Lancia on juuri palannut elävien kirjoihin äskettäin lanseeratun uuden Ypsilonin avulla, joka on Stellantis-emokonsernin tekniikan myötä omaa sukua Peugeot 208 tai Opel Corsa. Persoonallinen muotoilu on kuitenkin Lancian omaa, ja omaleimaista identiteettiä haetaan myös Ypsilonin ensi vuonna tulevan sporttiversion avulla.
Italialaisbrändi toi nyt julkisuuteen maineikkaan HF-logonsa uusimman kehitysversion ja vahvisti samalla, että se lätkäistään ensimmäisenä uuden Ypsilonin sporttimalliin. Ensi vuonna myyntiin tuleva Ypsilon HF on sataprosenttisesti sähköinen, ja auton teholukemaksi on vahvistettu tasan 240 hevosvoimaa. Näillä avuin sähköisen sporttipikkuauton pitäisi kiihtyä nollasta sataan 5,8 sekunnissa pelkästä etuvedosta huolimatta.
HF:ssä on 84 heppaa enemmän kuin tavallisessa sähkö-Ypsilonissa, ja auto saa myös leveämmän raidevälin sekä urheilullisemman ja matalamman alustan. Muita teknisiä tietoja Lancia ei suostunut vielä kertomaan, mutta ainakin Ypsilonin perusmallissa on 51 kWh:n akkupaketti joka mahdollistaa parhaimmillaan 403 kilometrin toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna.
Uudessa Ypsilonissa on lisäksi kaksi 10,25-tuumaista näyttöä, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ja autonomisen ajamisen kakkostasolle yltäviä ajoavustimia, jotka löytynevät myös HF:stä. Lancian esittelemä päivitetty HF-logo on puolestaan evoluutio alkuperäisestä sporttimallien tunnuksesta, joka sai alkunsa jo 1960-luvulla. Se koostuu kirjainten lisäksi varsin sympaattisen näköisestä pienestä elefantista. Logo on edelleen tutun oloinen valkoisine, punaisine ja mustine väreineen, mutta graafisia elementtejä on yksinkertaistettu modernimman tyylin ehdoilla.
Nähtäväksi jää, kuinka täyssähköinen Ypsilon HF otetaan vastaan. Historian painolasti on ainakin raskas, kun Lancian pitkästä historiasta löytyvät esimerkiksi Fulvia HF:n ja Delta HF Integralen kaltaiset rallilegendat. Lancian toimitusjohtaja Luca Napolitano vihjasi HF-uutisten lomassa myös merkin mahdollisesta paluusta rallin MM-sarjaan, mikä olisi mahtava uutinen pahasta merkkikadosta kärsineelle sarjalle. Tiedossa saattaa olla myös lisää HF-versioita Lancian muiden tulevien mallien pohjalta hyvin todennäköisesti täyssähköisinä Ypsilonin malliin.