Lancian paluu konkretisoituu – uusi Ypsilon tuotiin julkisuuteen

Lancian loppu on ollut viime vuosina lähellä jo moneen kertaan, mutta Italian kotimarkkinoilla ikääntyneen Ypsilonin varassa sinnitellyt perinnemerkki sai vielä yhden tilaisuuden monikansallisen Stellantis-konsernin komennossa. Lancian uusi aika alkaa tuoreen Ypsilonin myötä, joka tuotiin jo nyt julkisuuteen ennen helmikuun puolessavälissä koittavaa lopullista esittelyä.

Lancian uuden ajan designista saatiin esimakua viime vuonna esitellyn Pu+Ra HPE -tutkielman myötä, ja nyt näitä piirteitä nähdään ensimmäistä kertaa tuotantoautossa. Keulan halkaisevalla ledinauhalla varustettu musta ”calice”-maski, alemmas etupuskuriin sijoitetut varsinaiset ajovalot ja 1970-luvun Stratoksesta inspiraationsa saaneet pyöreät takavalot kuuluvat Lancian uuteen DNA:han, mutta nekään eivät pysty Ypsilonin tapauksessa peittämään pikkuauton lähtökohtaa. Auto on tehty samalta pohjalta kuin Peugeot 208 ja Opel Corsa, mikä näkyy erityisesti vyötärölinjan yläpuolella ja mittasuhteissa.

Kuva: Lancia

Lancian uusia design-piirteitä hyödynnetään seuraavaksi täyssähköautona comebackin tekevässä hatchback-korisessa Deltassa sekä crossoverien luokkaan kuuluvassa Gammassa, joissa yhteinen Stellantis-perusta näkyy ehkä Ypsilonia vähemmän. Pikkuautossa omaleimaisinta on keulan ja perän muotoilun ohella sisusta, jossa on pyritty Lancian omien sanojen mukaan italialaisen olohuoneen tunnelmaan. Tämä koskee erityisesti lanseerausvaiheen Limited Edition Cassina -erikoismallia, jota valmistetaan vain 1906 kappaletta Lancian perustamisvuoden mukaisesti.

Kuva: Lancia

Italialaisen luksushuonekalubrändin mukaan nimetyssä Cassinassa on esimerkiksi nostalgisella ”cannelloni”-kuvioinnilla varustetut samettiverhoillut istuimet, ja kojelaudan alaosasta työntyy ulos sinisellä nahalla verhoiltu puoliympyrän mallinen ”kahvipöytä”. Tietoviihdejärjestelmä on puolestaan saanut SALA-nimen, joka tulee sanoista Sound Air Light Augmentation. Samaa systeemiä hyödynnetään kaikissa tulevissa Lancioissa. Ypsilonin kojelautaa koristavat tuplanäytöt, ja keskiruudun yläpuolelle sijoitettu valaistu kiekko lienee jonkinlainen tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen avustaja.

Kuva: Lancia

Lancia ei halunnut tässä vaiheessa kertoa vielä Ypsilonin teknisiä tietoja, mutta WLTP-normin mukainen 403 kilometrin toimintamatka on sentään julkaistu. Uutuutta saa siis alkuvaiheessa pelkästään täyssähköversiona, jonka akkukapasiteetti lienee samat 54 kWh kuin muissakin Stellantiksen samankokoisissa sähköautoissa. Myöhemmin tulossa on sisarmallien tavoin myös mietoja hybridiversioita, joiden kulusta vastaa 1,2-litrainen turboahdettu kolmipytty.

14.2. koittavan lopullisen esittelyn jälkeen Ypsilon Limited Edition Cassina starttaa kiertueelle italialaisten jälleenmyyjien luokse, ja tilauskirjat avataan ainakin Lancian kotikonnuilla heti esittelyn koitettua. Toisin kuin 13 vuoden valmistusaikaan yltänyt edeltäjänsä, uusi Ypsilon tulee Italian lisäksi tarjolle muissakin Euroopan maissa. Suomi ei kuitenkaan kuulu tähän joukkoon ainakaan alkuvaiheessa.

Kuva: Lancia
Kuva: Lancia
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat