Kurkistus maailman suurimpaan talvirenkaiden testikeskukseen Suomen Lapissa

Ivalon lentokentältä on linnuntietä vain muutaman kilometrin matka White Hell -testikeskukseen, mutta pitkin jylhää maastoa kiemurteleva maantie venyttää bussimatkan yli kahdenkymmen kilometrin mittaiseksi. Perillä vastassa seisoo vankkarakenteinen portti, jossa lukee Nokian Tyres – White Hell. Olemme saapuneet maailman suurimpaan talvirenkaiden testikeskukseen nimeltä White Hell.

Tarjolla parisenkymmentä aktiivista testirataa. Welcome to hell, the White hell.

Yli 700 hehtaarin kokoinen alue kätkee sisäänsä kymmeniä ulkotestiratoja, joilla ajetaan talven aikana yhteensä 40 000 kilometriä. Testiratojen pintaa raapii yli 20 000 rengasta noin kahdensadan pakkaspäivän aikana. Ulkoratojen lisäksi alueelta löytyy myös satoja metrejä pitkä testihalli, jonka sisällä voidaan suorittaa rengasvertailuja kontroloiduissa olosuhteissa.

Vierailumme aikana pääsimme testaamaan juuri esiteltyjä Nokian Hakkapeliitta 9 ja 9 SUV-, sekä raskaalle kalustolle tarkoitettua Nokian Hakkapeliitta F2 -talvirenkaita. Näistä kerromme lisää seuraavassa jutussamme.

Lapin sää oli vierailumme aikana lempeä ja saimme nauttia yli puolet miedommasta pakkassäästä, kuin samaan aikaan eteläisessä Suomessa. Lämpömittarin lukemat vaihtelivat siinä -5 ja -10 celsiusasteen välissä, kun etelämmässä tavoiteltiin jo -20 asteen lukemia.

Kuva: Nokian Renkaat
Salainen testihalli, jossa vertailtiin renkaita kontrolloiduissa olosuhteissa. Hyss…

Emme luonnollisesti päässeet tutustumaan testikeskuksen kaikkiin osiin, sillä keskuksessa testattiin todennäköisesti jo tulevaisuuden renkaita, joiden kuvia Nokian Renkaat ei halunnut päätyvän toimittajien kameroiden muistikorteille. Vietimme kuitenkin hienon päivän Pasasjärven jäällä, jossa pääsimme ajamaan uusilla ja vähän erikoisemmillakin renkailla, sekä inspiroivalla ajokalustolla.

Pasasjärven jäällä oli mahdollisuus ajaa jäärataa rallityyliin, testata kiihdytystä lumella ja jäällä, mitata jarrutusmatkoja eri nopeuksista, sekä kokeilla sivuttaispidon rajoja jäisessä testiympyrässä. Ajokalustona oli pääasiassa Audin sporttisempaa mallistoa, kuten vanhemman korimallin RS4- ja uudemman polven RS5 -urheiluautoja, mutta myös perus VW Golf -mallistoa ja raskaan kaluston Scania R500.

Suosittelemme

Tarjolla oli myös uusi Q5, jolla testasimme Hakkapeliitta 9 SUV-mallin rengasta, mutta jotenkin veri veti enemmän urheilullisimpien Audien rattiin. Autoista ehkä hauskin oli RS4, koska siitä sai ESP:n pois päältä ja se antoi kuljettajalle mahdollisuuden haaveilla hetken rallikuskin urasta. Ryhmän tehokkain peli, Audi RS5, pakotti kuljettajan keskittymään oleelliseen noin 450 hevosvoiman säestyksellä.

Tiedätkö muuten paljonko nopeuden nosto 60km/h –> 80km/h pidentää jarrutusmatkaa jäisellä alustalla? Matka tuplaantuu. 60km/h mittariin ja jarrut pohjaan, auto pysähtyi 40 metrin merkin kohdalle. 80km/h mittariin  ja jarrut pohjaan, auto pysähtyi 80 metrin merkin nurkilla. Mietipä sitä.

RS5, RS5, RS5…
Kuvassa Arctic Truck Toyota Landcruiser ja Audi RS4.

Kovassakin vauhdissa oli ilo huomata, että Nokian talvirenkaisiin tehty tuotekehitys ei ollut mennyt hukkaan, vaan lisääntyneen veto-, jarrutus- ja sivuttaispidon ansiosta ajotuntuma sekä jäällä että lumella oli loistava. Sen verran ennen tarkempaa artikkelia aiheesta on pakko mainita, että yksi uuden Hakkapeliitta 9:n innovaatioista on kaksi erilaista nastatyyppiä samassa renkaassa. Keskialueen nastoilla maksimoidaan pito kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, ja olkapääalueen nastoilla sivuttaispito. Tämä innovaatio on ainutlaatuinen maailmassa.

White Hell -testikeskus tarjoaa renkaille lumisen ja jäisen helvetin, jossa renkaiden hyvät ja huonot puolet nousevat väistämättä esiin. Keskuksen tarkoituksena on tuottaa valmistajalle tietoa, jonka avulla talvirenkaista saadaan tehtyä mahdollisimman turvallisia. Nokian Renkaiden motto kuuluukin: Safety first, eli turvallisuus ensin.

Mukana oli myös hieman tavallista reilumpia renkaita. Kuvassa Arctic Trucksin kanssa yhteistyössä suunniteltu Nokian Hakkapeliitta 44 (koko: LT475/70 R17)
Ajokalusto oli merkkiuskollista, mutta yksi sana sopii näihin maisemiin loistavasti: Quattro.

Jokamies.fi White Hell -testikeskuksessa -video:

Lue lisää