BMW 7-sarja oli pitkään tunnettu sporttisesta tyylikkyydestään, mutta jättimunuaisilla varustetussa nykyisessä Seiskassa menneiden päivien eleganssista voidaan vain haaveilla. Tässä jutussa esiintyvä, E32-sukupolvea edustava yksilö on kuin raikas tuulahdus vanhoilta hyviltä ajoilta, mutta ajomäärä vastaa käytännössä uutta autoa.
E32 esiteltiin vuonna 1986 haastamaan W126-korimallin Ässämersu. Tässä onnistui erityisen hyvin 750i-huippuversio, jonka V12:lle Mercedes ei pystynyt tarjoamaan vastinetta ennen vuonna 1991 päivänvalon nähnyttä W140-mallisarjan S-luokkaa. E32-korista Seiskaa sai alkuvuosina V12:n lisäksi myös suorilla kuutosilla, mutta 1990-luvun puolella pellin alla nähtiin veekasejakin. Niistä tehokkain oli 740i:n nelilitrainen pannu, joka tuotti 286 hevosvoiman huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimiväännön.
Juuri tämä voimanlähde vauhdittaa valkoista 740i:tä vuodelta 1992, joka on parhaillaan myynnissä Puolassa. Autolla on hyvin erikoinen historia, koska se on tilattu uutena saksalaisesta liikkeestä, mutta ohjaus on silti oikealla puolella. Tämä johtuu siitä, että BMW:n tilasi brittiasiakas, joka uskoi saavansa autonsa nopeammin suoraan Saksasta kuin kotimaansa diileriltä. Toimitus ei kuitenkaan ollut tarpeeksi nopea, koska 740i:n tilannut asiakas ehti kuolla ennen auton noutamista.
Niinpä myyjäliike päätti säilyttää BMW:n siltä varalta, että joku auton tilaajan sukulaisista tulisi vielä hakemaan Seiskan. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt, ja Bemaria säilytettiin lämpimässä varastossa peräti 23 vuoden ajan. Vuonna 2015 740i:stä päätettiin lopulta hankkiutua eroon, jolloin nykyinen omistaja osti auton. Tätä taustaa vasten ei ole mikään ihme, että 28-vuotiaan BMW:n mittarissa on vain 775 kilometrin ajomäärä. Sekä alustan että korin kunto on kuulemma lähes uudenveroinen, mutta pitkä säilytys on kuitenkin jättänyt autoon muutamia naarmuja ja jälkiä.
Suosittelemme
Sininen kangassisustakin on täysin käyttämättömässä kunnossa, mutta pölyä sinne on tietysti päässyt kertymään. Jopa radio on vielä asentamatta, ja niinpä keskellä kojelautaa komeilee vielä peitelevy sen paikalla. BMW on parhaillaan myynnissä huutokauppasivustolla, jossa siitä on tarjottu tätä kirjoitettaessa tarkalleen 7805 euroa. Tällä summalla auto ei taida kuitenkaan vaihtaa omistajaa, koska myyjäliikkeen omilla sivuilla hintapyynnöksi kerrotaan 43 900 euroa.