Legendaarinen merkki kutistuu kuin pyy maailmanlopun edellä – Lanciaa saa enää vain Italiassa

Lancia on yksi autohistorian suurista merkeistä. Vincenzo Lancian perustama firma esitteli aikanaan todella vallankumouksellisia menopelejä, joiden innovaatioihin kuului mm. ensimmäinen viisipykäläinen vaihteisto tuotantoautossa, ensimmäiset V4- ja V6-koneet sekä erillisjousituksen parissa tehty pioneerityö. Niiden kehittäminen ja pitkälti käsityövaltaiset valmistusmenetelmät tulivat kuitenkin niin kalliiksi, että Lancia joutui Fiatin nielaisemaksi 1960-luvun lopulla.

Sen jälkeenkin merkiltä nähtiin mm. Stratoksen, 037:n ja Delta Integralen kaltaisia ikonisia autoja. Ne niittivät mainetta ja kunniaa maailman rallipoluilla, mikä teki hyvää myös Lancian siviiliautojen myynnille. Jossakin vaiheessa Fiat päätti jättää kuitenkin sporttisuuden Alfa Romeon heiniksi, ja Lanciasta tehtiin italialaista luksusta tarjoava merkki. Ylellisyyttä painottavat autot eivät kuitenkaan käyneet kaupaksi kovinkaan hyvin, ja lopullinen kuolinisku legendaarisen brändin maineelle saatiin Lancian logoilla varustetuista Chryslereista.

Viime aikoina Lancia on myynyt enää Fiat 500:n pohjalta tehtyä Ypsilonia. Monia yksilöintimahdollisuuksia tarjoava kaupunkiauto on myynyt melko hyvin kotimarkkinoillaan, mutta muualla Euroopassa se on jäänyt melkoiseksi seinäruusuksi. Fiat Chrysler Automobiles on kertonut jo aiemmin tekevänsä Lanciasta Italia-keskeisen brändin, ja viime viikonloppuna merkin nettisivuilla alkoi tapahtua.


Lukuisten Euroopan maiden viralliset Lancia-sivut ajettiin nimittäin alas, ja niillä mainostetaan enää merkin jälkimarkkinointitoimintoja sekä FCA-konsernin muita merkkejä. Italian sivu on sen sijaan yhä toiminnassa, ja siellä kerrotaan toukokuun loppuun asti kestävästä tarjouskampanjasta. Voi siis hyvin olla, että merkin loppu on lähellä sen kotimarkkinoillakin.

Fiat Chrysler ei ole suostunut antamaan asiasta vielä virallisia kommentteja, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että nykyinen Ypsilon jää Lancian viimeiseksi malliksi. Seuraajan kehittäminen olisi niin kallista, että se ei enää kannattaisi viime vuosien myyntilukujen valossa.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...