Kreikan poliisilla oli eksoottista kalustoa 1990-luvulla – valikoima ulottui Lancia Delta HF Integralesta Porsche 911 Turboon

Esimerkiksi Dubai on kunnostautunut viime vuosina erikoisten poliisiautojen suhteen, mutta harva tietää Kreikan lainvartijoiden erikoisuuksista lähes kolmen vuosikymmenen takaa.

Kreikassa riitti 1990-luvun puolessavälissä ilmeisesti niin paljon laittomia katukisaajia, että maan poliisivoimat päättivät perustaa oman yksikön heidän kiinni saamisekseen. Spesiaaliyksikön nimeksi tuli Sigma, ja sen käytössä olleet autot saivat oviinsa tästä kertovat tarrat. Poliisivilkkuja näiden autojen katolle ei kuitenkaan koskaan asennettu.





Osa Sigman käyttämistä menopeleistä hankittiin uusina, mutta monet päätyivät poliisille takavarikkojen kautta. Kalusto oli todella eksoottista poliisikäyttöön, vai mitä sanotte seuraavasta listasta: BMW E30 M3 ja E34 M5, Audi RS 2, Mercede-Benz 190 E 2.3-16, Ford Sierra RS Cosworth, Lancia Delta HF Integrale, Porsche 911 Targa ja Turbo, Alfa Romeo 155 Q4 ja 164 Turbo sekä monia muita erikoisuuksia.

Kreikan tavalliset poliisiautot olivat liian hitaita katukisaajien nappaamiseksi, mutta Sigma-yksikön kalustolla menestys oli parempaa. Erityisesti E30-koriset M3:t ja Audi RS 2:t koituivat monen kaahailijan kohtaloksi, ja myös Sigman ainoa Porsche 911 Turbo jäi varmasti monen katukisaajan mieleen. Tämä auto kuitenkin valitettavasti tuhoutui onnettomuudessa.

Sigma-yksikössä palvelleet poliisit saivat erityiskoulutusta nopeaa ajoa varten, ja kalusto täydentyi myöhemmin mm. Citroën Xantia Activa 2.0 Turbon kaltaisilla ripeähköillä sedaneilla. Erikoisyksikön taru jatkui 2000-luvun alkupuolelle asti, jolloin se lakkautettiin mm. eksoottisten poliisiautojen korkeiden ylläpitokulujen vuoksi. Tuolloin Sigma-yksikön autot olivat päässeet jo varsin huonoon kuntoon, ja monia ei enää edes korjattu kolareiden jäljiltä.

Nyt Kreikka on kuulemma harkitsemassa jälleen Sigma-erikoisyksikön paluuta, joten jäämme odottelemaan, millaisen kaluston puikkoihin lainvartijat tällä kertaa pääsisivät.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...