Kuinka alas voi vajota? Tämän avolava-auton katto viilettää jo vyötärön tasolla

Ruotsalainen Måns Hellström näki eräänä päivänä madalletun auton kuvan Facebookissa ja päätti siltä istumalta aloittaa oman autoprojektinsa. Hellström ei tyytynyt pelkästään madaltamaan auton alustaa, vaan osa autosta poistettiin, jotta siitä tulisi riittävän matala. Auton kattolinja on tätä nykyä noin normaalipituisen miehen vyötärön tuntumassa!

Hellströmin ajatuksena oli aluksi tehdä ratrod-tyyppinen avolava, jossa olisi muun muassa suuret renkaat ja iso diesel-moottori, mutta suunta muuttui eräänä päivänä, kun hänen ystävänsä soitti. Månsin ystävä tarjosi hänelle projektia varten Alfa Romeo 33:n bokserimoottoria ilmaiseksi ja tarjouksesta oli vaikea kieltäytyä. Moottori sai projektin aikana kylkeensä vielä Saabin Aero-mallin turbon ja VEMS:n polttoaineruiskujärjestelmän.

 

 





Chevroletin avolava-auton nokalle istutettu moottori sai jatkeekseen Volvo M40-vaihteiston ja Volvo 744:n muokatun taka-akselin. Koska autoa rakennettiin Ruotsissa, se sai vielä muitakin Volvon osia, kuten 144:n eturipustuksen ja -eturenkaat vanteineen. Takapäästä löytynee yllättäen Ford Transitin muokatut paripyörät. Chopattua koria ja voimalinjaa kannattelee kotikutoinen teräsrunko. Alustan korkeutta voidaan säädellä ilma-alustalla, edessä Ridetech 7cm säätövaralla ja takana Volvon kuorma-auton alusta 9mm säätövaralla.

Auton sisusta on niin ikään Måns Hellströmin ideoima ja se on tehty käsityönä, kuten koko autokin. Autoa on rakennettu vapaa-ajalla lähes neljän vuoden ajan ja välillä apuna ovat olleet myös hänen ystävänsä. Hellströmin haavena on saada jonain päivänä auto rahdattua Yhdysvaltoihin ja päästä ajamaan siellä.

Auto on nähtävillä tulevana viikonloppuna 29. – 30.9.2018 Jenkkiautonäyttelyssä Lahdessa.

Lisätietoja näyttelystä: www.jenkkiautonayttely.fi ja www.x-treme.fi

- Advertisement -
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...