MAINOS: Casio Watches Finland







Kurimuksessa kieriskelevä Stellantis aikoo näyttää kirvestä automerkeilleen

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on jyrähtänyt, että kaikki autoyhtymän tappiolliset brändit saavat armonlaukauksen, koska konsernin tulos on ollut järkyttävän huono.

”Kukaan ei ole turvassa”. Tämä on koruton viesti, jonka Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on lähettänyt eteenpäin kuultuaan mieltä kääntävän huonoja taloudellisia lukuja vuoden 2024 ensimmäiseltä kuudelta kuukaudelta. Luvut osoittavat, että autonvalmistajan voitto on vain puolet siitä, mitä se oli vuosi sitten.

“Jos joku ei ansaitse rahaa, me likvidoimme sen”, Carlos Tavares täräytti toimittajille Stellantiksen automerkkipaletista selventäen, että “Meillä ei ole enää varaa omistaa automerkkejä, jotka eivät tuota rahaa.”

Stellantis ei ole mikä tahansa autoyhtiö. Kyseessä on alansa suurimpiin kuuluva monialayritys, joka syntyi Fiat Chrysler Automobilesin ja PSA Groupin fuusiossa. Tämä tarkoittaa, että Stellantiksella on nykyisellään peräti 14 erilaista automerkkiä, kuten Jeep , Dodge, Ram, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Peugeot ja Citroën.

Osa näistä brändeistä on ollut olemassa jo yli sata vuotta, ja näin monipuolinen tuotevalikoima tarkoittaa, että jotkut ovat selvästi tuotollisempia kuin toiset. Voisiko nurkkaan ajettu Tavares suunnata katseensa vaikkapa perinteikkääseen Maseratiin, ja kuopata ikonisen italialaismerkin?

Suosittelemme


Nyt miehellä on rajuihinkin toimenpiteisiin elämänsä tilaisuus, ja esimerkkiä voidaan hakea rapakon takaa, mitä GM:n ja Fordin kaltaiset autojätit ovat viime vuosina tehneet omille merkeilleen. Pontiac, Oldsmobile ja Saturn ovat kukin ammuttu alas autonvalmistajien unholaan, ja myös Fordin leiri on ehtinyt kuopata niinkin tunnetun brändinsä kuin Mercury. Vaikka suurin osa Stellantiksen hirvittävästä tarpomisesta johtuu Yhdysvaltojen myynneistä, nähdään väkivaltaisia toimenpiteitä todennäköisimmin Euroopassa.

Maserati, Lancia ja DS ovat varmasti kaikki tähtäimessä, ja myös Alfa Romeo olisi ollut tällä listalla vielä jokunen vuosi sitten. Nykyään ikivanha italialaismerkki tekee kuitenkin ennätysmyyntiä, ja sillä on valikoimissa tärkeitä malleja, mukaan lukien crossoverit, katumaasturit, sähköautot ja hybridit, jotka ovat jo myynnissä, tai tulossa kovaa vauhtia ostajien saataville.

Entäpä sitten Chrysler? Se oli aikoinaan amerikkalaisen autoteollisuuden kolmanneksi suurin toimija, ja nyt se on rajoittunut yhden mallin, vieläpä muinaisen tila-auton myyntiin. Välittävätkö amerikkalaiset enää tästä brändistä, joka on sulautunut osaksi monikansallista yritystä? Mitä mieltä itse olet? Mikä Stellantiksen merkeistä voitaisiin päästää päiviltä?

Kuva: Stellantis.
LähdeCarscoops


Lue lisää