Kolmen tonnin kesäauto Saksasta – osa 1

Hain viime keväänä Saksasta kaverini kanssa vuoden 1996 NA-korisen Mazda MX-5, joka rantautui Suomen kamaralle juuri ennen vappua. Mannheimista vähän alle kolmella tonnilla ostettu avoauto oli tarkoitus myydä kesän mittaan, koska sille ei ollut varsinaista tarvetta. Olipahan sillä kuitenkin hauska ajella jo Saksassa, ja Mazdaa käytiin testaamassa Nürburgringin Nordschleifellakin parin kierroksen verran.

Suomessa auton fiksailut venähtivät kuitenkin sen verran, että se saatiin myyntiin vasta elokuussa parhaan avoautokauden jo mentyä. Lisäksi vaihtokuntoon päässyt takajarrusatula aiheutti sen verran ylimääräisiä kustannuksia, että Wheeler Dealers -hengessä toteutettu projekti tuotti lopulta parin sadan tappiot. Se ei ollut paha hinta kesän avoautoilusta, mutta mieleen jäi silti ajatus saman homman uusimisesta viimekertaisesta oppineena.

-- MAINOS --

Niinpä lentoliput on jo varattu, ja koneen nokka starttaa tiistai-iltana kohti Frankfurtia. Tällä kertaa ykköskohteeksi on valikoitunut toisen sukupolven MX-5, joka tunnetaan NB-koodilla. Niiden Saksan ja Suomen hintapyynnöissä on sen verran suuri ero, että homma voi jäädä voiton puolelle verojen ja muiden kustannusten, kuten Saksan vientikilpien hankkimisen jälkeen. Tämä edellyttää tietysti sitä, että autoon ei tarvitse tehdä mitään isompia korjauksia.

-- MAINOS --




Yksi lähes optimaalinen yksilö löytyikin jo. Siihen oli vaihdettu jakohihna ja vesipumppukin äskettäin, ja auto vaikutti ainakin kuvissa huippusiistiltä. Valitettavasti muutkin olivat huomanneet saman, ja tämä Mazda katosi valitettavasti myynnistä pari päivää sitten. Tämänhetkisenä ykkösvaihtoehtona toimii kuusi vuotta uudempi ja vähemmän ajettu MX-5, jonka saisi jopa edullisemmin. Autossa on suorastaan järkyttävän näköiset teippaukset, ja itämaiset matot edustavat samaa “tyyliä”. Niistä on helppo päästä eroon, mutta suurempi ongelma liittyy siihen, että myynti-ilmoituksessa ei kerrota mitään tietoja auton katsastuksen voimassaolosta.

-- MAINOS --

Lähetin myyjälle jo perjantai-iltana sähköpostia asiasta, mutta saksalaiset autokauppiaat ovat valitettavasti yhtä laiskoja vastailemaan sähköpostitiedusteluihin kuin suomalaiset kollegansa. Tähän asti tuloksena on ollut radiohiljaisuus, joten huomenna on pakko tarttua luuriin ja tiedustella asiaa puhelimitse. Kauppias on todennäköisesti joko äkäinen tai hänen murteestaan on hankala saada selvää, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Muitakin vaihtoehtoja on kartoitettu. Esimerkiksi avomallinen New Beetle voisi tulla kyseeseen, mutta niiden hintapyynnöt liikkuvat noin tonnin korkeammalla tasolla kuin Mazdoissa. Verotkin ovat kovemmat, mutta niin ovat myös myyntihinnat Suomessa. Mobile.de:stä löytyi myös periaatteessa kaikki kriteerit täyttävä wankelmoottorinen Mazda RX-8, mutta se on jo niin halpa, että auto ei voi olla täysin kunnossa.

Todellinen erikoisuus olisi puolestaan Frankfurtista bongattu 25 vuotta vanha BMW 318i, jonka matkamittarissa on reilun 10 000 kilometrin lukema. Auto on ainakin kuvien perusteella kuin suoraan tehtaan linjalta ulos rullannut, ja hintapyyntö on neljännesvuosisadan ikäiselle lähes ajamattomalle autolle varsin kohtuulliset 5950 euroa. Mutta ostaako kukaan tähän hintaan neliovista E36:ta, kun raatoja saa muutamalla satasella?

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, auto saadaan ostettua keskiviikon aikana. Torstaiaamuna olisi tarkoitus suunnata Nürburgringille, jossa otetaan helatorstaina ensiaskeleet viikonlopun spektaakkeliin, eli legendaariseen 24 tunnin kisaan. Illan pimeydessä ajettavan aika-ajon pitäisi olla melkoinen elämys radan varresta seurattuna, ja ehkäpä kuuluisia leirituliakin bongataan Eifel-vuoriston hämärtyvässä illassa.

Kotimatkalle olisi aikomus startata perjantaiaamuna, ja sunnuntaiaamuna matkalaisten pitäisi olla jälleen Suomessa. Toivottavasti sopiva auto siis löytyy ja se kestää kotimatkan ongelmitta. Kerromme reissun sujumisesta ja auton ostosta enemmän Suomeen päästyämme, mutta kuvia matkalta saattaa tulla jo ensi viikon aikana Jokamiehen Facebook-sivulle tai Instagramiin. Pysykää siis kanavilla!

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Super-Tesla on pian täällä – nollasta sataan noin kahdessa sekunnissa yli 1100 hepan voimin

Tesla Model S on ehtinyt jo kunnioitettavaan kahdeksan vuoden ikään, mutta seuraajaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Alkuvuosinaan Teslan sähkösedan...

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...