MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Lancia 037:n uutta tulkintaa saa pian myös nelivetoisena – Kimera EVO38 debytoi helmikuun lopulla

1980-luvun alkupuolen rallitykki Lancia 037 oli viimeisiä takavetoisia mohikaaneja haastamassa B-ryhmän nelivetoisia superautoja. Lanciakin siirtyi nelivetoon Delta S4:n myötä, mutta joka nurkasta raapivaa 037:ää ei koskaan tuotu viivalle asti.

Sellaisen modernin tulkinnan saa kuitenkin pian italialaiselta Kimera Automobililta, joka lanseerasi jo muutama vuosi sitten EVO37:ksi nimetyn takavetoversion Lancia 037:ää kunnioittavasta luomuksestaan. EVO37 on jo myyty loppuun, joten nyt on EVO38:ksi ristityn seuraavan mallin vuoro. Kimera kuvaa tulokastaan Lancia-termein Integraleksi, eli kyseessä on nelivetoversio hyväksi havaitun reseptin pohjalta.

Kuva: Kimera Automobili

Auto on luvattu esitellä koko komeudessaan 22.2., ja suuren yleisön silmien eteen se tuodaan muutama päivä myöhemmin pahan merkkikadon kokeneessa Geneven autonäyttelyssä. Tällä hetkellä EVO38:sta on päästetty julkisuuteen vasta tummasävyisiä tiiserikuvia, joista erottuu varsin vahva sukulaisuus takavetoiseen EVO37:ään. Uusi versio vastaa kuulemma mitä jos -kysymykseen rinnakkaistodellisuudesta, koska myös esikuvasta rakennettiin Mazingaksi nimetty nelivetoprototyyppi.

Kuva: Kimera Automobili

Sen kehitystyö laitettiin kuitenkin jäihin, kun Delta S4 peri 037:n paikan Lancian B-ryhmän ralliaseena. Kimera EVO38:aakaan ei rallipoluilla nähdä, mutta kadulla siitä pääsevät nauttimaan muutamat tarpeeksi varakkaat ja onnekkaat. Auton tekniikan peruspiirteet ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Lancian omasta Mazingasta, ja Kimera on viilannut EVO37:ään nähden vetotavan lisäksi mm. moottorin ilmanottoa, painonjakaumaa, ilmanvaihtoa sekä ohjaamon ergonomiaa. Korikin saa leveämmät lokasuojat ja erottuvammat spoilerit, mutta se ei kuitenkaan yllä myöhemmin tulevan ratahenkisen Kimera K-39:n brutaaliuteen.

Kuva: Kimera Automobili

EVO38 saa myös päivitetyn voimanlähteen, jossa turboahdin on asennettu keskelle ja pakoputket ovat kuin savupiiput. Auton kehitystyöstä on muuten vastannut omalta osaltaan Kimeran vahvuuteen tätä nykyä kuuluva rallin kaksinkertainen maailmanmestari Miki Biasion. Hän saavutti tittelinsä A-ryhmän nelivetoisen Deltan ratissa, ja sitä ennen rutkasti kokemusta ehti kertyä myös Delta S4:stä sekä 037:stä.

Kuva: Kimera Automobili
Kuva: Kimera Automobili
LähdeCarscoops

Lue lisää