Lancia 037:n uutta tulkintaa saa pian myös nelivetoisena – Kimera EVO38 debytoi helmikuun lopulla

1980-luvun alkupuolen rallitykki Lancia 037 oli viimeisiä takavetoisia mohikaaneja haastamassa B-ryhmän nelivetoisia superautoja. Lanciakin siirtyi nelivetoon Delta S4:n myötä, mutta joka nurkasta raapivaa 037:ää ei koskaan tuotu viivalle asti.

Sellaisen modernin tulkinnan saa kuitenkin pian italialaiselta Kimera Automobililta, joka lanseerasi jo muutama vuosi sitten EVO37:ksi nimetyn takavetoversion Lancia 037:ää kunnioittavasta luomuksestaan. EVO37 on jo myyty loppuun, joten nyt on EVO38:ksi ristityn seuraavan mallin vuoro. Kimera kuvaa tulokastaan Lancia-termein Integraleksi, eli kyseessä on nelivetoversio hyväksi havaitun reseptin pohjalta.

Kuva: Kimera Automobili

Auto on luvattu esitellä koko komeudessaan 22.2., ja suuren yleisön silmien eteen se tuodaan muutama päivä myöhemmin pahan merkkikadon kokeneessa Geneven autonäyttelyssä. Tällä hetkellä EVO38:sta on päästetty julkisuuteen vasta tummasävyisiä tiiserikuvia, joista erottuu varsin vahva sukulaisuus takavetoiseen EVO37:ään. Uusi versio vastaa kuulemma mitä jos -kysymykseen rinnakkaistodellisuudesta, koska myös esikuvasta rakennettiin Mazingaksi nimetty nelivetoprototyyppi.

Kuva: Kimera Automobili

Sen kehitystyö laitettiin kuitenkin jäihin, kun Delta S4 peri 037:n paikan Lancian B-ryhmän ralliaseena. Kimera EVO38:aakaan ei rallipoluilla nähdä, mutta kadulla siitä pääsevät nauttimaan muutamat tarpeeksi varakkaat ja onnekkaat. Auton tekniikan peruspiirteet ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Lancian omasta Mazingasta, ja Kimera on viilannut EVO37:ään nähden vetotavan lisäksi mm. moottorin ilmanottoa, painonjakaumaa, ilmanvaihtoa sekä ohjaamon ergonomiaa. Korikin saa leveämmät lokasuojat ja erottuvammat spoilerit, mutta se ei kuitenkaan yllä myöhemmin tulevan ratahenkisen Kimera K-39:n brutaaliuteen.

Kuva: Kimera Automobili

EVO38 saa myös päivitetyn voimanlähteen, jossa turboahdin on asennettu keskelle ja pakoputket ovat kuin savupiiput. Auton kehitystyöstä on muuten vastannut omalta osaltaan Kimeran vahvuuteen tätä nykyä kuuluva rallin kaksinkertainen maailmanmestari Miki Biasion. Hän saavutti tittelinsä A-ryhmän nelivetoisen Deltan ratissa, ja sitä ennen rutkasti kokemusta ehti kertyä myös Delta S4:stä sekä 037:stä.

Kuva: Kimera Automobili
Kuva: Kimera Automobili
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat