Peugeot 205 GTi on yksi autohistorian ikimuistettavimmista hot hatcheista, mutta Peugeotin nykyvalikoimasta on ollut turha hakea mitään vastaavaa. Nyt hauskuus tekee kuitenkin paluun ranskalaismerkin mallistoon sähkön voimin.
Peugeot toi viikonloppuna järjestetyn Le Mansin 24 tunnin kilpailun aattona julkisuuteen uuden E-208 GTi:n, joka toimii merkin takavuosien hot hatchien manttelinperijänä. Ranskalaiset ehtivät sähkö-GTi:nsä kanssa markkinoille vielä ennen Volkswagenia, joka on kehittämässä vastaavaa autoa tulevan ID.2:n tuotantoversion pohjalta. Euroopassa on viimeistään nyt ymmärretty historian ja perinteiden merkitys kilpailuvalttina lukuisia kiinalaistulokkaita vastaan, ja niinpä uudesta E-208 GTi:stä löytyy lukuisia retrohenkisiä viittauksia neljän vuosikymmenen takaiseen esikuvaansa.

Uusi sähkö-GTi on tehty Stellantis-konsernin e-CMP-perusrakenteen varaan, joten Peugeotin tekniikka on läheistä sukua mm. Abarth 600e Scorpionissimalle ja Alfa Romeo Junior Velocelle. Kaikkien näiden autojen voimanlähteenä toimii etupyörille voimansa välittävä sähkömoottori, joka tuottaa E-208 GTi:n nokalla 280 hevosvoiman huipputehon ja 345 newtonmetrin maksimiväännön. Perinteisen pikkuauton koriin tehty 208 on hieman kevyempi kuin crossover-malliset konsernisisarensa, joten Pösö on tämän kolmikon ripein auto.
Kyseessä on myös kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä Peugotin GTi, koska täyssähköinen hot hatch pinkaisee pelkästä etuvedosta huolimatta 5,7 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeuden osalta E-208 GTi:stä ei ole kuitenkaan vastusta perinteisille bensamalleille, koska rajoitin leikkaa sähköisen hot hatchin menon 180 km/h:n kohdalla. Näin säästetään 54 kWh:n akun virtaa, joka riittää optimitilanteessa 350 kilometrin toimintamatkaan WLTP-standardin mukaan ilmoitettuna. Latausnopeuskaan ei ole kovin ihmeellistä tasoa, koska akkujen luvataan täyttyvän kapasiteettivälillä 20-80 % parhaimmillaan hieman alle puolessa tunnissa.

E-208 GTi istuu perusmalleja tukevammin tiessä 30 milliä matalamman alustansa sekä levennetyn raidevälinsä ansiosta, joka on kasvanut edessä 56 ja takana 27 millillä. Auton 18-tuumaisten vanteiden design kumartaa puolestaan 205 GTi 1.9:n suuntaan, ja pyörien punainen keskilogokin on suoraa lainaa kasari-ikonista. Punaisia höysteitä löytyy myös kiiltävän mustista lokasuojanlevityksistä, maskin reunoista, etuvaloumpioista ja jarrusatuloista.
Suosittelemme
Sisustan näyttöjen sekä tunnelmavalaistuksenkin sävyksi saa valittua punaisen. Myös lattiamatot ja turvavyöt ovat punaiset kunnianosoituksena 205 GTi:tä kohtaan, ja sama koskee kojelaudan sekä sporttipenkkien punaisia tehosteita ja 205 GTi 1.6:n mieleen tuovaa verhoilukangasta. Toivottavasti myös ajettavuuteen on otettu mallia hauskuudestaan tunnetusta klassisesta esikuvasta. Aineksia tähän tarjoilevat perusmalleja isommat jarrut, jousien ja iskunvaimentimien uudet säädöt, uusi takakallistuksenvaimennin, rata-ajoonkin sopivat Michelinin Pilot Sport Cup 2 -renkaat ja uusiksi säädetty ohjaustehostus.

Nähtäväksi jää, millainen hot hatch näistä ainesosista on saatu aikaan. Esikuvan kaltaista pörinää uutuus ei ainakaan tarjoa, mutta tälläkin rintamalla on vielä toivoa. Peugeotin edustajat ovat nimittäin antaneet ymmärtää, että myös polttomoottorilla ryyditetty 208 GTi olisi mahdollista lisätä tulevaisuudessa mallistoon jos sille ilmenee riittävästi kysyntää.

