Legendaarinen merkki kutistuu kuin pyy maailmanlopun edellä – Lanciaa saa enää vain Italiassa

Lancia on yksi autohistorian suurista merkeistä. Vincenzo Lancian perustama firma esitteli aikanaan todella vallankumouksellisia menopelejä, joiden innovaatioihin kuului mm. ensimmäinen viisipykäläinen vaihteisto tuotantoautossa, ensimmäiset V4- ja V6-koneet sekä erillisjousituksen parissa tehty pioneerityö. Niiden kehittäminen ja pitkälti käsityövaltaiset valmistusmenetelmät tulivat kuitenkin niin kalliiksi, että Lancia joutui Fiatin nielaisemaksi 1960-luvun lopulla.

Sen jälkeenkin merkiltä nähtiin mm. Stratoksen, 037:n ja Delta Integralen kaltaisia ikonisia autoja. Ne niittivät mainetta ja kunniaa maailman rallipoluilla, mikä teki hyvää myös Lancian siviiliautojen myynnille. Jossakin vaiheessa Fiat päätti jättää kuitenkin sporttisuuden Alfa Romeon heiniksi, ja Lanciasta tehtiin italialaista luksusta tarjoava merkki. Ylellisyyttä painottavat autot eivät kuitenkaan käyneet kaupaksi kovinkaan hyvin, ja lopullinen kuolinisku legendaarisen brändin maineelle saatiin Lancian logoilla varustetuista Chryslereista.

Viime aikoina Lancia on myynyt enää Fiat 500:n pohjalta tehtyä Ypsilonia. Monia yksilöintimahdollisuuksia tarjoava kaupunkiauto on myynyt melko hyvin kotimarkkinoillaan, mutta muualla Euroopassa se on jäänyt melkoiseksi seinäruusuksi. Fiat Chrysler Automobiles on kertonut jo aiemmin tekevänsä Lanciasta Italia-keskeisen brändin, ja viime viikonloppuna merkin nettisivuilla alkoi tapahtua.

Lukuisten Euroopan maiden viralliset Lancia-sivut ajettiin nimittäin alas, ja niillä mainostetaan enää merkin jälkimarkkinointitoimintoja sekä FCA-konsernin muita merkkejä. Italian sivu on sen sijaan yhä toiminnassa, ja siellä kerrotaan toukokuun loppuun asti kestävästä tarjouskampanjasta. Voi siis hyvin olla, että merkin loppu on lähellä sen kotimarkkinoillakin.

Fiat Chrysler ei ole suostunut antamaan asiasta vielä virallisia kommentteja, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että nykyinen Ypsilon jää Lancian viimeiseksi malliksi. Seuraajan kehittäminen olisi niin kallista, että se ei enää kannattaisi viime vuosien myyntilukujen valossa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...