Lamborghinin uusi nelipäiväinen työviikko tuo myös tekijöilleen lisää liksaa

Italian Sant’Agatan tehtaan tuotantotyöntekijät vuorottelevat neljän ja viiden päivän työviikkojen välillä, mikä antaa jokaiselle työntekijälle enemmän vapaapäiviä ja rahaa.

Kuva: Lamborghini.

Jos työskentely autotehtaalla on unelmien työsi, niin uusien superautojen kokoaminen Lamborghinille kauniilla Emilia-Romagnan alueella Italiassa tuntuu varmasti houkuttelevammalta kuin vaikkapa pulttien veivaaminen Ladan tehtaalla Venäjällä. Kaiken lisäksi yhdestä alansa halutuimmista työpaikasta tuli juuri paljon haluttavampi, sillä tuoreen uutisen mukaan Sant’Agatan superautotehtaan työntekijät ovat siirtymässä nelipäiväiseen työviikkoon.

Tarkalleen ottaen Lamborghinin työntekijät paiskivat hommia kahdessa vuorossa vaihdellen neljän ja viiden päivän työviikkojen välillä, mutta lopputulos on, että he työskentelevät 22 päivää vähemmän joka vuosi. Heidän kolmivuorotyössään työskentelevät kollegansa saavat vielä tätäkin paremman sopimuksen, koska he saavat peräti 31 päivää ylimääräistä vapaata vuotta kohden. Kolmivuorityöläisten työvuoro sisältää nimittäin yötyön, ja vaihtelee viiden päivän ja kahden nelipäiväisen työviikon välillä.

Kuva: Lamborghini.

Kaiken lisäksi lambolaiset eivät vastineeksi edes menetä palkkaansa vastineeksi parantuneesta työ- ja perhe-elämän tasapainosta. He itse asiassa ansaitsevat jatkossa enemmän, koska uusi järjestely lisää 50 prosentin bonuksia, sekä 1 000 euron erityisen kertaluonteisen bonuksen, jonka he saavat tänä joulukuuna.

Uusi Lamborghini-sopimus syntyi autonvalmistajan, sekä paikallisten FIOM- ja FIM-CISL-liittojen välisistä neuvotteluista, jotka kuvailivat sopimusta “historialliseksi”. Sopimusta myös ylistettiin ensimmäiseksi kerraksi, kun Euroopan autoteollisuuden työntekijöille on myönnetty lyhennyksiä työajoista, mutta samalla kertaa myös parannettu palkkausehtoja.

Kuva: Lamborghini.

“Tee töitä vähemmän ja työskentele paremmin, on periaate, joka ohjasi tätä neuvottelua, ja se on osa kokonaisvaltaista sopimista”, FIOM ja FIM-CISL kertoivat lausunnossaan. Lyhyempien työviikkojen kannatus on kasvanut viime vuosina, ja muissa Euroopan maissa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että enemmän vapaa-aikaa saaneet työntekijät olivat tuottavampia työaikansa aikana, pysyivät töissä pidempään ja heillä oli myös vähemmän sairauspoissaoloja.

Suosittelemme

Kaikesta siihen liitetystä glamourista huolimatta myös Lamborghinin kaltaisten haluttujen ja kalliiden urheiluautojen kokoaminen tehtaalla on sekin vain työ muiden joukossa. Tällä kertaa sitä työtä on vain vähemmän tarjolla paremmalla palkalla. Hmm, vieläköhän tässä ehtisi kouluttaa itsensä korimekaanikoksi…

Kuva: Lamborghini.
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat