Lancian paluu konkretisoituu – uusi Ypsilon tuotiin julkisuuteen

Lancian loppu on ollut viime vuosina lähellä jo moneen kertaan, mutta Italian kotimarkkinoilla ikääntyneen Ypsilonin varassa sinnitellyt perinnemerkki sai vielä yhden tilaisuuden monikansallisen Stellantis-konsernin komennossa. Lancian uusi aika alkaa tuoreen Ypsilonin myötä, joka tuotiin jo nyt julkisuuteen ennen helmikuun puolessavälissä koittavaa lopullista esittelyä.

Lancian uuden ajan designista saatiin esimakua viime vuonna esitellyn Pu+Ra HPE -tutkielman myötä, ja nyt näitä piirteitä nähdään ensimmäistä kertaa tuotantoautossa. Keulan halkaisevalla ledinauhalla varustettu musta ”calice”-maski, alemmas etupuskuriin sijoitetut varsinaiset ajovalot ja 1970-luvun Stratoksesta inspiraationsa saaneet pyöreät takavalot kuuluvat Lancian uuteen DNA:han, mutta nekään eivät pysty Ypsilonin tapauksessa peittämään pikkuauton lähtökohtaa. Auto on tehty samalta pohjalta kuin Peugeot 208 ja Opel Corsa, mikä näkyy erityisesti vyötärölinjan yläpuolella ja mittasuhteissa.

Kuva: Lancia

Lancian uusia design-piirteitä hyödynnetään seuraavaksi täyssähköautona comebackin tekevässä hatchback-korisessa Deltassa sekä crossoverien luokkaan kuuluvassa Gammassa, joissa yhteinen Stellantis-perusta näkyy ehkä Ypsilonia vähemmän. Pikkuautossa omaleimaisinta on keulan ja perän muotoilun ohella sisusta, jossa on pyritty Lancian omien sanojen mukaan italialaisen olohuoneen tunnelmaan. Tämä koskee erityisesti lanseerausvaiheen Limited Edition Cassina -erikoismallia, jota valmistetaan vain 1906 kappaletta Lancian perustamisvuoden mukaisesti.

Kuva: Lancia

Italialaisen luksushuonekalubrändin mukaan nimetyssä Cassinassa on esimerkiksi nostalgisella ”cannelloni”-kuvioinnilla varustetut samettiverhoillut istuimet, ja kojelaudan alaosasta työntyy ulos sinisellä nahalla verhoiltu puoliympyrän mallinen ”kahvipöytä”. Tietoviihdejärjestelmä on puolestaan saanut SALA-nimen, joka tulee sanoista Sound Air Light Augmentation. Samaa systeemiä hyödynnetään kaikissa tulevissa Lancioissa. Ypsilonin kojelautaa koristavat tuplanäytöt, ja keskiruudun yläpuolelle sijoitettu valaistu kiekko lienee jonkinlainen tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen avustaja.

Kuva: Lancia

Lancia ei halunnut tässä vaiheessa kertoa vielä Ypsilonin teknisiä tietoja, mutta WLTP-normin mukainen 403 kilometrin toimintamatka on sentään julkaistu. Uutuutta saa siis alkuvaiheessa pelkästään täyssähköversiona, jonka akkukapasiteetti lienee samat 54 kWh kuin muissakin Stellantiksen samankokoisissa sähköautoissa. Myöhemmin tulossa on sisarmallien tavoin myös mietoja hybridiversioita, joiden kulusta vastaa 1,2-litrainen turboahdettu kolmipytty.

14.2. koittavan lopullisen esittelyn jälkeen Ypsilon Limited Edition Cassina starttaa kiertueelle italialaisten jälleenmyyjien luokse, ja tilauskirjat avataan ainakin Lancian kotikonnuilla heti esittelyn koitettua. Toisin kuin 13 vuoden valmistusaikaan yltänyt edeltäjänsä, uusi Ypsilon tulee Italian lisäksi tarjolle muissakin Euroopan maissa. Suomi ei kuitenkaan kuulu tähän joukkoon ainakaan alkuvaiheessa.

Kuva: Lancia
Kuva: Lancia
LähdeCarscoops

Lue lisää