Jo kertaalleen kuopattu Lancia sen kuin porskuttaa uusin voimin Stellantis-konsernin komennossa. Tärkeä osa merkin perinteitä ovat HF-brändätyt sporttimallit ja ralliautot, jotka herätetään nyt uudelleen henkiin.
Lancia esitteli jo aiemmin tänä vuonna ensimmäisen uuden mallinsa vuosikausiin, eli seuraavan sukupolven Ypsilonin. Se on tekniikaltaan omaa sukua Peugeot 208 tai Opel Corsa, joka on kuitenkin saanut ylleen italialaisen mittatilauspuvun. Nyt julkisuuteen tuotiin puolestaan Ypsilonin sporttiversio, jota koristavat takavuosilta tutut HF-kirjaimet.
Vaikka uusi Ypsilon HF paljastettiin jo nyt, auto lanseerataan markkinoille vasta vuoden päästä toukokuussa. Kirjaimia lukuun ottamatta Lancian ensimmäisessä uuden ajan hot hatchissa ei ole juuri mitään perinteistä, koska tätä kuumaa luukkuperää vauhdittaa 208:sta ja Corsasta tuttu etusähkömoottori. Potkua on kuitenkin niitä enemmän, eli 240 hevosvoimaa. Näillä eväillä satasen nopeuteen pinkaistaan 5,8 sekunnissa, eli HF on tuntuvasti ripeämpi kuin Ypsilonin täyssähköinen perusmalli tai miedot hybridiversiot.
Lisätehon ohella HF:ään on loihdittu leveämmällä raidevälillä varustettu madallettu alusta, ja ulkonäköäkin on viilattu pippurisempaan suuntaan. Punaista elefanttia esittävä HF-logo on liimattu uuteen etupuskuriin, jossa on perusmallia isommat ja kulmikkaammat ilmanottoaukot. Osa mattamustasta pinnasta on kuitenkin umpinaista, koska sähköautossa ei ole polttomoottoriauton kaltaista jäähdytystarvetta.
Lisäksi lokasuojanreunoihin on sovitettu mattamustat levikkeet, ja kuusipuolaisissa vanteissa on vahvaa retrohenkeä. Peräpäästä ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta sitä saattaa koristaa jonkinlainen spoileri tai diffuusori. Täyssähköisen katuversion ohella Lancia julkaisi ensimmäiset kuvat Ypsilon Rally 4 HF.stä, eli R4-luokan sääntöjen mukaan tehdystä etuvetoisesta rallikilpurista. Rallissa sähkö on vasta kaukainen tulevaisuudenvisio, joten rallimallia vauhdittaa 212 hevosvoimaa tuottava kolmipyttyinen bensaturbo.
Voima välitetään etupyörille viisipykäläisen vaihteiston kautta, ja pitoa pyritään kohentamaan tasauspyörästön lukon avulla. Ulkoisesti rallityyliin kuuluvat kattoskuuppi, konepellin ilma-aukot sekä monipuolaiset valkoiset vanteet, mutta niitä tärkeämpää on legendaarisen Martini-raidoituksen paluu Lancian ralli-comebackin myötä. Raidat ovat uusi tulkinta värityksestä, joka koristi aikanaan niin 037:n kuin Deltankin pohjalta tehtyjä tehdaskilpureita.
Suosittelemme
Lancia on edelleen historian menestynein merkki rallissa peräti 10 merkkimestaruutensa myötä. Tulevaisuudessa italialaisbrändiltä saatetaan nähdä myös ylempien luokkien nelivetoisia kilpureita, mutta polku on nyt ainakin avattu uudelleen R4-luokan Ypsilonin myötä. Sitä ei ole vielä kerrottu, milloin Ypsilon Rally 4 HF tekee kilpailudebyyttinsä. Siviilimallien osalta saatiin sen sijaan kuulla jo ilmoitus, että kaikista tulevistakin Lancian malleista on odotettavissa omat HF-versionsa. Tämä koskee hatchback-korisen uuden Deltan lisäksi jopa Gamma-perinnenimen saavaa crossoveria.