SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.
Etelä-Korean Soulissa pidetyssä InterBattery 2024 -tapahtumassa maan suurimmat akkuvalmistajat esittelivät jännittävimmät innovaationsa sähköautojen tulevaisuutta silmällä pitäen. Suomalaisittainkin mielenkiintoinen tapaus on SK Onin kehittämä akku, joka on suunniteltu erityisesti kylmiä olosuhteita varten.
Winter Pro LFP -nimen saanut akku on suunniteltu helpottamaan kantaman pienenemistä kylmemmässä ilmastossa, jossa perinteiset akut ovat yleensä hätää kärsimässä. Tavalliset litiumrautafosfaattiakut voivat menettää jopa 50–70 prosenttia toimintakapasiteetistaan -20 celsiusasteen lämpötiloissa. SK Onin uusi akku lupaa sen sijaan parantaa latauskapasiteettia 16 prosenttia, ja purkautumiskykyäkin kymmenisen prosenttia verrattuna perinteiseen litiumrautafosfaattiakkuun nähden.
Lisäksi samainen yritys esitteli nopeasti latautuvat ”Advanced SF-” ja ”SF+” -akut. Yrityksen teknologia pohjautuu SF (Super Fast) -nimiseen korkean kapasiteetin nikkeliakkuun, joka pystyy latautumaan 10–80 prosenttia vain 18 minuutissa. Advanced SF -akku parantaa energiatiheyttä 9 prosenttia, mutta ei menetä latausnopeutta. SF+ Battery -akku puolestaan lyhentää latausajan 15 minuuttiin.
Stellantisin ja GM:n kanssa yhteistyötä tehnyt korealaisen teknologiajätin Samsung SDI -osasto oli myös messuilla mukana esittellen suunnitelmansa kaupallistaa uutta akkuteknologiaa. Samsung aikookin aloittaa edistyneiden akkujen massatuotannon vuoteen 2027 mennessä. Yhtiö kertoi myös, että se tavoittelee yhdeksän minuutin latausaikoja vuoteen 2026 mennessä, ja aikoo valmistaa akkuja, joiden käyttöikä olisi jopa 20 vuotta.
Suosittelemme
Yhdessä LG Energy Solutionsin kanssa nämä kolme korealaista akkuvalmistajaa yrittävät toimia vastapainona kiinalaisille akkujättiläisille. Yhdysvaltain viranomaiset olivat myös läsnä näyttelyssä kannustamassa korealaisia yrityksiä rakentamaan tehtaita, jotka noudattaisivat kongressin vuonna 2022 hyväksymää lakiesitystä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.