Legendaarinen merkki kutistuu kuin pyy maailmanlopun edellä – Lanciaa saa enää vain Italiassa

Lancia on yksi autohistorian suurista merkeistä. Vincenzo Lancian perustama firma esitteli aikanaan todella vallankumouksellisia menopelejä, joiden innovaatioihin kuului mm. ensimmäinen viisipykäläinen vaihteisto tuotantoautossa, ensimmäiset V4- ja V6-koneet sekä erillisjousituksen parissa tehty pioneerityö. Niiden kehittäminen ja pitkälti käsityövaltaiset valmistusmenetelmät tulivat kuitenkin niin kalliiksi, että Lancia joutui Fiatin nielaisemaksi 1960-luvun lopulla.

Sen jälkeenkin merkiltä nähtiin mm. Stratoksen, 037:n ja Delta Integralen kaltaisia ikonisia autoja. Ne niittivät mainetta ja kunniaa maailman rallipoluilla, mikä teki hyvää myös Lancian siviiliautojen myynnille. Jossakin vaiheessa Fiat päätti jättää kuitenkin sporttisuuden Alfa Romeon heiniksi, ja Lanciasta tehtiin italialaista luksusta tarjoava merkki. Ylellisyyttä painottavat autot eivät kuitenkaan käyneet kaupaksi kovinkaan hyvin, ja lopullinen kuolinisku legendaarisen brändin maineelle saatiin Lancian logoilla varustetuista Chryslereista.

Viime aikoina Lancia on myynyt enää Fiat 500:n pohjalta tehtyä Ypsilonia. Monia yksilöintimahdollisuuksia tarjoava kaupunkiauto on myynyt melko hyvin kotimarkkinoillaan, mutta muualla Euroopassa se on jäänyt melkoiseksi seinäruusuksi. Fiat Chrysler Automobiles on kertonut jo aiemmin tekevänsä Lanciasta Italia-keskeisen brändin, ja viime viikonloppuna merkin nettisivuilla alkoi tapahtua.

Lukuisten Euroopan maiden viralliset Lancia-sivut ajettiin nimittäin alas, ja niillä mainostetaan enää merkin jälkimarkkinointitoimintoja sekä FCA-konsernin muita merkkejä. Italian sivu on sen sijaan yhä toiminnassa, ja siellä kerrotaan toukokuun loppuun asti kestävästä tarjouskampanjasta. Voi siis hyvin olla, että merkin loppu on lähellä sen kotimarkkinoillakin.

Fiat Chrysler ei ole suostunut antamaan asiasta vielä virallisia kommentteja, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että nykyinen Ypsilon jää Lancian viimeiseksi malliksi. Seuraajan kehittäminen olisi niin kallista, että se ei enää kannattaisi viime vuosien myyntilukujen valossa.

Lue lisää