Legenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset kuvat uudesta Mercedes SL:stä

Mersun SL kuuluu tähtimerkin perinteikkäimpiin mallisarjoihin. Saksan Sport- ja leicht-sanoista alkunsa saanut SL tarkoittaa suomeksi urheilullista sekä kevyttä, ja sitä vuonna 1954 lanseerattu ensimmäinen SL olikin. Tuo auto oli legendaarinen 300 SL, joka tunnetaan paremmin lokinsiipimersuna. Putkirungon varaan tehty aikansa superauto kehitettiin suoraan kilpurin pohjalta, mikä näkyi mm. hankalassa kulussa sisään ja ulos. Helpotusta saatiin muutama vuosi myöhemmin esitellyn Roadster-avomallin myötä, jossa satsattiin jo huomattavasti enemmän mukavuuteen.

Tämä suuntaus vahvistui entisestään, kun vuonna 1963 päivänvalon nähnyt pagoda-kattoinen SL korvasi sekä 300 SL Roadsterin että pienemmän 190 SL:n. Mersun urheiluauto muuttui laajempia asiakasryhmiä kosiskelevaksi bulevardisportiksi, joka kävi mainiosti kaupaksi. Niinpä samalla linjalla jatkettiin myöhemminkin, ja SL etääntyi yhä kauemmas kilpa-automaisista juuristaan. 2000-luvun alku toi mukanaan tavaratilaan taittuvan peltikaton, joka löytyy myös noin kahdeksan vuotta sitten lanseeratusta nykymallista.

SL:n eri sukupolvien elinkaaret ovat useimmiten olleet poikkeuksellisen pitkiä, joten siinä mielessä R231-koodilla tunnettu nykyversiokaan ei muodosta poikkeusta sääntöön. Myyntilukemien osalta eroa aiempaan on kuitenkin tullut, koska nyky-SL ei ole mennyt enää edeltäjiensä malliin kaupaksi. Syitä voidaan hakea avoautojen yleisen kysynnän laskemisen lisäksi auton muotoilusta, koska nykyinen SL ei ole enää aiempien mallien kaltainen kaunotar. Lisäksi tämän luokan ostajat ovat kaivanneet sporttisempia autoja, ja Mercedes on vastannut itsekin tähän huutoon AMG GT -mallien avulla.

Haasteista huolimatta Mersu ei ole kuitenkaan heittämässä kirvestä kaivoon SL:n osalta. Seuraavan sukupolven kehitystyö on jo pitkällä, ja tällä kertaa siitä vastaa tähtimerkin sporttidivisioona Mercedes-AMG. Uusi SL saa painon laskemiseksi klassisen kangaskaton peltikaton tilalle, ja autoon pitäisi tulla myös pieni takaistuin 2+2-istuinjärjestelyn mahdollistamiseksi. Vaikka uutuudesta halutaan tehdä edeltäjäänsä urheilullisempi, SL tarjoaa jatkossakin mahdollisuuden mukavaan kruisailuun. Näin vältetään myös sisäinen kilpailu Mercedes-AMG:n kaksipaikkaisen GT:n seuraavan sukupolven kanssa.





Seuraava SL esitellään ilmeisesti ensi vuoden aikana, ja aloitusversiona toiminee kolmilitraisella turbokuutosella ja miedolla hybridijärjestelmällä varustettu SL 53. Sen yläpuolelle asettuvat tuplaturbo-V8:lla ryyditetyt mallit, eli myös SL 63 saa jatkoa. V12:ta ei uuden sukupolven pellin alla enää nähdä, mutta valikoiman huipulla saattaa keikkua sähköavusteisella tupla-ahdetulla kasilla ryyditetty SL 73, jonka kokonaisteho voi nousta jopa 800 hevosvoiman paremmalle puolelle. Tämä tarkoittaa myös nelivedon tuloa saataville ensimmäistä kertaa SL:n historiassa.

Vaikka uutta SL:ää on kehitetty jo jonkin aikaa, ensimmäiset salavalokuvat putkahtivat julkisuuteen vasta nyt. Naamioteipin ja peiton osittain peittämä auto onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille kahdesta eri suunnasta, joten mittasuhteet käyvät jo hyvin ilmi. Uutuus vaikuttaa huomattavasti edeltäjäänsä litteämmältä ja jäntevämmältä, ja muodot ovat hyvin lähellä AMG:n GT-mallien linjoja. Nokalla komeilee isolla tähdellä varustettu ”ylösalaisin” käännetty maski monen muun nyky-Mercedeksen tapaan, ja takavalot ovat kutistuneet litteiksi viiruiksi. Monet yksityiskohdat jäävät vielä arvailujen varaan, mutta lisää salavalokuvia lienee luvassa jo pikapuoliin, kun uutuuden maantietestit alkavat.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...