Kuuden miljoonan dollarin LaFerrari Aperta vietiin äärirajoilleen italialaisella mutkatiellä

Kerroimme viime marraskuussa kanadalaismiljonääri Josh Cartun hankkimasta valkoisesta LaFerrari Apertasta. Jo “tavallinen” LaFerrari kuuluu hyperautojen ehdottomaan kermaan, mutta avokattoinen Aperta on vielä kertaluokkaa eksklusiivisempi. Niitä valmistettiin vain 200 kappaletta, ja lähtöhinta oli Atlantin toisella puolella reilut kaksi miljoonaa dollaria. Kysyntä ylitti kuitenkin tarjonnan, ja hinnat ovat siksi pompsahtaneet vieläkin huimemmalle tasolle.

Tällä hetkellä avomallisesta LaFerrarista joutuisi pulittamaan noin 5,5-6,5 miljoonaa dollaria, jos sellaisen haluaisi omakseen. Auto on siis arvokkaampi kuin esimerkiksi Bugatti Chiron, yksikään Koenigseggin malli tai juuri esitelty Pagani Huayra Roadster, ja niinpä suurin osa LaFerrari Apertoista pölyttyy keräilijöiden talleissa odottamassa vieläkin kovempaa arvonnousua.

Josh Cartu ei kuitenkaan kuulu näihin omistajiin. Mies ajaa kilpaa Ferrari Challengessa, joten siviiliautotkin saavat kunnolla kenkää hänen käsissään. Nyt superautoista YouTube-videoita tekevä Marchettino pääsi Cartun hyper-Ferrarin kyytiin italialaisella mutkatiellä, joka kiemurtelee maalauksellisten kukkuloiden lomassa.

6,3-litraisen vapari-V12:n ja sähkömoottorin yhdistelmästä irtoaa lähes 1000 hevosvoiman kokonaisteho, joten kyyti on välillä aika hurjaa. Tien kapeus ja muu liikenne asettavat toki rajoituksia Cartun kaasujalalle, mutta aika ajoin mies pystyy väläyttämään auton potentiaalia ja viemään LaFerrarin lähelle äärirajojaan yleisellä tiellä.

V12 laulaa kuin Pavarotti, ja avoautossa soundista pystyy nauttimaan vielä umpimallia intensiivisemmin. Kyydissä istuvan Marchettinon ilmeet ovat näkemisen arvoiset, kun Cartu pääsee välillä polkaisemaan hybriditykin kaasun pohjaan. Ja kun ollaan Italiassa, muut tielläliikkujatkaan eivät varmaan pistäneet pahaksi pientä revittelyä maan kansallisaarteella. Nopeusmittarin näyttö on kuitenkin blurrattu varmuuden vuoksi, jotta virkavallan kanssa ei tulisi ongelmia jälkikäteen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...