Koeajossa uusi Toyota RAV4 Hybrid – laukkaa vai ravia?

Koeajoimme pikaisesti uuden Toyota RAV4 Hybridin etuvetoisen version.

Autoliikkeessä oli koeajoautoksi tarjolla vain etuvetoinen RAV4, mikä oli erittäin liukkaalla kelillä huonompi vaihtoehto kuin neliveto, mutta kuitenkin testaamisen arvoinen. Etuvetoinen RAV4 eteni nastarenkailla mukavasti ja sulava liikkeellelähtö on pitkälti myös hybridijärjestelmän ja CVT-vaihteiston ansiota, mitkä annostelevat tehoa portaattomasti eturenkaille.

Toyota-RAV4-hybrid-2016-3


RAV4 tuntui jämäkältä ja hiljaiselta. Nastojen ääni ei kuulunut ohjaamoon oikeastaan ollenkaan ja moottorin äänikin (silloin kun se oli päällä) kantautui vain maltillisesti sisätiloihin. Sähköllä ajettaessa sähkömoottorista kuului vaimea ujeltava, mutta ei kuitenkaan häiritsevä ääni. Moottoritiellä ajettaessa päällimmäisenä äänenä oli vain puuskittaisen sivutuulen suhina.

Alusta on todella miellyttävä. Tiestä ei kantautunut mitään ylimääräisiä värinöitä ja alusta nieli kuopat mukisematta. Auto ei huojunut ja kulki vakaasti myös kovemmassa vauhdissa. Maastoajo jäi kokeilematta, mutta hei, tämähän on katumaasturi!

Toyota-RAV4-hybrid-2016-1





Hybridijärjestelmästä irtoaa 197 hevosvoimaa tehoa ja 210 Nm vääntöä, mikä on tämänkokoiseen autoon ihan hyvä määrä. Auto etenee ketterästi kaupungissa ja maantielläkin riittää mukavasti potkua ylämäissä ja ohituksissa. Hybridin jatkeena autossa on nätisti toimiva e-CVT vaihteisto.

RAV4:n sisätilat on miellyttävät, tilaa on tämän kokoiselle autolle riittävästi. Kuljettaja löytää helposti hyvän ajoasennon ja tilaa jää myös takamatkustajille. Tavaratilaa on myös tämän kokoluokan autolle riittävästi. Penkit ovat edessä perustasoa ja takana hieman sen alle.

Toyota-RAV4-hybrid-2016-5

Toyota-RAV4-hybrid-2016-7

Varustelutaso on hyvä, tosin mikäli pitää runsaasta varustelusta, kannattaa alkaen hinnat unohtaa jo liikkeeseen kävellessä. Lisävarustepaketit nostavat hintaa melkoisesti.

Etuvetoinen RAV4 Hybrid maksaa perusvarusteilla hieman yli 40 000 euroa. Jos puhutaan nelivedosta ja Premium varustelutasosta, hinta kapuaa 52 000 euroon, mikä on aika lähelle sama kuin kilpailevassa Mitsubishi Outlander PHEV pistokehybridin huippumallissa.

Toyota RAV4 Hybrid on laadukkaasti tehty auto, joka tarjoaa pienen kulutuksen ja mukavan tavan matkustaa. Talvella eteneminen sujuu myös etuvedolla ja auto ei sorru laukkaan vaan ravaa mukavasti. Suosittelemme kuitenkin erivetoisten mallien koeajoa ennen valintaa. Pienenä risuna huomautettakoon, että tämän päivän hybridiautoon ei mielestämme istu mekaaninen käsijarru ja sen käyttövivun 80-luvun design.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...