Esimerkiksi Dubai on kunnostautunut viime vuosina erikoisten poliisiautojen suhteen, mutta harva tietää Kreikan lainvartijoiden erikoisuuksista lähes kolmen vuosikymmenen takaa.
Kreikassa riitti 1990-luvun puolessavälissä ilmeisesti niin paljon laittomia katukisaajia, että maan poliisivoimat päättivät perustaa oman yksikön heidän kiinni saamisekseen. Spesiaaliyksikön nimeksi tuli Sigma, ja sen käytössä olleet autot saivat oviinsa tästä kertovat tarrat. Poliisivilkkuja näiden autojen katolle ei kuitenkaan koskaan asennettu.
Osa Sigman käyttämistä menopeleistä hankittiin uusina, mutta monet päätyivät poliisille takavarikkojen kautta. Kalusto oli todella eksoottista poliisikäyttöön, vai mitä sanotte seuraavasta listasta: BMW E30 M3 ja E34 M5, Audi RS 2, Mercede-Benz 190 E 2.3-16, Ford Sierra RS Cosworth, Lancia Delta HF Integrale, Porsche 911 Targa ja Turbo, Alfa Romeo 155 Q4 ja 164 Turbo sekä monia muita erikoisuuksia.
Kreikan tavalliset poliisiautot olivat liian hitaita katukisaajien nappaamiseksi, mutta Sigma-yksikön kalustolla menestys oli parempaa. Erityisesti E30-koriset M3:t ja Audi RS 2:t koituivat monen kaahailijan kohtaloksi, ja myös Sigman ainoa Porsche 911 Turbo jäi varmasti monen katukisaajan mieleen. Tämä auto kuitenkin valitettavasti tuhoutui onnettomuudessa.
Suosittelemme
Sigma-yksikössä palvelleet poliisit saivat erityiskoulutusta nopeaa ajoa varten, ja kalusto täydentyi myöhemmin mm. Citroën Xantia Activa 2.0 Turbon kaltaisilla ripeähköillä sedaneilla. Erikoisyksikön taru jatkui 2000-luvun alkupuolelle asti, jolloin se lakkautettiin mm. eksoottisten poliisiautojen korkeiden ylläpitokulujen vuoksi. Tuolloin Sigma-yksikön autot olivat päässeet jo varsin huonoon kuntoon, ja monia ei enää edes korjattu kolareiden jäljiltä.
Nyt Kreikka on kuulemma harkitsemassa jälleen Sigma-erikoisyksikön paluuta, joten jäämme odottelemaan, millaisen kaluston puikkoihin lainvartijat tällä kertaa pääsisivät.