Lamborghinin uusi nelipäiväinen työviikko tuo myös tekijöilleen lisää liksaa

Italian Sant’Agatan tehtaan tuotantotyöntekijät vuorottelevat neljän ja viiden päivän työviikkojen välillä, mikä antaa jokaiselle työntekijälle enemmän vapaapäiviä ja rahaa.

Kuva: Lamborghini.

Jos työskentely autotehtaalla on unelmien työsi, niin uusien superautojen kokoaminen Lamborghinille kauniilla Emilia-Romagnan alueella Italiassa tuntuu varmasti houkuttelevammalta kuin vaikkapa pulttien veivaaminen Ladan tehtaalla Venäjällä. Kaiken lisäksi yhdestä alansa halutuimmista työpaikasta tuli juuri paljon haluttavampi, sillä tuoreen uutisen mukaan Sant’Agatan superautotehtaan työntekijät ovat siirtymässä nelipäiväiseen työviikkoon.

Tarkalleen ottaen Lamborghinin työntekijät paiskivat hommia kahdessa vuorossa vaihdellen neljän ja viiden päivän työviikkojen välillä, mutta lopputulos on, että he työskentelevät 22 päivää vähemmän joka vuosi. Heidän kolmivuorotyössään työskentelevät kollegansa saavat vielä tätäkin paremman sopimuksen, koska he saavat peräti 31 päivää ylimääräistä vapaata vuotta kohden. Kolmivuorityöläisten työvuoro sisältää nimittäin yötyön, ja vaihtelee viiden päivän ja kahden nelipäiväisen työviikon välillä.

Kuva: Lamborghini.

Kaiken lisäksi lambolaiset eivät vastineeksi edes menetä palkkaansa vastineeksi parantuneesta työ- ja perhe-elämän tasapainosta. He itse asiassa ansaitsevat jatkossa enemmän, koska uusi järjestely lisää 50 prosentin bonuksia, sekä 1 000 euron erityisen kertaluonteisen bonuksen, jonka he saavat tänä joulukuuna.

Uusi Lamborghini-sopimus syntyi autonvalmistajan, sekä paikallisten FIOM- ja FIM-CISL-liittojen välisistä neuvotteluista, jotka kuvailivat sopimusta “historialliseksi”. Sopimusta myös ylistettiin ensimmäiseksi kerraksi, kun Euroopan autoteollisuuden työntekijöille on myönnetty lyhennyksiä työajoista, mutta samalla kertaa myös parannettu palkkausehtoja.

Suosittelemme


Kuva: Lamborghini.

“Tee töitä vähemmän ja työskentele paremmin, on periaate, joka ohjasi tätä neuvottelua, ja se on osa kokonaisvaltaista sopimista”, FIOM ja FIM-CISL kertoivat lausunnossaan. Lyhyempien työviikkojen kannatus on kasvanut viime vuosina, ja muissa Euroopan maissa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että enemmän vapaa-aikaa saaneet työntekijät olivat tuottavampia työaikansa aikana, pysyivät töissä pidempään ja heillä oli myös vähemmän sairauspoissaoloja.

Kaikesta siihen liitetystä glamourista huolimatta myös Lamborghinin kaltaisten haluttujen ja kalliiden urheiluautojen kokoaminen tehtaalla on sekin vain työ muiden joukossa. Tällä kertaa sitä työtä on vain vähemmän tarjolla paremmalla palkalla. Hmm, vieläköhän tässä ehtisi kouluttaa itsensä korimekaanikoksi…

Kuva: Lamborghini.
LähdeCarscoops

Lue lisää