Mitsun ensimmäinen avolava tarjosi tuhannen kilon kuljetuskapasiteetin, helpon ajettavuuden ja vankan luotettavuuden. Tavoitteena oli tehdä kuljetuskykyinen auto, joka omaisi kuitenkin henkilöautomaisen ajettavuuden. Mitsubishi hyödynsi kehittelyssä maastoautojen valmistuksessa saamaansa kokemusta, lisäsi autoon nelivedon vuonna 1980, mikä nosti Forten maastokelpoiseksi. Autosta tuli samalla Mitsubishin modernien nelivetoautojen perusta, jonka pohjalta kehitettiin muun muassa legendaarinen Pajero.

Mitsubishi Forte/L200 ensimmäinen sukupolvi
Mitsubishi Forte/L200 ensimmäinen sukupolvi

Forte otettiin hyvin vastaan ja siitä tuli nopeasti suosikki alueilla missä tiet olivat huonokuntoisia ja kuljetuskapasiteetti elinehto. Kun Fortea alettiin viedä Japanista eri mantereille, niin se sai Euroopassa mallinimen L200 ja rapakon takana nimen Triton. Valmistajan mukaan tätä suosittua avolavaa on myyty maailmanlaajuisesti neljän vuosikymmenen aikana jo noin 4,7 miljoonaa kappaletta.

Matkustamon tilat laajenivat vuonna 1986, kun Mitsubishi esitteli toisen sukupolven L200:sen, johon oli jo saatavilla kolme eri korivaihtoehtoa: Single Cab, Club Cab ja Double Cab. Myös uudet takaveto- ja nelivetovoimansiirtolinjat tulivat tarjolle 2- ja 2,6-litraisten bensiini- sekä 2,5-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.

Mitsubishi L200 toinen sukupolvi
Mitsubishi L200 toinen sukupolvi

L200:n kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 1995, jossa neliveto oli varustettu ensimmäistä kertaa Easy Select 4WD -järjestelmällä, mikä salli vetotavan vaihdon kovemmassakin vauhdissa, pois lukien hitaan nelivedon kytkentä.

Mitsubishi L200 kolmas sukupolvi
Mitsubishi L200 kolmas sukupolvi

Kaksituhattaluvun tällä puolella, vuonna 2004, saapui neljännen sukupolven L200, jonka suurimmat muutokset koskivat uusia dieselmoottoreita, jotka oli varustettu ensimmäistä kertaa Common Rail, eli polttoaineen yhteispaineruiskutus -tekniikalla. Samalla Easy Select 4WD sai rinnalleen Super Select 4WD -järjestelmällä varustetun nelivedon, mikä toi vetotavan kytkentään uusia ominaisuuksia.

Mitsubishi L200 neljäs sukupolvi
Mitsubishi L200 neljäs sukupolvi

Vuonna 2014 esitellyn viidennen ja nykyisen sukupolven korimalleihin tuli tarjolle myös neliovinen Club Cab. Moottorivaihtoehdot olivat uusi 2,4-litrainen MIVEC- turbodiesel, 2,5-litrainen turbodiesel ja 2,4-litrainen bensiinimoottori. Voimansiirtoon on valittavissa taka- tai neliveto, minkä yhteyteen on saatavana sähköisesti toimiva Super Select 4WD-II -järjestelmä.

Mitsubishi L200 viides sukupolvi
Mitsubishi L200 viides sukupolvi

Mitsubishi L200 -avolava-autolla on ollut merkittävä vaikutus Mitsubishin liiketoimintaan. L200:n tuotanto on kolmannesta sukupolvesta lähtien keskitetty Thaimaan Laem Chabangiin, mistä autot viedään kaikkialle maailmaan. Laem Chabangin tuotantolaitos on nykyään Mitsubishin suurin, joka tuottaa vuosittain noin 400 000 ajoneuvoa.

Mitsubishi L200:n menestystarina saa pian jatkoa myös Suomessa, kun sen kuudes sukupolvi esitellään suurelle yleisölle lokakuun alussa. Uuden L200:n suurimpia uudistuksia ovat sen uusi ja järeä muotoilu, uuden sukupolven nelivetoteknologia, entisestään parantunut ajomukavuus sekä modernit, henkilöautoista tutut, aktiivisen turvallisuuden lisävarusteet.

Mitsubishi L200 kuudes sukupolvi
Mitsubishi L200 kuudes sukupolvi

 

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...